Nie je to zrovna vozidlo, ktoré rozbúcha srdce automobilového nadšenca. Ale ak máte veľkú rodinu, partiu kamarátov alebo jednoducho potrebujete odviezť osem ľudí aj s batožinou z Bratislavy do Splitu bez zastávky na tankovanie, Citroën Spacetourer s naftovým motorom 2,0 BlueHDi je ako stvorený pre túto úlohu. A nie je veľa áut, ktoré by to dokázali s priemernou spotrebou 8 litrov nafty na 100 km.
Koncern Stellantis začal v prípade osobných dodávok experimentovať s elektrickým pohonom. V jeden moment zákazníci inú alternatívu ani nemali. Lenže keď z vozidiel, ktoré pôvodne dokázali prejsť stovky kilometrov, urobíte prepravné prostriedky, ktoré pri rýchlosti 130 km/h dokážu ledva zájsť 250 km, časť motoristickej verejnosti si zákonite pohneváte. Elektromobilita je síce budúcnosť osobnej dopravy, veľké rodinné vany si však vyžadujú odlišný prístup k navrhovaniu a technike.

Nemôžu sa spoľahnúť na aerodynamické tvary, efektívne motory. Potrebujú novú generáciu batérií s podstatne vyššou hustotou, aspoň 800 V architektúru a ultra rýchle nabíjanie s vybudovanou infraštruktúrou. Uvidíme, čo v tomto smere prinesie napríklad celkom nová generácia Mercedesov VLE a VLS, ktoré budú postavené na platforme Van.EA.

Nafta, ktorá dáva zmysel
Ale späť k nami testovanému Spacetoureru, pod kapotou ktorého ešte stále pracuje osvedčený štvorvalcový turbodiesel 2.0 BlueHDi s výkonom 180 koní a 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Samozrejme, je to najlepšia a najvýkonnejšia voľba. My sme vlastnosti vozidla okrem iného otestovali aj na trase Bratislava – Dlhá – Trenčín – Blažkovce – Prievidza – Bratislava. V rámci rozlúčky so slobodou jedného z našich priateľov sme obsadili kompletne všetky sedadlá, pričom Spacetourer umožnil všetkým ôsmim cestujúcim uložiť do kufra batožinu s vecami na prespatie na jednu noc. Motor je veľmi pružný a v dobrom svetle sa ukázal aj na okresných cestách medzi Ilavou a Turcom. Toto je skôr raj pre športové vozidlá. Kombinácie úzkych ciest, tiahlych zákrut s riedkou premávkou dovoľujú si cestu za volantom riadne užiť, ale tiež preveriť schopnosti podvozka, riadenia aj bŕzd.

Ale Citroen Spacetourer obstál na výbornú. Zvládol všetky nástrahy, motor s vozidlom naloženým na maximum nemá problém držať tempo s diaľničným tokom ani svižne predbiehať na okreskách. V nízkych otáčkach je tichý a zároveň veľmi efektívny. Celú trasu sme absolvovali s kombinovanou spotrebou 8 litrov nafty na 100 km, čo je vzhľadom na rozmery a hmotnosť vozidla obdivuhodné.

Francúzsky koberček
Značka už roky stavia na komfortnej filozofii a ani Citroen Spacetourer nie je výnimkou. Pružiny, tlmiče a celé naladenie podvozka sú nastavené tak, aby prioritou bola pohoda cestujúcich. A to sa darí. Nerovnosti, priečne spoje či vlnité okresky filtruje podvozok s ľahkosťou. Zákrutami síce neletíte ako v osobnom aute, ale stabilita vozidla je na takto vysokú karosériu veľmi slušná.

Vnútri Spacetoureru nájdete osem plnohodnotných sedadiel (v konfigurácii 2+3+3), ktoré ponúkajú nediskriminačnú porciu priestoru. Sedadlá sú pohodlné aj na dlhé cesty, s dostatočným priestorom pre nohy, ramená aj hlavu. Samostatné sedačky v druhom a treťom rade možno individuálne posúvať či sklápať. Aj pri obsadení všetkých ôsmich miest zostáva v kufri solídny objem pre batožinu. Do výletného režimu sa zbalí každý.

Ešte nie je čas sa lúčiť
Dieselový Citroen Spacetourer je jedným z posledných áut pre veľkú skupinu ľudí, ktorá sa chce dostať ďaleko, pohodlne a bez zbytočného stresu z nabíjania. Ponúka reálnu využiteľnosť, ekonomiku prevádzky a kapacitu, akú mnohé moderné elektrické vozidlá zatiaľ len sľubujú. Ak potrebujete vozidlo na prepravu väčšej skupiny ľudí a nechcete robiť kompromisy, je to jedno z posledných áut, ktoré to zvládnu bez reptania.