Nemci patria v Európe medzi tých najdisciplinovanejších vodičov. Najviac je to vidieť v prípade kolóny na diaľnici, keď tvoria takzvaný núdzový pruh (Rettungsgasse). Viete, ako sa však v takej situácii správať?
Podľa nemeckých politikov ale Nemci nie sú na cestách dostatočne disciplinovaní, a preto prišli s návrhom zvýšenia pokút za nevytvorenie Rettungsgasse, teda po našom núdzového pruhu. Čo to ale núdzový pruh je a ako ho správne vytvoriť?
Núdzový pruh slúži na plynulý prejazd vozidiel s právom prednostnej jazdy. Povinnosťou vodičov v krajinách, kde je núdzový pruh zakotvený v legislatíve, je vytvárať tento pruh už pri tvorení zápchy, nie až vtedy, keď v spätnom zrkadle vidia sirény. Núdzový pruh podľa štúdií dokáže zvýšiť šancu obetí nehody na prežitie až o 40 %, čo rozhodne nie e málo. Problémom ale je, že v rámci krajín Európskej únie nepanuje jednotná legislatíva, ktorá by určovala, akým spôsobom majú vodiči núdzový pruh tvoriť. A niektoré krajiny, vrátane Slovenska, tento pojem v legislatíve ani nepoznajú.
Napríklad v susednom Rakúsku sa núdzový pruh tvorí nasledovne: v prípade dvoch pruhov sa autá v oboch pruhoch odstúpia čo najviac ku kraju vozovky. To znamená, že vozidlá v ľavom jazdnom pruhu sa odstúpia čo najviac vľavo a vozidlá v pravom jazdnom pruhu čo najviac vpravo. V prípade vozovky s viac ako dvomi jazdnými pruhmi sa jazdný pruh úplne vľavo odstúpi čo najviac vľavo a ostatné pruhy čo najviac vpravo. Rovnaké pravidlo platí aj v Nemecku. Situácia je názorne ukázaná na obrázkoch:
V prípade iného suseda – Českej republiky, to ešte donedávna bolo v prípade viac ako dvoch jazdných pruhoch presne naopak. To znamená, že vpravo sa odstupovali iba vozidlá v pravom jazdnom pruhu, ostatné vozidlá sa odstupovali doľava. Od 15. augusta tohto roku ale Česko prijalo nemecký a rakúsky spôsob vytvárania núdzového pruhu.
A ako to je na Slovensku? Nuž, naša krajina núdzové pruhy z legislatívneho hľadiska nepozná. V našich zákonoch je celá táto situácia formulovaná podstatne vágnejšie: Vodič je povinný umožniť bezpečný a plynulý prejazd vozidlu s právom prednostnej jazdy a môže na to použiť krajnicu alebo inú časť cesty, ktorá nie je určená na jazdu vozidiel. Nie je teda definovaný presný tvar núdzového pruhu v prípade kolóny na diaľnici.
Vráťme sa ale do Nemecka. Podľa výsledkov štúdie sa až 80 % záchranných zložiek zdrží v kolónach na diaľnic o 5 minút dlhšie než by museli. Ide o čas, ktorý môže rozhodnúť o živote a smrti. Vychádzajúc z tejto štúdie sa nemeckí politici rozhodli predložiť návrh zákona, ktorý hovorí o pokute vo výške až 2-tisíc eur v prípade, že vodič znemožní prejazd vozidlu s právom prednostnej jazdy. Politici z tejto ignorancie vinia smartfóny. Český portál autoforum uvádza príklad z minulého roka, kedy pri požiari autobusu tragicky zomrelo 18 ľudí. Záchranné zložky pritom obviňovali vodičov, kvôli ktorým sa na miesto nehody nedokázali dostať včas. Vodiči si totiž namiesto sledovania cesty nakrúcali nehodu na mobilné telefóny. Aktuálne môžete v Nemecku dostať pokutu za nevytvorenie takzvanej Rettungsgasse vo výške 320 eur.
Pár názorných ukážok
Zdroje: Pravda | Autoforum | startstop.sk
Zdroj fotografie: TypeZero – Eigenes Werk, CC BY-SA 4.0, Link