Toto vozidlo je plné extrémov. Teraz si na konto pripísalo ďalšie prvenstvá. Po 21 rokoch zlomilo rekordný čas formule Renault F1 na trati Top Gear a ako vôbec prvé auto na svete sa dokázalo udržať dole hlavou aj pri nulovej rýchlosti.
Technologická demonštrácia schopností extrémne silného prítlaku, ktorý vytvára patentovaný systém ventilátorov, sa konala v anglickom Gloucestershire. Tento monumentálny počin je ďalším rekordným zápisom pre McMurtry Spéirling. Dnes bolo tiež oznámené, že to isté vozidlo prekonalo o 3,1 sekundy aj rekord na testovacej dráhe Top Gear. Doterajším držiteľom rekordu bol pretekársky monopost Renault R24 Formuly 1 s V10 z roku 2004. McMurtry Spéirling je tiež držiteľom absolútneho rekordu na trati Goodwood Festival of Speed Hillclimb a najrýchlejšieho času na Laguna Seca Corkskrew Hillclimb.

McMurtry Spéirling je britské jednomiestne elektrické hyperauto, ktoré hrá vlastnú ligu. Otcom vozidla je jeden z najúspešnejších britských podnikateľov, miliardár a plodný vynálezca Sir David McMurtry, ktorý zomrel v decembri. McMurtry Automotive pokračuje v jeho odkaze s malým tímom talentovaných a kreatívnych inžinierov.
Za volantom vozidla počas demonštrácie jeho úžasných schopností sedel Thomas Yates, spoluzakladateľ a výkonný riaditeľ McMurtry Automotive. “Bol to jednoducho fantastický deň. Pripútať sa a jazdiť hlavou nadol bol neskutočný zážitok. Prítlak 2 000 kg, ktorý dokáže systém ventilátora vygenerovať, je skutočne úžasný a je skvelé ukázať dôvod, prečo náš Spéirling pokračuje v zbieraní rekordov po celom svete.”
Je veľmi pravdepodobné, že vývojový tím automobilky teraz bude hľadať vhodné prostredie alebo tunel na podstatne dlhšiu jazdu strechou nadol.

Ako je to možné?
Dlho sa diskutovalo o tom, že vysokovýkonné pretekárske autá, ako napríklad F1, by teoreticky mohli jazdiť hore nohami. Je to spôsobené množstvom prítlaku, ktorý generujú pri vysokej rýchlosti. Nikdy sa to však o to nikto nepokúsil.
Spéirling, vybavený patentovaným systémom Downforce-on-Demand, dokáže zrýchľovať, brzdiť a zatáčať s výrazne väčšou priľnavosťou ako iné hyperautá a pretekárske autá, najmä pri nízkej rýchlosti. Dôležité je, že tento prítlak je dostupný pri akejkoľvek rýchlosti, dokonca aj pri státí. Iné hyperautá a pretekárske autá dokážu produkovať prítlak len pri vysokých rýchlostiach pomocou aerodynamických prvkov.
Počas pokusu o rekord Thomas Yates vyviezol Spéirling po rampe na účelovo postavenú plošinu. Podlaha plošiny sa potom otočila a úplne prevrátila hypercar. Systém Downforce-on-Demand vytvoril dostatočný podtlak pod podlahou hyperauta, aby ho udržal hore nohami, čím prevyšoval gravitačnú silu. Keď bol Thomas hore nohami, vozidlom sa o niečo pohol vpred. Urobil tak bez akéhokoľvek skrytého istenia.

Tento patentovaný systém tiež umožňuje elektrickému hyperautu zrýchliť z 0 na 96 km/h len za 1,5 sekundy, prejsť 400 metrov s pevným štartom za 8 sekúnd a zákrutami prechádzať s preťažením 3 g.
Do predaja sa dostane 100 kusov
Špecifickým automobilom, ktorý bol použitý na vytvorenie tohto rekordu, je McMurtry Spéirling PURE Validation Prototype 1 (VP1). Ide o evolúciu hyperauta, ktoré stanovilo rekord v Goodwoode a je ďalším krokom k finálnemu sériovému modelu, ktorého sa vyrobí len 100 kusov.
Prvé dodávky zákazníkom Spéirling PURE sú stanovené na rok 2026 a budú obsahovať niekoľko vylepšení oproti tomuto prototypu. Vozidlo bude vybavené batériou s kapacitou až 100 kWh. To mu umožní jazdiť v plnom tempe na okruhu počas 20 minút. Dlhšie ani nie je potreba, pretože viac by žiadny jazdec fyzicky ani nezvládol.
Hoci sa tento kaskadérsky kúsok môže zdať nebezpečný, Spéirling je skonštruovaný podľa prísnych bezpečnostných noriem pre motoristické športy vozidiel LMP1, teda najrýchlejších áut na svetoznámych 24-hodinových pretekoch Le Mans. Na trati a v pretekárskych podmienkach hrá prítlak, ktorý vytvára Spéirling, tiež dôležitú bezpečnostnú úlohu. Keďže úrovne prítlaku nesúvisia s rýchlosťou alebo smerom jazdy, testovanie preukázalo, že ak sa vodič dostane do nekontrolovateľného šmyku, množstvo priľnavosti a dostupného prítlaku znamená, že pri použití bŕzd sa často zastaví takmer okamžite, mnohokrát ešte na asfalte.