Aký bude pohon budúcnosti? Budeme jazdiť na hybridoch, elektromobiloch, alebo na autách jazdiacich na vodík?
Politici na celom svete sa v duchu ekológie snažia vytlačiť z ciest autá s konvenčnými spaľovacími motormi. Niečo ich však musí nahradiť. Aký bude pohon budúcnosti? Nuž, máme na výber rôzne hybridy, elektromobily, ale napríklad aj palivové články. V tomto článku si jednotlivé pohony rozoberieme a pozrieme sa, aké výhody a nevýhody so sebou prinášajú.
Hybrid (HEV), Plug-in Hybrid (PHEV), Mild-Hybrid (MHEV)
Termín “hybrid” sa v kontexte automobilov vzťahuje na kombináciu spaľovacieho motora a elektrického pohonu. To znamená, že auto na pohon používa kombináciu elektrickej energie uloženej v batériách a energiu, ktorá je uvoľnená pri spaľovaní benzínu alebo nafty. Hybridov je ale niekoľko typov.
Hybridné vozidlo pracuje na princípe dobíjania batérií výhradne prostredníctvom spaľovacieho motora. V niektorých prípadoch (ako napríklad BMW i3 REX) plní spaľovací motor výhradne úlohu akéhosi predlžovača dojazdu, to znamená, že sa využíva výhradne na doplnenie elektrickej energie v batériách. V prípade iných typov (napríklad Lexus, Toyota Prius atď) poháňa kolesá primárne spaľovací motor a elektromotor s batériami slúži len ako prídavný pohon s dojazdom len pár kilometrov.
V prípade mild-hybridov hrá elektrická energia ešte menšiu úlohu. Vozidlo nie je priamo poháňané elektrickou energiou, alebo dokáže ísť na elektrickú energiu len veľmi krátko. Elektromotor (zväčša 48 V) často nahrádza štartér a alternátor slúži na krátkodobý “boost” výkonu, respektíve pomáha pri plachtení auta pri určitých rýchlostiach alebo pri rozjazde.
No a nakoniec ostali plug-in hybridy. Ako naznačuje názov, ide o autá, ktoré môžete podobne ako elektromobily nabíjať aj pomocou zástrčky. Takéto nabitie batérií zvyčajne zvýši elektrický dojazd o radovo niekoľko desiatok kilometrov. To môže stačiť napríklad na denné dochádzanie do práce, alebo na zníženie paliva (a rovnako tak aj emisií) o niekoľko percent na dlhších trasách.
Výhody: čiastočná úspora paliva; menšia závislosť od ropy a tým pádom aj vyššia ekologickosť; ak sú batérie prázdne, stále môžete jazdiť.
Nevýhody: zložitosť a vyššie náklady na údržbu (kombinácia komplikovaného spaľovacieho motora a hybridného ústrojenstva); vyššia hmotnosť; často nižší výkon (ak neberieme do úvahy superšportové hybridy).
Elektromobil (EV, BEV)
Elektromobily sa klasifikujú ako autá, ktoré poháňa výhradne elektrická energia. Nepripadá do úvahy žiaden benzínový alebo naftový motor, ani ako predlžovač dojazdu. Elektrická energia je pred spotrebovaním uložená v batériách, ktoré sa zväčša nachádzajú v podlahe vozidla kvôli zachovaniu čo možno najnižšieho ťažiska. O pohon sa potom stará elektromotor, ktorý môže byť umiestnený napríklad aj v kolese.
Niektoré vlády (vrátane tej našej) chcú dopomôcť elektromobilom rôznymi finančnými dotáciami či úľavami. Verejnosť ich vo všeobecnosti považuje za ekologickejšie v porovnaní s konvenčnými spaľovacími motormi, pretože nevypúšťajú žiadne primárne emisie. Je ale potrebné vziať do úvahy výrobu elektrickej energie, ktorú elektromobily spotrebúvajú, a v neposlednom rade aj znečistenie životného prostredia v súvislosti s výrobou a likvidáciou batérií. Niektorí kritici poukazujú na to, že nepriame emisie z elektrických vozidiel sú porovnateľné s priamymi emisiami konvenčných automobilov.
Výhody: extrémne vysoká účinnosť (podľa niektorých zdrojov až 90 %); žiadne primárne emisie; sú tiché; môžete si ich “natankovať” doma (v prípade, že žijete v rodinnom dome); menej mechanických častí.
Nevýhody: dlhé nabíjanie; v prípade, že sa batérie vybijú, ste nahratí; chýbajúca infraštruktúra nabíjacích staníc (nielen na Slovensku); váha batérií.
Palivové články (FCEV)
Elektrické vozidlá s palivovými článkami používajú elektrický motor rovnako ako elektromobily, no rozdiel je v ukladaní a generovaní energie. Ako už napovedá názov, ide o palivové články, ktoré produkujú energiu pre elektromobily. Elektrina z palivového článku potom napája elektrický motor, ktorý poháňa vozidlo rovnako ako v prípade elektromobilov. A rovnako tak neexistuje žiadne primárne znečistenie životného prostredia: jediným vedľajším produktom je H20, teda obyčajná voda, ktorú je možné bez problémov vypiť.
Automobily s palivovými článkami teda nie je potreba dobíjať zo zástrčky ako v prípade elektromobilov či plug-in hybridov. Namiesto toho stačia (u nás chýbajúce) čerpacie stanice na vodík, pričom samotné tankovanie trvá len pár minút.
Avšak aj v prípade automobilov s palivovými článkami dochádza k produkcii sekundárnych emisií. Hoci vodík je najrozšírenejším chemickým prvkom na našej planéte, v súčasnosti sa vyrába zo zemného plynu, pričom sa podľa odborníkov do ovzdušia dostanú približne rovnaké celkové emisie na kilometer ako pri nabíjaní elektromobilu z bežnej zásuvky. Avšak ak sa vodík extrahuje z obnoviteľných zdrojov ako je biomasa alebo solárna energia, výsledkom môže byť skutočné bezemisné vozidlo.
Výhody: z pohľadu ekológie najlepší variant – FCEV pri jazde dokonca filtrujú nasávaný vzduch a z výfuku vypúšťajú čistejší;
Nevýhody: chýbajúca infraštruktúra vodíkových čerpacích staníc;
Zdroje: telegraph | UCSUSA | startstop.sk