Aj automobilka Lexus už pochopila, že orientácia výhradne na hybridy už nestačí. Preto na na 46. ročníku tokijského autosalónu 2019 predstavili koncept LF-30 Electrified a už onedlho oficiálne ukážu aj svoj prvý komerčný elektromobil.
Koncept Lexus LF-30 Electrified zhmotňuje víziu elektromobilu blízkej budúcnosti. Aké sú teda jeho základné charakteristiky? Pozrime sa na ne podrobnejšie.
Koncept je dlhý vyše päť metrov a využíva elektromotory, zabudované priamo do kolies. Tie mu prepožičiavajú maximálny výkon 400 kW a maximálny krútiaci moment 700 Nm. Aj vďaka nim je koncept schopný zrýchliť na stovku za menej ako 4 sekundy a jeho maximálka je 200 km/h. Pripomíname, že hovoríme o aute, vážiacom 2,4 tony. Koncepcia motorov v kolesách zároveň umožňuje plynulú distribúciu hnacej sily medzi prednú a zadnú nápravu, v závislosti od štýlu jazdy a podmienok na ceste.
Vyššia hmotnosť samozrejme súvisí najmä s batériami. Ich kapacita je 110 kWh a autu podľa meracieho cyklu WLTP umožňujú dojazd až 500 kilometrov. Za ten vďačí aj proprietárnej technológii Lexusu, konkrétne vysokoefektívnemu energetickému manažmentu batérie, regulácii výkonu, správania elektromotorov, hnacieho ústrojenstva, riadenia, odpruženia a bŕzd.

Množstvo senzorov umožní tomuto konceptu aj autonómnu jazdu. Praktickým vylepšením je zmena farby čelnej partie vozidla, na základe ktore možno aj zvonku určiť, či sa auto aktuálne pohybuje v autonómnom režime, alebo nie. Pri autonómnej jazde si vodič môže zvýšiť komfort aj odsunutím volantu.
Zaujímavých technológií je však v tomto aute oveľa viac. Asi najextravagantnejšou z nich je spolupráca so sprievodným dronom „Lexus Airporter“. Ten dokáže pomocou autonómneho ovládania napríklad nezávisle dopraviť batožinu od prahu dverí domu až do kufra vozidla.
Hlasové ovládanie a ovládanie pomocou gest už asi neprekvapí, rovnako ako ani sofistikovaný head-up displej a pokročilý infotainment. Využitie presklenej strechy na zobrazovanie určitých informácii však už celkom bežné nie je. Reč je o gestami ovládanom displeji „SkyGate“ nad zadnými sedadlami. Ten s využitím rozšírenej reality zobrazuje rôzne druhy informácií, napríklad realistickú hviezdnu oblohu, obľúbené videá používateľov, alebo údaje z navigácie.
A keď sme už pri cestujúcich vzadu. Tí majú k dispozícii sedadlá, ktoré sa vďaka technológii umelých svalov tvarovo prispôsobujú postave pasažiera a podporujú rôzne nastavenia, napr. sklopenie, relaxáciu, masáž alebo funkcie výstrahy.
Dokonale prispôsobiteľný
Inžinieri nemysleli len na komfort cestujúcich vzadu, ale aj vodiča. Palubná technológia umelej inteligencie rozpoznáva hlasy jednotlivých pasažierov a funguje ako cestovný partner s využitím informácií na mieru, uložených v elektronickom kľúči. Pomáha prispôsobiť jednotlivé súčasti prostredia interiéru, ako napr. teplotu vzduchu a audiosystém, nastavenie trás navigácie, rovnako ako aj navrhovať aktivity po príchode do cieľa. Pozná vodičove preferencie, štýl jazdy a pomáha v reálnom čase regulovať odpruženie a nastavovať hnaciu jednotku v závislosti od aktuálneho prostredia.

LF-30 ako batériový elektromobil budúcej generácie využíva technológiu bezdrôtového nabíjania, rovnako ako aj systém hospodárenia s energiami na báze umelej inteligencie, umožňujúci optimálnu distribúciu elektriny medzi vozidlom a domácnosťou, a taktiež reguláciu nabíjania koordinovanú s každodenným časovým rozvrhom používateľa a zohľadnením taríf za energiu.
Čítajte viac: Lexus RC F – japonský šinkanzen výrazne schudol
Koncept LF-30 Electrified je len prvou ochutnávkou elektrickej budúcnosti Lexusu. V nadväznosti naň automobilka plánuje rozšíriť svoju modelovú ponuku elektrifikovaných vozidiel.
Začiatkom nadchádzajúcej dekády preto predstaví prvý plug-in hybridný Lexus a tiež novú špeciálnu platformu pre elektromobily na batérie. Do roku 2025 bude mať Lexus k dispozícii elektrifikované verzie všetkých modelov svojich vozidiel; cieľom je, aby predaje elektrifikovaných vozidiel prekonali predaje modelov s klasickým spaľovacím motorom.