startstop

Desiatky výrobcov elektromobilov čaká krach. Prežije ich len zopár

Foto: Nio

Čínski analytici sú presvedčení, že z viac ako 150 výrobcov elektrických vozidiel v Číne prežije v najbližších rokoch len 10. Základným predpokladom je podľa nich predaj 2 miliónov elektromobilov ročne, inak spoločnosť vyrábajúca elektromobily nebude schopná vytvárať zisk a investovať do výskumu a vývoja.

Keďže ročne sa v Číne predá približne 20 miliónov elektromobilov, na trhu zostane len 10 najsilnejších spoločností schopných predávať aspoň 2 milióny vozidiel ročne. Inak budú v technológiách zaostávať, čím predaj ich klesne, pretože ako už teraz vidíme na náladách čínskych kupujúcich, požadujú špičkové technológie za primeranú cenu. Tieto potreby im najväčšie čínske spoločnosti dokážu splniť, čím sa dostávajú do problémov európske automobilky, ktoré v technológiách zaostávajú a svoje vozidlá predávajú s oveľa vyššou cenou. Vidieť to aj na príklade elektromobilu Volvo EM90, ktoré bolo stiahnuté z trhu len po niečo vyše roku pre veľmi slabé predajné výsledky. Spotrebitelia dali radšej prednosť čínskej dvojičke Zeekr s nižšou cenovkou.

Zhu Xican zo Školy automobilového inžinierstva na Univerzite Tongji venoval svoj pohľad na problematiku predovšetkým značkám Nio, Li Auto a Xpeng. Xpeng, ktorý nedávno vstúpil aj na slovenský trh, kritizuje za to, že spoločnosť uprednostnila softvér a v počiatočnom štádiu vývoja zanedbala vývoj hardvérovej stránky. Nio zasa podľa neho až príliš buduje svoj imidž, pričom sa málo orientuje na investície do výskumu a vývoja. Najlepšiu východiskovú pozíciu má podľa neho Li Auto, ktoré je momentálne veľmi úspešné s predajom elektromobilov s predĺženým dojazdom (EREV).

Foto: Xpeng

Konkurovať BYD bude náročné

Li Yanwei, člen expertnej komisie Čínskej asociácie predajcov automobilov si tiež myslí, že na trhu s elektromobilmi je až príliš veľa značiek. “Nemyslím si, že bude veľa spoločností, ktoré dokážu prežiť, pretože koniec koncov, slon v miestnosti sa volá BYD. Nemyslím si, že iné malé spoločnosti budú mať veľkú hodnotu,povedal počas konferencie Auto Market Hot Topics+.

Veľkou konkurenciou pre mnohých domácich výrobcov elektromobilov je vstup Xiaomi do biznisu s elektromobilmi. Ako vieme, na prvý elektromobil tejto spoločnosti sú dlhé čakacie listiny a výrobný plán na tento rok je kompletne vypredaný. Xiaomi však vozidlá vyrába a predáva so stratou, no vďaka svojej gigantickej veľkosti a podnikaniu aj v iných oblastiach technológií si to môže dovoliť. Menšie spoločnosti ako spomínané Nio, Xpeng a Li Auto sa však podľa expertov budú musieť spojiť, inak im hrozí krach. Neistota v tejto oblasti by mohla zneistiť potencionálnych zákazníkov, pretože žiadny motorista si nechce kúpiť vozidlo, ktoré nebude mať kde servisovať.

Budúci vývoj naznačuje aj skutočnosť, že v roku 2024 boli ziskoví len štyria čínski výrobcovia elektromobilov – BYD, Li Auto, Huawei a Leapmotor. Ostatné spoločnosti vykázali stratu.

Exit mobile version