Koncern Stellantis s okamžitou platnosťou zastavil v poľských Tychách výrobu elektromobilu Leapmotor T03.
Stellantis spolu s čínskym výrobcom Leapmotor uzatvorili v roku 2024 dohodu o vytvorení spoločného podniku, ktorého účelom bolo predávať cenovo dostupné elektromobily mimo čínsky trh, teda najmä v Európe. Mala to byť reakcia Stellantisu na dovoz lacných čínskych elektromobilov do Európy, na ktorú Stellantis nemal rýchlu odpoveď. Namiesto vývoja vlastných cenovo prijateľných elektromobilov zvolil cestu partnerstva s čínskym výrobcom automobilov. Udialo sa tak napriek kritickým slovám bývalého šéfa koncernu Carlosa Tavaresa, ktorý varoval pred expanziou čínskych značiek na európsky automobilový trh. Vo vytvorenom spoločnom podniku má Stellantis podiel 51 %, Leapmotor International 49 %, pričom tento podnik má exkluzívne práva na výrobu, export a predaj vozidiel Leapmotor mimo domácej krajiny.

Stellantis chcel týmto krokom čo najskôr dostať na európsky trh kompaktný mestský elektromobil T03, ktorý sa v niektorých krajinách predáva za cenu od 18 900 €, čím dokáže konkurovať napríklad aj Dacii Spring. V Tychách sa mal pôvodne vyrábať aj druhý model, elektrický crossover B10, avšak po hlasovaní o európskych clách na dovoz elektromobilov vyrábaných v Číne bol tento zámer zrušený. Dôvodom mala byť žiadosť čínskej vlády adresovaná domácim automobilkám, aby neinvestovali svoje finančné prostriedky v tých krajinách EÚ, ktoré podporili uvalenie ciel na čínske elektromobily. Poľsko za ne hlasovalo.

Výrobné linky stoja
Podrobnejšie informácie o vzťahoch medzi Stellantisom a Leapmotor nie sú známe. Avšak pravdepodobne budú vyhrotené, pretože Stellantis zverejnil správu, podľa ktorej od 30. marca prestáva montovať model T03 spoločnosti Leapmotor v poľskom závode v meste Tychy. Spoločnosť sa naďalej plne venuje uvádzaniu vozidiel Leapmotor na európsky trh a v súčasnosti vyhodnocuje rôzne možnosti výroby.

Bližšie informácie zatiaľ Stellantis neposkytol. Z uvedeného pravdepodobne vyplýva, že výroba modelu T03 môže byť presunutá do inej európskej krajiny, ktorá hlasovala proti uvaleniu ciel na dovoz čínskych elektromobilov do EÚ alebo sa aspoň hlasovania zdržala. V takom prípade by výroba tohto elektromobilu mohla byť presunutá aj na Slovensko.