Domov SPRÁVY News 8 ľudí, 8 l/100 km, 900 km. Toto elektrina len tak nenahradí

8 ľudí, 8 l/100 km, 900 km. Toto elektrina len tak nenahradí

Citroen Spacetourer
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Nie je to zrovna vozidlo, ktoré rozbúcha srdce automobilového nadšenca. Ale ak máte veľkú rodinu, partiu kamarátov alebo jednoducho potrebujete odviezť osem ľudí aj s batožinou z Bratislavy do Splitu bez zastávky na tankovanie, Citroën Spacetourer s naftovým motorom 2,0 BlueHDi je ako stvorený pre túto úlohu. A nie je veľa áut, ktoré by to dokázali s priemernou spotrebou 8 litrov nafty na 100 km.

Koncern Stellantis začal v prípade osobných dodávok experimentovať s elektrickým pohonom. V jeden moment zákazníci inú alternatívu ani nemali. Lenže keď z vozidiel, ktoré pôvodne dokázali prejsť stovky kilometrov, urobíte prepravné prostriedky, ktoré pri rýchlosti 130 km/h dokážu ledva zájsť 250 km, časť motoristickej verejnosti si zákonite pohneváte. Elektromobilita je síce budúcnosť osobnej dopravy, veľké rodinné vany si však vyžadujú odlišný prístup k navrhovaniu a technike.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Nemôžu sa spoľahnúť na aerodynamické tvary, efektívne motory. Potrebujú novú generáciu batérií s podstatne vyššou hustotou, aspoň 800 V architektúru a ultra rýchle nabíjanie s vybudovanou infraštruktúrou. Uvidíme, čo v tomto smere prinesie napríklad celkom nová generácia Mercedesov VLE a VLS, ktoré budú postavené na platforme Van.EA.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Nafta, ktorá dáva zmysel

Ale späť k nami testovanému Spacetoureru, pod kapotou ktorého ešte stále pracuje osvedčený štvorvalcový turbodiesel 2.0 BlueHDi s výkonom 180 koní a 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Samozrejme, je to najlepšia a najvýkonnejšia voľba. My sme vlastnosti vozidla okrem iného otestovali aj na trase Bratislava – Dlhá – Trenčín – Blažkovce – Prievidza – Bratislava. V rámci rozlúčky so slobodou jedného z našich priateľov sme obsadili kompletne všetky sedadlá, pričom Spacetourer umožnil všetkým ôsmim cestujúcim uložiť do kufra batožinu s vecami na prespatie na jednu noc. Motor je veľmi pružný a v dobrom svetle sa ukázal aj na okresných cestách medzi Ilavou a Turcom. Toto je skôr raj pre športové vozidlá. Kombinácie úzkych ciest, tiahlych zákrut s riedkou premávkou dovoľujú si cestu za volantom riadne užiť, ale tiež preveriť schopnosti podvozka, riadenia aj bŕzd.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Ale Citroen Spacetourer obstál na výbornú. Zvládol všetky nástrahy, motor s vozidlom naloženým na maximum nemá problém držať tempo s diaľničným tokom ani svižne predbiehať na okreskách. V nízkych otáčkach je tichý a zároveň veľmi efektívny. Celú trasu sme absolvovali s kombinovanou spotrebou 8 litrov nafty na 100 km, čo je vzhľadom na rozmery a hmotnosť vozidla obdivuhodné.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Francúzsky koberček

Značka už roky stavia na komfortnej filozofii a ani Citroen Spacetourer nie je výnimkou. Pružiny, tlmiče a celé naladenie podvozka sú nastavené tak, aby prioritou bola pohoda cestujúcich. A to sa darí. Nerovnosti, priečne spoje či vlnité okresky filtruje podvozok s ľahkosťou. Zákrutami síce neletíte ako v osobnom aute, ale stabilita vozidla je na takto vysokú karosériu veľmi slušná.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Vnútri Spacetoureru nájdete osem plnohodnotných sedadiel (v konfigurácii 2+3+3), ktoré ponúkajú nediskriminačnú porciu priestoru. Sedadlá sú pohodlné aj na dlhé cesty, s dostatočným priestorom pre nohy, ramená aj hlavu. Samostatné sedačky v druhom a treťom rade možno individuálne posúvať či sklápať. Aj pri obsadení všetkých ôsmich miest zostáva v kufri solídny objem pre batožinu. Do výletného režimu sa zbalí každý.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Ešte nie je čas sa lúčiť

Dieselový Citroen Spacetourer je jedným z posledných áut pre veľkú skupinu ľudí, ktorá sa chce dostať ďaleko, pohodlne a bez zbytočného stresu z nabíjania. Ponúka reálnu využiteľnosť, ekonomiku prevádzky a kapacitu, akú mnohé moderné elektrické vozidlá zatiaľ len sľubujú. Ak potrebujete vozidlo na prepravu väčšej skupiny ľudí a nechcete robiť kompromisy, je to jedno z posledných áut, ktoré to zvládnu bez reptania.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.8 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokDesiatky výrobcov elektromobilov čaká krach. Prežije ich len zopár
Nasledujúci článokNürburgring má nového kráľa. Toto je najrýchlejšie auto s manuálom
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.