Pneumatiky, ktoré svoj dezén zmenia podľa pokynov auta. V zime ich širšie drážky zaistia výbornú trakciu na snehu, v teplom počasí sa zúžia pre lepšiu stabilitu na suchom povrchu. Sci-fi? Nie, Pirelli už testuje pneumatiky s variabilným dezénom, ktoré môžu pravidelne sa opakujúce jarné a jesenné prezúvanie poslať definitívne do histórie. Ako sa však zbaviť tejto otravnej povinnosti do doby, kým budú uvedené na trh?
Už ich ani nevyzúvajte a dojazdite do jesene, na to im hĺbka dezénu ešte stačí. Inak sú na vyhodenie, takže aspoň ušetríte letné gumy a potom obujete nové zimné. Ak si takúto „radu“ vypočujete vo svojom autoservise, určite ju odmietnite. Zimné pneumatiky v lete nielen že sa budú rýchlo odierať a zvýšia vám aj spotrebu, no predovšetkým – sú nebezpečné. „Nejde o vzorku, ale o použitú zmes,” hovorí Petr Vaněček, generálny riaditeľ AURES Holdings, prevádzkovateľa sietí autosalónov AAA AUTO a Mototechna.
Ich zloženie je vhodné pre chladné obdobie roka, v teplom počasí sa guma prehrieva, čo spôsobuje nestabilitu pri brzdení a zmenách smeru. „Zimné pneumatiky majú skrátka dlhšiu brzdnú dráhu na suchej vozovke, čo môže byť v núdzovej situácii veľký problém. Vďaka mäkšej zmesi majú aj vyšší valivý odpor, to znamená nielen rast spotreby paliva, ale aj hluku. Za používanie zimných pneumatík v lete sa síce žiadna pokuta neplatí, ale rozhodne sa to neoplatí,” dodáva Petr Vaněček.
Univerzály sa zlepšujú
S postupným otepľovaním a ústupom zím bohatých na sneh sa ako múdrejšia voľba javí kúpa celoročných gúm. Jeden z posledných nemeckých testov dôkladne preskúmal osem prémiových modelov 18″ pneumatík na suchu, snehu a mokre (konkrétne pri teplotách pod 10 °C). Monitoroval brzdnú dráhu, ovládateľnosť a priľnavosť v extrémnych podmienkach, ako aj jazdný komfort, hluk a valivý odpor. Na porovnanie (ako referenčné) boli použité letné pneumatiky Goodeyear Eagle a zimné pneumatiky UltraGrip rovnakej značky.
Ukázalo sa, že víťazná trojica „celoročiek“ – Continental AllSeason Contact 2, Hankook Kinergy 4S2 H750 a Bridgestone Turanza All Season 6 – uspela vo všetkých disciplínach. Vynikali v ovládateľnosti na mokrej vozovke, kde boli lepšie ako obe referenčné pneumatiky. Výborne sa im darilo aj na snehu. Na suchom povrchu len veľmi tesne nestačili na letnú pneumatiku.

Stále viac jazdených vozidiel má celoročné pneumatiky
„To dokazuje, že nasadenie celoročných pneumatík je v našich geografických podmienkach po väčšinu roka úplne v poriadku. Fungujú dobre v teplom počasí, na mokrom i mierne zasneženom asfalte. Ich limitom sú extrémy, takže ak pravidelne lyžujete v Alpách alebo žijete v drsnejšom podhorí, skutočné “zimné obutie” bude lepšie vďaka trakcii v hlbokom snehu a na ľade. Aby sa vám však oplatili čisto letné modely, museli by ste pol roka stráviť v horúcej Dalmácii. Ak sa však do nej vydáte autom len na letnú dovolenku, túto cestu zvládnu celoročné gumy bez problémov,” hovorí šéf AAA AUTO.
Podľa ich skúseností si tento fakt uvedomuje čoraz viac motoristov. „Z úplne zanedbateľného čísla sme za posledné dva až tri roky zaznamenali jasný nárast obľuby celoročných pneumatík. Aktuálne ich používa približne päť percent áut, ktoré k nám prídu do výkupu,” hovorí Petr Vaněček. Týka sa to hlavne vozidiel SUV, na ktoré sú aj vzhľadom na používané rozmery pneumatiky drahšie. Najnovšie generácie „celoročiek“ majú pri priemerných nájazdoch aj o dva roky dlhšiu životnosť ako ich predchodcovia, čo znamená nielen úsporu za ich nákup a skladovanie, ale aj viac ako sto eur za prezúvanie ročne.
Kedy budú tie „sci-fi“?
Vyššie spomínané pneumatiky s variabilným dezénom fungujú s pohyblivými blokmi. To im umožní “prepínať” medzi letným a zimným dezénom v priebehu niekoľkých sekúnd, pričom pokyny dostanú zo senzorov auta. Aj keď zatiaľ nie sú komerčne dostupné, ich prototypy už existujú. Samozrejme nepracuje na nich len Pirelli. Niektorí výrobcovia pritom naznačujú, že prvá takáto pneumatika by mohla byť na trhu už v roku 2027. „Zohrajú kľúčovú úlohu v autonómnych vozidlách, kde budú schopné reagovať na zmeny podmienok v reálnom čase. O ich cenách si však netrúfam ani špekulovať,” uzatvára Petr Vaněček.