Tesla, jeden z najväčších hráčov na automobilovom trhu, sa znova ocitla pod paľbou kritiky – tentokrát pre svoje praktiky presúvania ziskov naprieč Európou s cieľom minimalizovať platenie daní. Daňová optimalizácia fičí v Tesle naozaj naplno, ako upozornil portál merkur.de.
Začiatkom roka 2025 zistil americký think-tank ITEP, že Tesla v roku 2024 napriek miliardovým príjmom nezaplatila v USA žiadnu federálnu daň z príjmu. A podobné triky používa aj v Európe – daňová optimalizácia zjavne prebieha konkrétne medzi Nemeckom, Holandskom a najnovšie aj Švajčiarskom.
Oficiálne sídli najväčšia európska pobočka Tesly, teda Tesla Motors Netherlands (TMN), v holandskom Amsterdame. Na papieri tu má byť veľká výrobná hala, no v skutočnosti všetky autá vyrába sesterská firma Tesla Manufacturing Brandenburg SE (TMBS) v nemeckom Grünheide.
A tu prichádza trik: Holandská spoločnosť TMN si objednáva výrobu od TMBS. Tá vyrobí autá, dostane zaplatené len výrobné náklady plus malú maržu a hlavné zisky zostanú v Holandsku. Výsledok? Vysoký obrat, minimálny zisk a nízke dane, ktroré musí Tesla platiť. To všetko nie je všetko.
Zisky miznú, Tesla využíva daňovú optimalizáciu
Ani Holandsko z Tesly veru príliš neprofituje. Tesla tam v roku 2023 zaplatila daň z príjmu len zo zisku okolo 300 miliónov eur – napriek tomu, že obrat bol vyše 26 miliárd. Ako je to možné? Dôvodom sú obrovské výdavky, uvedené najmä v kolónke “suroviny a spotrebný materiál”. Podrobnosti firma nezverejnila.
Odborníci predpokladajú, že pod záhadným výdavkom sa skrývajú interné platby medzi firmami v rámci Tesly – možno za licencie alebo know-how. Vo výsledku sa však zisk v Holandsku “vyparí” ešte pred zdanením.
Presun do Švajčiarska
Aby to nebolo málo, koncom roka 2024 automobilka Elona Muska vykonala ďalší biznisový trik. V tichosti previedla všetky svoje holandské pobočky pod novú spoločnosť VESPB Global GmbH. Tá sídli vo Švajčiarsku, teda v krajine známej nízkym daňovým zaťažením (priemerne dosahuje len okolo 12 %).

Cieľ je zrejmý: Tesla chce udržať svoje zisky mimo dosahu daňových úradov, ktoré by mohli od automobiky požadovať viac peňazí. Nuž a keďže daňové záznamy sú v Holandsku tajné, verejnosť sa pravdepodobne nikdy nedozvie, koľko Tesla v skutočnosti v krajine platí (alebo neplatí).
Tvrdá daňová optimalizácia
Tesla síce vytvára pracovné miesta a vyrába autá priamo v Európe, no jej prínos pre verejné rozpočty je – mierne povedané – diskutabilný. Zato daňová optimalizácia je zjavne pre výrobcu elektromobilov prioritou.
Zatiaľ čo od fyzických osôb či menších podnikateľov očakávame, že budú platiť dane bez výhovoriek, veľké korporácie odhaľujú vďaka medzinárodným štruktúram nové a nové cestičky, ako optimalizovať dane. Tie sú väčšinou legálne, no otázku férovosti už necháme na vašom individuálnom posúdení.