Tieto klasiky boli skvelé, až kým nedoplatili na svoju Achillovu pätu
Eva Karolčíková
V gréckej mytológii ponorila Achillova matka telo svojho syna do rieky Styx, aby sa stal nezraniteľným. Keďže ho ale držala za pätu, inak dokonalý plán nevyšiel.
Päta sa vody nedotkla a zostala slabým miestom inak veľkého hrdinu a nakoniec viedla k jeho smrti. Podobný paradox majú aj autá v našom zozname.
Aj keď sa vozidlá bežne neponárajú do rieky Styx, veľa klasických áut má hrdinské črty až na tú jednu Achillovu pätu. Tu je uvedených 8 áut, ktoré aj napriek ich chybám zbožňujeme.
Mini
Mini vstúpilo do tohto sveta v rokoch, kedy ľudia chceli malé a praktické autá do mesta. Poviete si, výborný krok pre britskú automobilku, nie? Začiatky Mini ale neboli ľahké, pretože sa postupom času začala objavovať hrdza okolo vonkajších zvarov. Ale najväčší problém sa objavil keď pršalo. Pozícia nasávania na prednej časti motora, hneď za mriežkou chladiča, znamenala, že aj menší dáždik a náznak vlhkosti mohol zabiť iskru v aute. Našťastie sa im tento problém podarilo neskôr vyriešiť.
Audi TT
Toto auto zožalo svojim dizajnom okamžitý úspech. Prepracovaný interiér a 1,8 litrový preplňovaný motor sľubovali skvelý zážitok z jazdy. TT-čko sa ale dostalo na titulné stránky novín kvôli inému dôvodu. Išlo o 5 smrteľných nehôd v tomto aute, ktoré pripisovali neadekvátnej stabilite auta vo vysokej rýchlosti. Uvedomujúc si poškodenie svojej dobrej povesti spôsobenej neúmyselnými nárokmi na zrýchlenie v 80-tych rokoch minulého storočia, spoločnosť vydala výzvu, aby sa na model začal montovať spoiler a funkcia ESP.
BMW E46 M3
Tretia generácia M3 dostala zvýšenie výkonu až na 338 konských síl pre ešte svižnejšie zrýchlenie. Ale telo tohto BMW trpelo a trpí dodnes. Kovová konštrukcia okolo zadného pomocného rámu nemala takú silu, aby zvládala výkony vtedy novej E46. Autá vyrobené po roku 2004 majú už upravený zadný panel s viacerými bodovými zvarmi. Pokiaľ sa ale bavíme o starších výrobných kusoch, trhance na konštrukcii majiteľa s ťažkou nohou vídu drahšie.
Porsche 911 (996)
Nie každému sa páči osobitý dizajn generácie tejto 911 a ich svetiel. Tak to ale vyzeralo, keď automobilka prechádzala z chladenia vzduchom na vodu, ktoré si nás podmanilo. Ale to bolo ešte pred tým, ako zistili, že počiatočné modely 996 a Boxter trpeli katastrofálnym zlyhaním. To všetko kvôli štiepeniu vložiek, ktoré robili z ložiska kovový prach. Ako to už ale býva, môžete natrafiť aj na zdravý kus, a tak nemusí každé vozidlo automaticky zlyhať. Možná čiastka za opravu sa ale pre niektorých zdá príliš astronomická na to, aby kúpu tohto Porsche riskovali.
Aston Martin Lagonda
Čo Vám tento Aston pripomína? Možno výsledok boja medzi Rolls-Royce a parným valcom, ale nám sa páči. Ak sa ale niekomu nezdalo dosť kontroverzné, Willam Town navrhol Lagondu s LED riadiacou doskou a ovládacími prvkami touch-pad. Keďže sa jednalo o začiatky tejto inovatívnej technológie, niet divu, že bola komplikovaná a nespoľahlivá. Aston teda neskôr prešiel na katódové trubice pre novú palubnú dosku. Tá bola pre zmenu vlnkovitá.
Alfa Romeo Alfasud
Brilantné auto – Alfy buď milujete alebo nenávidíte. Alfasud mohol byť veľmi úspešným modelom, keby ho v talianskej automobilke vydali ako hatchback hneď od začiatku a nie na konci svojho života. Mohl to byť konkurent Golfu. Aj keď.. Dobrá práca dizajnérov bola zničená hroznou kvalitou karosérie. Lacná oceľ, odborové nepokoje a neskúsený pracovníci v novej továrni v južnom Taliansku sa všetci sprisahali, že vytvoria auto, ktoré trhy nepokorí. Slávnym sa nakoniec stalo pre svoj sklon k hnilobe.
Lancia Beta Monte-Carlo
Pekné dvojmiestne autíčko s dielne Pininfarina trpelo rovnakými problémami ako každé talianske auto zo 70-tych rokov – hrdzou. Oveľa väčšou katastrofou však boli brzdy. Pri jazde na mokrej vozovke sa jednoducho zakusli. Takto zničili mnoho modelov Monte-Carlo ešte pred tým, než dostala šancu hrdza. Lancia teda prerušila v roku 1978 výrobu a začala pracovať na mnohých zmenách.
Lotus Elite
Prvé správne auto Colina Chapmana rozbilo trh zo skleneným vláknom, zatiaľ čo sa iné plastové tátoše preháňali stále na bežnom oceľovom podvozku. Ale táto šikovná štruktúra bola zároveň Achillovou pätou Lotusu. Zaskrutkovanie komponentov priamo do šasi zo skleneného vlákna znamenalo, že čím rýchlejšie pôjdete, tým viac vecí z auta odletí. Na pohľad zaujímavé auto tak za to nestálo.