Žiadne laboratóriá, ale reálne prejdené milióny kilometrov v skutočnej premávke. Vďaka populárnej aplikácii zostavili rebríček tých najúspornejších automobilov v skutočnom svete. Ak chcete jazdiť za čo najmenej peňazí, tu istotne nájdete svojho favorita.
Spotrebu automobilov porovnávame najmä prostredníctvom oficiálnych údajov automobilových výrobcov. Ich hodnoty sa však častokrát líšia od používania v skutočnej premávke. Samozrejme, na to dokážeme upozorniť v redakčnom teste, ale náš jazdný štýl alebo profil cesty môže byť odlišný od iných používateľov. Čo ak sa však spriemerujú výsledky spotreby miliónov vodičov? Vtedy už dostaneme objektívnejší obraz o ekonomike prevádzky daného automobilu.
Ako zdroj informácií nám poslúži aplikácia Spritmonitor.de, vďaka ktorej bolo možné zostaviť zoznam tých najúspornejších automobilov na trhu. Medzi nimi sa nachádzajú nielen moderné autá s mild alebo full-hybridným pohonom, ale aj legendárne klasiky, ktoré sa síce už nepredávajú ako nové, ale stále dokážu jazdiť za drobné.
Spritmonitor.de je platforma, ktorú používa už viac ako milión vodičov na zaznamenávanie svojich výdavkov na pohonné hmoty. Mobilná aplikácia umožňuje zapisovať jednotlivé tankovania, porovnávať výsledky a mať prehľad o reálne vynaložených nákladoch na prevádzku vozidla. Každý mesiac pribudne do databázy aplikácie okolo 400-tisíc nových záznamov, takže ide o relatívne spoľahlivý zdroj informácií o skutočnej spotrebe vozidiel.

Najúspornejšie sú malé autá
Na prvých priečkach medzi najúspornejšími naftovými automobilmi sa nachádzajú modely koncernu Volkswagen, ktoré boli skonštruované práve na to, aby dokázali jazdiť za minimálne prevádzkové náklady. V ich prípade táto ambícia nezostala iba na papieri, ale podarila sa zhmotniť do skutočného sveta. Hoci tieto autá nie sú na cestách úplne bežné, dokážu jazdiť za skutočne málo. Ich spoločnou črtou je, že oba poháňa maličký trojvalcový naftový motor 1,2 TDI s výkonom len 61 koní. Ich dynamika teda nie je ohromujúca, ale o tú v ich prípade nejde. Pri dnešných cenách pohonných látok by určite mnohí motoristi privítali, keby ich vozidlo jazdilo so spotrebou 3,6 litra na 100 km jazdy. Presne ako v prípade modelov Audi A2, resp. Volkswagen Lupo (3,7 l).

Pokiaľ máte radšej vôňu benzínu, musíte sa orientovať skôr na japonské vozidlá. Na čele rebríčka sa nachádza Toyota Yaris Cross s priemernou spotrebou len 4,6 l benzínu na 100 km. Dobre je na tom aj Suzuki Celerio s rovnakou spotrebou 4,6 l, pričom nasleduje Toyota Yaris Hybrid (4,8 l).
10 najúspornejších naftových vozidiel podľa Spritmonitor.de s uvedením počtu vozidiel v databáze
1. | Audi A2 | 198 ks | 3,6 l |
2. | VW Lupo | 342 ks | 3,7 l |
3. | Citroen AX | 54 ks | 4,2 l |
4. | Smart ForTwo | 2465 ks | 4,2 l |
5. | Peugeot 107 | 18 ks | 4,3 l |
6. | Citroen C1 | 65 ks | 4,3 l |
7. | Toyota Aygo | 13 ks | 4,6 l |
8. | Citroen C4 Cactus | 132 ks | 4,7 l |
9. | Seat Arosa | 100 ks | 4,7 l |
10. | Peugeot 208 | 327 ks | 4,7 l |
10 najúspornejších benzínových vozidiel podľa Spritmonitor.de s uvedením počtu vozidiel v databáze
1. | Toyota Yaris Cross | 323 ks | 4,6 l |
2. | Suzuki Celerio | 91 ks | 4,6 l |
3. | Toyota Yaris Hybrid | 2312 ks | 4,8 l |
4. | Hyundai Ioniq | 533 ks | 4,8 l |
5. | Suzuki Swace | 94 ks | 4,9 l |
6. | Honda Jazz Hybrid | 287 ks | 5,0 l |
7. | Kia Niro | 728 ks | 5,1 l |
8. | Nissan Pixo | 62 ks | 5,1 l |
9. | Toyota Prius | 3420 ks | 5,1 l |
10. | Daihatsu Cuore | 580 ks | 5,2 l |