Slovensko skúsi napodobniť krajiny ako Turecko alebo Poľsko a vybuduje národnú automobilovú spoločnosť. V priebehu prvých troch rokov produkcie by mali portfólio automobilky tvoriť tri modely. Vozidlá budú slúžiť nielen záujemcom z radov bežných obyvateľov, ale aj bezpečnostným a záchranným zložkám.
Slovensko nadviaže na svoju bohatú automobilovú históriu a pokúsi sa zúročiť skúsenosti nadobudnuté výrobou automobilov vznikom národnej automobilovej spoločnosti. Národné automobilky vo svete nie sú ojedinelé a Slovensko vidí potenciál, že by mohlo v tomto sektore uspieť. Produkcia bude spočiatku obmedzená na 50-tisíc kusov ročne. Okrem Slovenska sa predpokladá záujem o slovenské autá aj v okolitých krajinách.
Čo o národnej automobilke zatiaľ vieme?
V pláne je výroba troch modelov – kombi strednej triedy, rodinného SUV s dĺžkou okolo 4,7 metra a mestského crossoveru s dĺžkou okolo 4,3 metra. Všetky vozidlá by mali vzniknúť na spoločnej podvozkovej platforme využívajúcej pohon spaľovacích, hybridných aj čisto elektrických jednotiek. Počíta sa s použitím iba automatickej prevodovky. Kto sa zaradí medzi dodávateľov jednotlivých komponentov, zatiaľ nie je známe.
Ako prvá by mala byť spustená produkcia kombi. SUV a crossover budú nasledovať do dvoch rokov po spustení výroby kombi. Vozidlá by sa technológiami a výbavou mali vyrovnať súčasnej produkcii tradičných automobilových spoločností. Dôraz bude kladený na bezpečnosť, konektivitu a špeciálne slovenské prvky, ktorými nebudú disponovať žiadne konkurenčné autá.
Cena kombi by sa v základnej výbave mala pohybovať okolo hranice 25-tisíc eur, SUV bude dostupné od 28-tisíc a crossover od 22-tisíc eur. Národná automobilová spoločnosť, ktorej názov zatiaľ nie je známy (pravdepodobne vzíde z internetového hlasovania, podobne ako aj názvy jednotlivých modelov) bude poskytovať niekoľko možností získania zliav, a to až do výšky 15 %.

Možnosti získania zliav na nákup vozidla
Už v roku 2026 by podľa predbežných informácií mal byť zavedený bodový systém, ktorý bude mať podobné črty ako v susedných krajinách. Vodiči, ktorí počas kalendárneho roka nezískajú ani jeden trestný bod, získajú zľavu na zakúpenie vozidla národnej automobilovej spoločnosti vo výške 5 %. Celková výška zľavy sa môže vyšplhať až do výšky 15 %, čo znamená, že vodič nesmie spáchať ani jeden dopravný priestupok počas troch po sebe idúcich rokov.
Vozidlo bude možné takisto vyhrať vo vedomostnej súťaži, ktorá bude pravidelne vysielaná v televízii. Súťaž by mala byť zameraná na znalosti slovenskej histórie.
Jednou z možností, ako získať 5 % zľavu na nákup vozidla, bude zvládnutie napísania diktátu s hodnotením aspoň 95 %, ktorý záujemca môže absolvovať pri podpise záväznej objednávky na vozidlo.
Financovanie
Projekt by mal byť z prevažnej časti financovaný z emisií štátnych dlhopisov, ktoré budú dostupné aj pre bežných investorov. V prvej vlne by mala byť alokovaná suma 600 miliónov eur. Uvažuje sa aj nad zavedením špeciálnej dane so symbolickou hodnotou 9,99 €, ktorá by mala pokrývať náklady na vývoj aktualizácií softvérových funkcií.
Špeciálne prvky výbavy
Štandardnou výbavou vozidiel bude navigácia s automatickým systémom varovania pred výtlkmi na ceste. Ich zoznam bude možné online aktualizovať jednotlivými užívateľmi. SUV by malo mať kufor s priestorom špeciálne prispôsobeným na prevoz domácej slaniny a sudu s vínom. Multimédiá budú obsahovať významné slovenské literárne a hudobné diela. Ich zoznam by mal byť priebežne aktualizovaný a dopĺňaný.
O dizajne sa toho zatiaľ veľa nevie. Na karosérii sa pravdepodobne objaví motív valašky, v najvyššej výbave by čalúnenie sedadiel mohli zdobiť čičmanské vzory alebo vzory inšpirované slovenskými krojmi. Reliéf panoramatickej strechy by mohla tvoriť imitácia dreveného vyrezávaného rámu. Dekoračné panely na palubnej doske a dverách budú vyrobené z pravého dubového dreva.
Prvé vozidlo národnej automobilovej spoločnosti by z výrobných liniek malo vzísť v roku 2028. Presnejšie 1. apríla.