Domov SPRÁVY News dTest: Testovanie nízkoprofilových pneumatík ukázalo veľké rozdiely v kvalite

dTest: Testovanie nízkoprofilových pneumatík ukázalo veľké rozdiely v kvalite

Foto: dTest

Športový dizajn nízkoprofilových pneumatík sľubuje atraktívny vzhľad, väčší kontakt plochy pneumatiky s vozovkou a istejšie správanie v zákrutách. Pri ich výbere by ste však mali byť obozretní. Nezisková spotrebiteľská organizácia dTest sa vo svojom aktuálnom teste letných pneumatík zamerala na kategóriu 225/40 R18, pričom výsledky odhalili veľké kvalitatívne rozdiely. Najlacnejší model môže byť v krízových situáciách nebezpečný.

Odborníci podrobili skúške celkovo 17 pneumatík, pričom pri ich testovaní si posvietili predovšetkým na jazdné vlastnosti na suchom aj mokrom povrchu, ktoré môžu výrazne ovplyvniť nielen komfort, ale aj bezpečnosť. Zamerali sa však aj na ďalšie parametre, ako sú opotrebovanie, miera odierania, vplyv na spotrebu pohonných hmôt, hlučnosť aj udržateľnosť.

Vysoký štandard aj mokrá pohroma

Testovanie na mokrom povrchu predstavuje najväčšiu výzvu, pretože sa na ňom najviac prejavujú rozdiely v jazdných vlastnostiach. Tieto testy prebiehali v skúšobnom areáli v Dolnom Sasku, ktoré je najlepšie vybaveným zariadením v Európe. Profesionálni vodiči preverili ovládateľnosť, odolnosť voči aquaplanningu aj brzdnú dráhu, pričom počas skúšok simulovali nielen ľahký jarný dážď, ale aj poriadnu búrku.

Skúšky ukázali, že kým špičkové modely dokázali na mokrom asfalte zastaviť z 80 km/h po menej ako 30 metroch, model s najhoršími vlastnosťami na to potreboval viac ako 45 metrov. V momente, keď auto s najlepšími pneumatikami už stálo, to s najhoršími gumami ešte stále išlo takmer 50-kilometrovou rýchlosťou,“ vysvetľuje Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest.

Dobré hodnotenie v tejto kategórii získali napríklad Michelin Pilot Sport 5 a Bridgestone Potenza Sport. Mokré podmienky nezvládli šanghajské pneumatiky Double Coin DC100, ktoré sa v daždi správali absolútne nepredvídateľne, auto sa dostávalo miestami do pretáčavých, inokedy do nedotáčavých šmykov.

Foto: dTest

Suchá skúška alebo keď rozdiel robí pol litra

Testovanie na suchej vozovke dopadlo o čosi lepšie, ale napriek tomu ukázalo, že niektoré testované pneumatiky majú pomalú odozvu a väčšiu tendenciu k pretáčavému šmyku,“ zhŕňa výsledky Hana Hoffmannová. Pri prudkom brzdení na asfalte zo 100 km/h do zastavenia si veľkú pochvalu vyslúžili pneumatiky Kumho Ecsta PS71, ktoré túto vzdialenosť dokázali ubrzdiť po rekordných 34,8 metroch.

Ďalším parametrom, ktorý odborníci sledovali, bola spotreba paliva. Tá závisí od mnohých faktorov, ako sú štýl jazdy, motorizácia, aerodynamika či hmotnosť vozidla. Hoci relatívne nenápadne, aj pneumatiky môžu ovplyvniť spotrebu paliva, pričom rozdiel motoristi pocítia predovšetkým pri vyššom ročnom nájazde. Medzi najmenšou a najväčšou spotrebou paliva sa pri 100 kilometroch rozdiel vyšplhal až na pol litra.

Najväčší paradox

Pri nízkoprofilových pneumatikách sa automaticky očakáva nižšia životnosť. Skúšky však preukázali, že odolnosť testovaných modelov je dnes už pomerne na vysokej úrovni. Tie najlepšie zvládli viac ako 70-tisíc kilometrov. Paradoxom je, že najlepšiu priečku v životnosti obsadili pneumatiky Double Coin DC100, ktoré úplne prepadli v skúškach na mokrom povrchu.

Čo sa týka testovania hlučnosti, tu odborníci veľmi nemali čo chváliť. Hlučnosť testovali vo vnútri auta, ktorá vychádzala zo subjektívneho posúdenia hluku pri jazde po asfalte a betóne a pri brzdení zo 130 km/h na 30 km/h. Testovali aj vonkajšiu hlučnosť, ktorú overovali dvomi metódami – subjektívnym zhodnotením pri rýchlosti 80 km/h s vypnutým motorom na asfaltovej dráhe a objektívnym meraním hladiny hluku v decibeloch. Relatívne najlepšie dopadli v tejto skúške gumy Nexen N’Fera Sport.

Kompletné výsledky najnovšieho testu letných pneumatík vrátane nákupného radcu nájdete na webe spotrebiteľskej organizácie dTest.

Prehľad vybraných testovaných letných pneumatík

Michelin Pilot Sport 5

Ovládateľnosť na mokrej vozovke – veľmi dobre

Jazdná stabilita na suchej vozovke – dobre

Brzdná dráha na suchom povrchu – 35,5 m

Spotreba paliva – 5,6 l/100 km

Vnútorná hlučnosť – uspokojivo

Nexen N’Fera Sport

Ovládateľnosť na mokrej vozovke – uspokojivo

Jazdná stabilita na suchej vozovke – dobre

Brzdná dráha na suchom povrchu – 36,5 m

Spotreba paliva – 5,6 l/100 km

Vnútorná hlučnosť – dobre

Kumho Ecsta PS71

Ovládateľnosť na mokrej vozovke – veľmi dobre

Jazdná stabilita na suchej vozovke – uspokojivo

Brzdná dráha na suchom povrchu – 34,8 m

Spotreba paliva – 5,7 l/100 km

Vnútorná hlučnosť – uspokojivo

Syron Premium Performance

Ovládateľnosť na mokrej vozovke – dostatočne

Jazdná stabilita na suchej vozovke – dostatočne

Brzdná dráha na suchom povrchu – 37,5 m

Spotreba paliva – 5,4 l/100 km

Vnútorná hlučnosť – uspokojivo

Vysvetlivky k hodnoteniu:

veľmi dobre     100-80 %

dobre              79-60 %

uspokojivo       59-40 %

dostatočne      39-20 %

nedostatočne  19-0 %

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJdTest
Predchádzajúci článokVW vložil W10 do BMW M5 E39. Jediný kus je zaparkovaný v SR
Nasledujúci článokMazda EZ-60: Nie je to koncept, ale nová sériovka
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.