Domov SPRÁVY News Čo má spoločné overenie-vozidla.sk, SeGo a HAKA?

Čo má spoločné overenie-vozidla.sk, SeGo a HAKA?

Autá, autá, naše milované autá. Pre väčšinu z nás predstavujú neodmysliteľnú časť života, vec ktorej obetujeme veľa prostriedkov a úsilia. Pre iných sú to len stroje, ktoré nám zjednodušujú život a dávajú pocit slobody. No často sa nájdu aj takí, ktorí chcú na autách zbohatnúť nie práve legálnym spôsobom. Na Slovensku máme našťastie viacero projektov, ako proti takýmto praktikám bojovať.

Ak ste aktívny na sociálnych sieťach, najmä teda na Facebooku, určite ste počuli o stránke HAKA – hľadá sa auto krádeže automobilov. Jedná sa o projekt istého pána Štefana Farkaša, vďaka ktorému sa našlo už mnoho ukradnutých automobilov. Stránka zverejňuje fotografie ukradnutých áut, ktoré sa momentálne hľadajú a blizko spolupracuje s Policajným Zborom Slovenskej republiky. Zapojiť sa môžete kedykoľvek keď uvidíte auto, ktoré sa zhoduje s tým, ktoré bolo zdieľané tak, že privoláte políciu a jednotku HAKA. Nedávno sa projekt rozrástol aj o aplikáciu, vďaka ktorej môžete podľa EČV vozidiel, ktoré vidíte kontorlovať, či sa náhodou nejedná o kradnuté auto. Zakladateľa projektu rovnako ako projekt samotný obdivujem najmä kvôli tomu, že aj napriek rôznym “šuflikantskím” ťahom autičkárov obmedziť dôveryhodnosť HAKY projekt stále funguje a naďalej pomáha nachádzať kraduté autá.

HAKA však nie je jediný projekt, ktorý nám pomáha brániť sa proti podovdom týkajúcich sa našich štvorkolesových miláčikov. Áno, krádeže sú závažným problémom nielen na Slovensku ale aj v celej Európe. Aj keď sa im v dnešnej dobe dá predísť celkom efektívne a niektoré vozidlá môžu byť vybavené aj sledovacím GPS zariadením, podvodníci si stále nájdu cesty ako nelegálne zbohantúť. A to sa im najlepšie darí pri jazdených autách. Áno, mám na mysli stočené kilometre. Okrem nich však môže mať inzerované auto aj právne nedostatky, napríklad exekúciu. Na overenie týchto informácií slúži stránka overenie-vozidla.sk, ktorá je projektom pána menom Jozef Knopp.

Dajú sa overiť najazdené kilometre aj online?

Táto stránka vám za poplatok 10 až 12 € poskytne dôležité údaje o aute, ako napríklad platnosť PZP, leasing, overenie exekúcie, údaje z technického preukazu, kontrolu štočených kilomterov a ešte oveľa viac. Na zistenie tíchto údajov pritom postačuje evidenčné číslo vozidla (ľudovo ŠPZ-ka) alebo VIN číslo. Cieľom je zjednodušiť a stransparentiniť proces predaja a kúpy áut a tak chrániť kupujúcich. Kto už len chce kúpiť vozidlo so stočenými kilometrami, alebo nedajbože také, ktoré bolo kradnuté. V najhorších prípadoch sa môže dokonca stať, že človek auto kúpi a pár dní na to k nemu zavíta exekútor so súhlasom na zabavenie vozidla. V databáze sa momentálne nachádza niečo cez 50 miliónov vozidiel, čo je pri celkovom počte áut v Európe (1 miliarda) vskutku zanedbateľná cifra. Výhodou však je, že predtým ako zaplatíte za zobrazenie údajov, stránka vám ukáže, či sú všetky údaje dostupné.

Vyššie spomenuté údaje o vozidlách pochádzajú z mnohých zdrojov z celej Európy. V rozhovore so Štefanom Farkašom spomenul pán Knopp napríklad servisy, či už autorizované alebo klasické, STK v Českej Republike, nemecké a poľské spoločnosti, poisťovne či leasingové spoločnosti. Dobre, to je síce pekné, ale čo má s týmto spoločné HAKA? Zakladatelia oboch služieb spolupracujú pre zvýšenie efektivity ich práce. Pán Knopp prispieva na projekt HAKA 200€ mesačne, hlavne na prevádzkové náklady. Okrem toho aj zdieľa databázu údajov o vozidlách pre zjednodušenie procesu hľadania kradnutých vozidiel. Ak vás zaujíma dôvod hlbší dôvod tejto spolupráce, myslím že nájsť ho nie je až taký rébus. Obaja páni totiž bojujú proti kriminalite a snažia sa pomáhať motoristom pri riešení častých problémov.

https://www.facebook.com/stefan.farkas.5454/videos/477653969437274/?t=150

Úspešnosť stránky

Keď boli v rozhovore spomenuté výsledky, musím povedať že som očakával menšie čísla. Stránka overenie-vozidla má podľa slov pána Knoppa mesačnú návštevnosť okolo 70 tisíc otvorení, čo znamená cirka 50 tisíc ľudí. Z tejto skupiny ľudí si za overenie zaplatí približne 3000 osôb. Tí z vás, ktorí mali radi hodiny matematiky už asi zistili že až 90% kupujúcich nevyužije služby tohto portálu a tým riskuje „mačku vo vreci“. Koniec koncov je len na vás či zaplatíte relatívne nízku sumu za verenie údajov vozidla alebo miniete neskôr veľa väčšie peniaze za opravy alebo vyplatenie exekúcie. Netvrdím že to tak musí byť vždy, ale je lepšie byť si istý, že auto ktoré idete pozrieť a potenciálne aj kúpiť je naozaj v takom stave ako udáva predávajúci.

