startstop

Prečo BMW neprišlo na Slovensko? Je na vine naozaj infraštruktúra?

Už niekoľko mesiacov sa dostávali na povrch informácie o tom, že nemecká automobilka BMW chce na Slovensku postaviť výrobný závod. V tejto „súťaži“ sme však neboli sami, a výherným miestom sa stal Debrecín v Maďarsku.

Špekulovalo sa o tom, že Nemci postavia novú fabriku v Košiciach. Z hľadiska pracovných príležitostí pre tento región by to bola úžasná vec. Bohužiaľ, automobilka sa rozhodla pre lepšiu infraštruktúru aká je v Maďarsku, a tak Košice zostanú na sucho. Na Slovensku teda 5. automobilový závod – BMW nepribudne.

Neďaleko Debrecína teda vyrastie podnik z výrobnou kapacitou až 150-tisíc vozidiel ročne. V Maďarsku sa budú vyrábať autá zo spaľovacími motormi, ale aj hybridné a elektrické vozidlá. Výstavba projektu by mala začať v priebehu budúceho roka.

„Rozhodnutie o novej továrni podčiarkuje globálne rastové vyliadky skupiny BMW,“ uviedol predseda predstavenstva BMW Harald Krüger. Zároveň dodal, že BMW bude po vysokých investíciách v Číne, Mexiku a USA sústreďovať prostriedky aj na domáci európsky trh.

Ešte v tomto roku plánuje skupina BMW minúť na modernizáciu závodov a príprav na elektromobilitu až 1 miliardu eur. Pre takú veľkú automobilku to ale určite nie je skok do prázdna. V Debrecíne má však aj vyššiu konkurenciu, a tou je Audi.

Prečo sa však rozhodli nakoniec pre maďarské mestečko a nie pre Slovensko? Stanovisko obľúbenej nemeckej značky je jednoznačné – Debrecín má dobrú strategickú polohu, s ohľadom na jeho dobrú infraštruktúru. Svoju rolu určite zahrala aj blízkosť dodávateľských reťazcov a kvalifikovaná pracovná sila.

Slovenský minister hospodárstva Peter Žiga pre denník HN potvrdil, že významnú úlohu pri rozhodovaní o umiestnení nemeckej fabriky zohrala aj výška investičnej pomoci. Oproti našim 35-percentám ponúkla maďarská strana až 50 percent.

Celosvetový odbyt spoločnosti BMW v minulom roku vzrástol zhruba o štyri percentá na 2,46 milióna vozidiel. Firma si voju históriu píše už od roku 1916. Prvá fabrika pritom vznikla ako inak v Mníchove. Dodnes má spoločnosť závody v Nemecku, Anglicku, Rakúsku, Afrike, vo Veľkej Británii , v Číne a v neposlednom rade v USA.

Zdroje: HNonline | startstop.sk

Exit mobile version