Aféra Dieselgate odštartovala celý sled udalostí, ktoré vedú k honu na naftové motory. Dieselové autá majú zakázaný vstup do centier miest, za Atlantickým oceánom sa vytvárajú cintoríny nových Volkswagenov…
Emisný škandál, taktiež nazvýaný aj Dieselgate, vypukol v roku 2015 po tom, čo americká Agentúra pre životné prostredie (EPA) odhalila podvádzanie nemeckého Volkswagenu pri emisných testoch. Podvod sa týkal dieselových motorov s označením TDI: tie mali špeciálny softvér, ktorý rozpoznal, že auto sa nachádza v laboratórnom testovaní na emisie a zámerne znižoval množstvo emisií oxidu dusíka NOx.
Aféra stála miesto vrcholových manažérov Volkswagenu. Od prvotného odhalenia Volkswagenu sa ukázalo, že podobne pri emisných testoch podvádzajú aj iné značky. To viedlo k zmene normy merania emisií z metodiky NEDC na WLTP. Prvá menovaná pochádza ešte z 90-tych rokov minulého storočia a gro NEDC je meranie emisií v laboratórnych podmienkach. V realite je ale nemožné dosiahnuť laboratórne podmienky, preto autá v bežnej premávke spotrebovali viac paliva a produkovali viac emisií.
To viedlo k zavedeniu novej normy s názvom WLTP (Worldwide harmonized Light-duty vehicle Test Procedure). Tá má odrážať reálne podmienky prevádzky motorového vozidla v praxi. Okrem toho výrobcovia nebudú uvádzať jedno číslo, ale číselný interval od najhoršej po najlepšiu dosiahnutú hodnotu v teste.
No ale čo s novými, respektíve zánovnými autami, ktoré mali spĺňať emisnú normu EU6, ale kvôli podvodným praktikám ju nespĺňajú? Americkí zákazníci si vydupali tučné odškodné: Volkswagen musel ich vozidlá spätne odkúpiť, čo ho v konečnom dôsledku stálo 7,4 miliardy dolárov.
Ide celkovo o 350-tisíc dotknutých vozidiel. Niektoré z nich dal Volkswagen bez milosti zošrotovať, ostatné môže spätne predať. Podmienkou je ale opraviť chybu, teda v tomto prípade podvodný softvér. Potom s najväčšou pravdepodobnosťou skončia v inej krajine.
No uskladniť 350-tisíc áut nie je maličkosť. Volkswagen si v USA prenajal celkovo 37 parkovísk, kde autá stoja, až kým na nich nepríde rad a nebudú zbavené závadného softvéru. Avšak tento proces sa zrejme poriadne natiahne, keďže výkup dotknutých TDI ešte stále nebol ukončený.
Na druhej strane sa zdá, že Američania nestratili záujem o škodlivé dieselové Volkswageny: v Michigane bolo ukradnutých 69 áut a niekoľko z nich sa so sfalšovanými papiermi predalo na auckii v Indiane. Každopádne, takýto smutný pohľad sa Američanom bude naskytovať zrejme ešte veľmi dlho.
Zdroje: Auto.cz | startstop.sk