Funguje to?

Dovolím si spomenúť vlastnú skúsenosť. Nedávno, keď som hľadal po bazároch vhodné „posúvadlo“. V bazároch som nenašiel mnoho vozidiel, ktoré by spĺňali moje požiadavky a tak som len čakal, či motyka vystrelí a niekto sa rozhodne predať auto, ktoré by som kúpil. Medzičasoom som obdržal telefonát od kamaráta, že mi niečo našiel. Ponuka znela až príliš ružovo – auto nemalo najazdených ani 180 tisíc kilometrov, cena bola prijateľná a po vizuálnej stránke bolo tiež v poriadku. Požiadal som ho teda o VIN číslo vozidla, lebo som počul o nejakých stránkach, cez ktoré sa dajú overiť kilometre. Keď som narazil na overenie-vozidla.sk, bol som spočiatku veľmi skeptický. Prečo by už len niekto pýtal peniaze sa sprosté kilometre? Nakoniec som sa rozhodol dať tomu šancu. Zadal som VIN číslo, zaplatil požadovanú sumu a čakal. V priebehu menej ako 5 minút mi prišiel email s kompletnými údajmi o aute. Bol som veľmi milo prekvapený. Kilometre sedeli. O paŕ dní na to som išiel na prehliadku a auto som kúpil. Dodnes som s ním nemal žiadne veľké problémy, len sporadickú výmanu oleja a menší škrabanec, ktorý som spôsobil sám. Podľa vlastnej skúsenosti môžem túto služnu len odporčiť.

Negatívna spätná väzba

Ako to už v tomto svete býva, aj táto minca má dve strany. Jedna – tá pozitívna – reprezentuje spokojních zákazníkov, druhá zas ľudí, ktorím fungovanie takejto služby prekáža. Myslím tým „kúzelníkov“, ktorí zázračne s autom z Nemecka „nacúvajú“ cestou na Slovensko pokojne aj 200 000 kilometrov. Spätnou väzbou od nich sú často negatívne komentáre na sociálnych sieťach o tom, ako daná služba nefungue, výhražné listy, telefonáty a v horších prípadoch aj čierne limuzíny bez EČV pred domom zakladateľa projektu v skorých ranných hodinách. Podobnému feedbacku čelil aj Štefan Farkaš s jeho stránkou HAKA, keď si istá skupina autočkárov vytvorila stránku HAK, na ktorej zverejňujú nepravdivé informécie, ktoré veľmi často očierňujú ľudí, ktorím boli autá ukradnuté alebo zakladateľa skupiny HAKA.

Čo je to SeGo?

Ďalším projektom pána Knoppa je jedinečný autobazár SeGo.sk. V čom je jedinečný a odlišný od ostatných? Okrem toho, že tu môžete inzerovať svoje vozidlo, nájdete tu aj vozidlá zo všetkých slovneských predajných portálov aj s cenovkami. Týmto sa rieši problém s ktorým ste sa mohli stretnúť najmä dávnejšie – rozličné cenovky na rozličných bazároch. Po prelistovaní pár strán som na Segu som zisitl, že cenovky áut sú zhodné na všetkých portáloch a tento problém už veľmi relevantný nie je. Navyše tu nájdete aj históriu predajcu a jeho kontaktné údaje. Pridanú hodnotu vidím najmä v tom, že nájdete všetky autá na jednom mieste bez toho, aby ste museli behať po všetkých online portáloch.

Okrem Sega sa však kuje ešte jeden projekt. Bude sa jednať o niečo podobné ako overenie-vozidla.sk, tentokrát však na overovanie poistných udalostí a havárií, ktorými auto prešlo. Keď bdue tento projekt spustený, “klepne po prstoch” predajcom, ktorí zvykli kupovať autá po ťažkých haváriách, opravovať ich a následne predávať ako “nikdy nebúrané”. Takéto autá su totiž veľmi nebezpečné pre pasažierov a dokonca ich môžu pripraviť o život.

Pár rád na koniec

Na konci rozhovoru, ktorý si môžete pozrieť vyššie padne otázka na rady pri kúpe ojazdeného auta. Nebudem vás už naťahovať, tu sú:

  • Dajte si pozor na právne nedostatny spojené s vozidlom (tu vám pomôže stránka overenie-vozidla.sk)
  • Skontrolujte technický stav vozidla, často je dôležitejší ako kilometre na budíkoch
  • Stočené kilomtre nemusia vždy znamenať, že je auto v zlom stave, no aj tak sa im snaže vyhnúť – nechcete predsa, aby sa na vás predávajúci nechutne obohacoval
  • V prípade, že na vás predávajúci tlačí, preložte stretnutie na neskorší dátum a všetko si premyslite

Dúfam, že som vám aspoň trochu objasnil možnosti, ako sa nenechať oklamať pri kúpe vozidla z druhej ruky. Celá redakcia vám praje veľa štastia pri kúpe používaného vozidla.

Zdroje: Facebook | startstop.sk

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 2 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokVW Amarok a Ford Ranger čaká spojenie
Nasledujúci článokTest Hyundai i30 Fastback N, aký je rozdiel v porovnaní s hatchbackom?