Dnešné superšportové automobily so spaľovacím motorom i elektropohonom sú extrémne rýchle. Ich výkon sa štverá do závratných výšok, zlepšuje sa ich trakcia a vďaka množstvu elektronických asistenčných systémov sú prístupné aj pre relatívne amatérskych jazdcov. Zdá sa však, že automobilky narazili na svoj strop a pri vývoji budúcich automobilov budú zohľadňovať iné parametre ako iba rýchlosť. Mohlo by to znamenať aj návrat manuálnej prevodovky.
Hlavný šéf vývoja produktov Ferrari Gianmaria Fulgenzi počas stretnutia s médiami naznačil smerovanie ikonickej značky, akým sa vydá pri vývoji budúcich produktov. Zdá sa, že hoci je značka Ferrari neodmysliteľne spájaná s rýchlosťou, budúce modely nebudú rýchlejšie ako tie súčasné za každú cenu.

Je to už dlhých 13 rokov, kedy bolo možné naposledy kúpiť Ferrari s manuálnou prevodovkou. Fulgenzi však nevylúčil, že v budúcnosti by Ferrari mohlo postaviť nejaký špeciálny model s ručne radenou prevodovkou namiesto automatu. Mohlo by ísť o niektorý model z radu Icona. “To sú autá ktoré predstavujú naše dedičstvo. Auto, ktoré treba obdivovať a s ktorými sa má jazdiť určitým spôsobom,“ povedal Fulgenzi. Medzi predchádzajúce modely z radu Icona patria Monza SP1, Monza SP2 a Daytona SP3.

Reinkarnujú Ferrari F40?
Nie je tajomstvom, že snom nového továrenského jazdca tímu F1, Lewisa Hamiltona, je spolupodieľať sa na vývoji moderného športového vozidla inšpirovaného F40. Originálne historické dedičstvo s najnovšími technológiami, karosériou z uhlíkových vlákien, atmosférickým dvanásťvalcovým motorom, manuálnou prevodovkou a aktívnou dynamikou by bola skutočne atraktívna predstava o novom modeli z radu Ferrari Iconic. Fulgenzi sa k špekuláciám nevyjadril, poznamenal však, že Ferrari maximalizuje zábavu a pôžitok za volantom, aby zabezpečilo, že majitelia budú chcieť svoje auto využívať čo najviac.
Mimochodom, posledným automobilom, ktoré talianska automobilka vyrábala s manuálnou prevodovkou, bol model California v roku 2012. Zaujímavosťou je, že na cesty vyšli iba 3 kusy s manuálnou prevodovkou, hoci vozidiel bolo vyrobených viac ako 17-tisíc.
Gianmaria Fulgenzi sa počas stretnutia s médiami dotkol aj ďalšej dôležitej témy, o ktorej výrobcovia superšportových vozidiel neradi rozprávajú. “Dosahujeme limit výkonu našich áut,” priznal a následne dodal: “F1 zrýchli z 0 na 100 km/h za 2,3 sekundy. Ferrari SF90 XX to dokáže s pohonom všetkých kolies za 2,4, nanajvýš 2,5 sekundy. Pokiaľ ide o svaly a kosti na krku, potrebujete tréning, aby ste takéto zrýchlenie dlhodobo zvládali. Nemyslím si, že všetci naši zákazníci chcú každé ráno cvičiť len preto, aby mohli riadiť naše autá.“

Ferrari tak určite neskončí súboj o výkon so značkami ako McLaren, Lamborghini alebo Bugatti, ale je pravdepodobné, že gradient nárastu výkonu bude v priebehu nasledujúcich 10 rokov menej výrazný. Technický šéf Ferrari vysvetlil, že pokiaľ ide o superšporty s pohonom zadných kolies, ako sú napríklad 296 GTB alebo 296 GTS, čokoľvek s výkonom viac ako 900 koní je príliš veľa pre pneumatiky, podvozok a dokonca aj pre najnovšie asistenčné systémy pre vodiča.