Na naše cesty za sedem mesiacov roka 2019 pribudlo 110 elektromobilov. Nie je to veľa, no vzhľadom na stav infraštruktúry to nie je zlý výsledok.
Najúspešnejšou značkou je podľa očakávania Nissan, ktorý dnes ponúka elektromobil v segmente osobných (Leaf) aj úžitkových automobilov (e-NV 200). Na trh dodal celkom 20 elektromobilov, z čoho 15 kusov pripadlo na Leaf. BMW zatiaľ predalo 18 elektromobilov. Hoci by luxusný športiak i8 do svojej garáže rado zaparkovali veľa zákazníkov, o odbyt sa zatiaľ stará mestský a finančne podstatne prístupnejší model i3. 18 predaných kusov tomuto BMW stačilo na to, aby bol najpredávanejším elektromobilom u nás. Trojkou v segmente elektromobilov je Hyundai, ktorý má momentálne k dispozícii dva elektromobily. Zo 17 predných kusov pripadalo 10 na mestský crossover Kona EV a 7 na model Ioniq BEV. Výborný vstup na náš trh má za sebou prvé elektrické Audi. Model e-tron už vo svojej garáži parkuje 15 Slovákov. Aké elektromobily sa u nás ešte predali? Pätnásť malo na prednej maske znak Volkswagen, deväť zákazníkov si vybralo Renault Zoe, sedem luxusných crossoverov Jaguar i-Pace, štyria motoristi siahli po novej generácii Kia Soul, traja po smarte EV a dvaja po vozidle Mercedes-Benz EQC.
Novinky už čoskoro
Zvýšená aktivita automobiliek na poli elektromobility dáva solídny predpoklad pre rastúci odbyt. Veľké ambície má napríklad Volkswagen ID.3. Automobilka už má potvrdených 30 000 rezervácií, ktoré boli súčasťou programu predbežnej registrácie. Významný krok do segmentu elektromobilov urobí aj Honda. Jej krásny koncept Honda e sa vo Frankfurte stal realitou. Pohon zadných kolies a dojazd na úrovni 220 kilometrov sú lákavé ingrediencie. Bude to však na rastúciu konkurenciu stačiť? Svoje novinky totiž finalizujú takmer všetci veľký automobilový výrobcovia. Na čo sa ešte fanúšikovia automobilov do zásuvky môžu tešiť? Napríklad na Opel Corsa-e, Peugeot e-208, novú generáciu Hyundai Ioniq BEV…
U nás frčia hybridy
Zatiaľ čo elektromobily sú u nás skôr otázkou prestíže, hybridy sa v našich garážach udomácnili podstatne viac. Zásadný kus koláča si z celkového odbytu hybridov podľa očakávania odkrajuje Toyota. Podľa oficiálnej štatistiky Združenia automobilového priemyslu Toyota v roku 2019 už u nás predala priam neuveriteľných 1 114 kusov. Najpredávanejším je crossover C-HR hybrid (285 kusov), druhé miesto patrí modelu Yaris hybrid (102 kusov) a tretie Toyote Auris hybrid (78 kusov). Model C-HR si pripisuje absolútny unikát. Hybridná verzia sa stará o takmer celý odbyt modelového radu. A to má Toyota v talóne ešte výborné hybridné verzie modelového radu Corolla.
Lákavé novinky
Podľa aktuálnych správ sa vývojové oddelenia automobiliek nezamerali iba na elektromobily, lákavé a za seba dodám, že aj veľmi pragmatické novinky, pripravujú aj do segmentu hybridov. Značka Škoda už dávnejšie avizovala príchod modelu Superb iV (plug-in hybrid), Seat vo Frankfurte predstaví Tarraco FR PHEV, a tak možno veľmi skoro očakávať, že túto techniku dostanú aj jeho koncernoví súrodenci. So zaujímavou správou prichádza Kia, ktorá plug-in hybridnú techniku plánuje ponúkať pre Ceed SW a XCeed. A v prípade tejto novinky možno predpokladať, že podobnú techniku v krátkom čase dostane aj Hyundai i30. Plug-in hybridnú techniku čoskoro v kompaktnom segmente ponúkne aj Mercedes-Benz. Podľa predbežných informácií budú k dispozícii modely A 250e, A sedan 250e a B 250e.