Raritný a jedinečný model M1 sa stal inšpiráciou nielen pre nové generácie divízie M, ale aj pre umeleckú tvorbu. Vedeli ste, že pred 40 rokmi práve Andy Warhol namaľoval jeden originálny kúsok?
Príbeh vzniku modelu M1 nesie v sebe kus histórie. Na konci 70-tych rokov uzavrela talianska automobilka Lamborghini zmluvu so spoločnosťou BMW, kde sa rozhodli spolu vyrobiť produkčný pretekársky automobil. Výsledok si spoločnosť mohla prezrieť už v roku 1978 pod názvom BMW M1.
Jedná sa o jediný automobil s motorom umiestneným uprostred, ktorý automobilka vyrábala masovo. Umelec, ktorý sa stal otcom tohto dizajnu, je Giorgetto Giugiaro. Pred 40 rokmi ale tento kúsok ocenil aj Andy Warhol, ktorému stačilo menej ako pol hodiny na to, aby toto BMW zaradil medzi svoje abstraktné výtvory.
Niekoľko fotografií tejto maliarskej špecialitky prináša nový spôsob, ako sa pozerať na históriu a význam tohto auta. Snapan Stephan Bauer presvedčil automobilku ešte minulý rok, aby auto priniesla do starej opustenej továrne v Kolíne, aby ju tam mohol zachytiť objektívom z iného pohľadu. A ten pohľad teda stojí za to. Niekomu sa nepošťastí vidieť tento skvost vôbec.
Andy Warhol poznamenal, že toto auto miloval. Ale späť do 70-tych rokov. Krátko po tomto maľovaní totižto Hervé Poulain, Manfred Winkelhock a Marcel Mignot získali na pretekoch Le Mans celkovú šiestu priečku.
Radový šesťvalcový motor s objemom 3453 cm3 s viacbodovým vstrekovaním dosahuje maximálnu rýchlosť 261 km/hod. Aj zrýchlenie bolo na tú dobu dychberúce, keďže s pokoja na 100 km/hod to vytiahlo auto za 5,6 sekundy. Podvozok má nezávislé zavesenie kolies a bol postavený priehradovým rámom. V interiéri nájdete sedadlá Recaro, trojramenný volant, klimatizáciu, elektricky ovládané okná aj spätné zrkadlá.
Na tú dobu bola M1 veľmi moderným automobilom, ktorému sa ale bohužiaľ dostalo menej pozornosti, ako si zaslúžil. Dnes však túto raritu ocení každý, kto vie o čom je benzín v krvi. O to viac sa z neho môžu tešiť pyšný majitelia, ktorým sa podarilo tento skvost dostať do svojej garáže.
Test Honda HR-V 1.5 benzín, útle telo s obrovským vnútorným priestorom
Zdroj: BMW