V živote každého automobilového nadšenca nastane chvíľa, keď sa zapozerá do nejakého modelu auta a začne uvažovať nad novým projektom či investíciou. Čo ale z toho, keď ho nezoženie?
Zamerali sme sa na klasické tvary 70-tych rokov minulého storočia a pridali pár kedysi veľmi úspešných modelov, ktoré dnes už nevidno. A to nielen v Európe. A keď sa aj náhodou pošťastí, tak je to väčšinou jediný raz. Poznáte všetky z nich?
1. Volkswagen Scirocco Mk1
Prvé Golfy sú síce považované za krstného otca všetkých generácií, ale my sa pozrieme na jeho súrodenca. Myslím si, že Scirocco zostalo nedocenené a preto ho na cestách skoro vôbec nie je vidieť. Hoci bola použitá platforma Golfu, Scirocco bolo prerobené v prospech nového štýlu – uhladenejšie a športovejšie trojmiestne coupé. „Výkonný“ motor v podobe 1,6-litra dostali iba edície GLi a Storm.
2. BMW E3 3.0Si
Štvordverový brat BMW E9 síce nemá takú posvätnú hodnotu, ale dizajnovo nijak nezaostáva. Motor 3.0 S s dvojitým karburátorom bol predstavený v roku 1971. S nezávislým odpružením a kotúčovými brzdami bola E3 na začiatku 70-tych rokov nadčasovým modelom. Verzia sedan 3.0 Si bola prekvapivo rýchlejšia ako 3.0 Si kupé, pričom bola o 50 kilogramov ťažšia. Že by výmysel konštruktérov? Okrem toho táto E3 dokázala z motora vyťažiť až 200 koní.
3. Mazda RX-7
Je ľahká, pružná a lacnejšia ako menej technologicky vyspelá Capri. Prvá generácia modelu RX-7 bola populárna najmä kvôli rovnováhe podvozku a rovnako hladkému chodu malého rotačného motora. Aj keď pri kúpe tejto starej krásky prichádzajú obavy z práve spomínaného motora, náklady na generálku nie sú vôbec také strašné, ako by ste si mysleli.
4. Fiat Dino coupé
Aj keď sa podľa cenovky a značky môže zdať predražené a zbytočné, skúste myslieť pozitívne. Toto ohromujúce kupé navrhnuté spoločnosťou Bertone je poháňané motorom Ferrari z Maranella (áno, preto tá cena). Nemyslím si, že podobný kúsok niekto z nás niekedy zazrie na vlastné oči. A keby aj, zrejme sa bude jednať o klasické kupé od Fiatu, ktorého cena začína pri 15 000 eurách.
5. Porsche 928
Nedajte sa oklamať nákupnou cenou. Rastúca cena 928 odráža dôležitosť, inováciu a schopnosti veľkého tourera, ale pri štandardoch Porsche je stále lacnejšia. Ak tomu pridáte V8 s objemom 4,5 litra a manuálnu prevodovku, zriedkavo vyzerajúce Porsche môžete mať za pár „babek“. Napriek tomu sú ale tieto staré 928 známe kvitnúcou hrdzou, aj keď sa na nich použilo galvanické zinkovanie.
6. Ferrari 400
V polovici sedemdesiatych rokov sa v Maranelle trojmiestne štvorkolky vyrábali síce vo veľkom, ale nikdy sa nedostali do zoznamu najžiadanejších Ferrari. Ale s klasickou V12 zastrčenou pod plechom Pininfarina vyzerá ešte auto stále dosť elegantne. Je cenovo dostupnejšie a popri akomkoľvek Ferrari sa za seba nemusí hanbiť. Kto by nechcel Ferrari?!
7. Lotus Elan +2
Pri pohľade na toto auto mi hneď napadne na um predstava krásneho slnečného dňa, vlasy rozviate a na očiach slnečné okuliare. Taká víkendová idylka. Je to v podstate širšie prevedenie klasického Elanu. Má tú istú „chrbtovú kosť“ aj veľkú časť pojazdného ústrojenstva. Chválili ju ale kvôli krásnemu ovládaniu a lepšiemu využitiu. Nielen estetický kúsok z dielne Lotusu by sa pred každým domom vynímal perfektne.