Octavia je pre mnohých srdcovou záležitosťou. Kultový model, ktorý tento rok oslavuje okrúhle jubileum 60 rokov sa výraznou mierou podieľal na rozvoji automobilky Škoda. V súčasnosti najpredávanejšie auto v Českej republike, Rakúsku, Švajčiarsku, Fínsku, Maďarsku, Poľsku, Srbsku a v Bielorusku dostane už o pár dní svoju v poradí 4. novodobú generáciu.
Od predstavenia vôbec prvej Octavie v roku 1959 predala Škoda celkovo už viac ako 6,5 milióna kusov tohto obľúbeného auta. V posledných rokoch je bežným javom, že podiel predajov Octavie tvorí približne tretinu celkových predajov automobilky. Záujem o ňu neustále rastie najmä pri verzii Combi, ktorá je v predajných číslach modelu jasne najžiadanejšia. Po praktickejšej karosérii zatúžia až dve tretiny nových zákazníkov a preto sa Škoda rozhodla uviesť novú generáciu Octavie najskôr vo verzii s väčším kufrom. Klasický liftback by mal nasledovať o niekoľko týždňov neskôr.
Že bude Octavia výstavnou skriňou Škody, čo sa technológií a dizajnu týka, bolo jasné už pomerne dávno. Avšak len dnes automobilka oficiálne zverejnila rozsiahlu tlačovú správu, v ktorej sa nachádza kompletný výpočet všetkého, čo môžeme od auta očakávať. Že je toho skutočne veľa Vám prezradia nasledujúce riadky.
Dizajn, emócie a väčšie rozmery
Už je akýmsi nepísaným pravidlom, že každá nová generácia Octavie je vždy väčšia ako predchádzajúca. Presne v tomto duchu sa ponesie aj rozmerový nárast “štvorky”. Combi podľa oficiálnych čísel narástlo na dĺžku o 22 milimetrov na celkovú hranicu 4689 milimetrov. V prípade liftbacku je nárast „len“ o 19 milimetrov na rovnakú dĺžku. Šírka oboch prevedení bude o 15 milimetrov väčšia a zaberie 1829 milimetrov cesty. Čo sa týka rozvoru náprav tak ten po novom činí 2686 milimetrov. Aj v tomto parametre si teda Octavia 4. generácie oproti predchodcovi polepší.
Emócie… V poslednej dobe sa modelom značky Škoda vyčíta, že sú veľmi strojové bez emócií. Sčasti tento fakt zmenil facelift aktuálnej Octavie, no skutočná zmena príde až 11. novembra. V tento deň totiž verejnosť uvidí kompletnú zmenu dizajnu, ktorá sa ponesie v ostrých líniách a tvaroch. Trošku o dizajne novinky nám napovedal už únik fotografie z konfigurátora, ktorý minulý týždeň obletel internet. Ten nasvedčuje tomu, že nová Octavia prinesie svojbytný a hlavne sebavedomý vzhľad so zameraním na dynamiku.
Aerodynamika na špičke svojej triedy
Od dizajnu sa vo veľkej miere odvíja aj aerodynamika vozu a naopak. Najnovšia generácia českého bestselleru by sa mala dočkať rekordne nízkych hodnôt aerodynamického odporu. Dokonca sa vo svojej triede zaradí na špičku. Konkrétne čísla hovoria o súčiniteli odporu vzduchu cx na úrovni 0,24 pre liftback a 0,26 pre combi. Pre porovnanie, aktuálne najlepší súčiniteľ odporu vzduchu cx má BMW rady 5 s hodnotou 0,22. Za ním nasleduje Tesla Model 3 s hodnotou 0,23.
Matrix už aj pre Octaviu
Jedným z najväčších vylepšení, ktoré Octavia prinesie bude nepochybne použitie Matrix technológie pre predné svetlomety. Tie budú samozrejme Full LED a budú sa skladať s niekoľkých samostatných segmentov. Kamera inteligentného systému umiestnená pod čelným sklom bude automaticky zaznamenávať objekty pred vozidlom a následne vďaka zozbieraným údajom bude prispôsobovať intenzitu jasu jednotlivých častí svetlometu. Podobnou technológiou už teraz disponuje nový Superb. V Octavii bude táto technológia úplnou novinkou. Podobne na tom budú aj dynamické smerovky. Samozrejmosťou bude už dobre známa technológia Coming/Leaving Home.
Interiér s kompletne novým konceptom
Azda najväčšiu zmenu si po exteriéri Octavie odbije práve jej interiér. Ten by mal koncepciu prevziať z modelov Scala či Kamiq, no prinesie aj niekoľko vlastných riešení. Všetko ale pekne po poriadku. Priestor na zadných sedadlách bude opäť zväčšený a to do takej miery, že cestujúci sediaci v druhom rade budú mať pred kolenami 78 milimetrovú rezervu. Ako to už býva zvykom, Octavia bude zase raz priekopníkom veľkosti batožinového priestoru. Vo verzii kombi bude k dispozícii objem na úrovni 640 litrov, pri liftbacku to bude rovných 600 litrov.
Z pohľadu vodiča bude jednou z najväčších noviniek použitie dvojramenného volantu. Ten sme mali možnosť vidieť už na špionážnych fotografiách, ktoré sa podarilo zachytiť pred časom. Okrem toho tu bude prepracovaná stredová konzola, výplne dverí a palubná doska, ktorá by mala mať výrazné horizontálne členenie. Dominantou interiéru bude veľký 10 palcový displej infotainmentu, ktorý bude plynulo naväzovať na kapotu a tvar masky chladiča. Vôbec po prvýkrát sa do Octavie dostanú ergonomické sedadlá s masážnou funkciou. Za príplatok potom bude možné voliť aj medzi športovými sedadlami s lepším bočným vedením a špeciálnou látkou zvanou ThermoFlux. Škoda navyše do svojej novinky implementovala aj funkciu Kessy pre všetky štyri dvere.
Head-up a dvakrát 10 palcov poprosím
Octavia 4. generácie je vôbec prvý model značky Škoda, ktorý dostal head-up displej. Ten sa posratá o premietanie najdôležitejších informácií priamo na čelné sklo vozu. Technológiu bude Octavia zdieľať so svojim koncernovým bratom – VW Golf 8. generácie. Infotainment systémy vozu ponúknu funkcie ako streamovanie videa alebo zvuku, kompletne bezdrôtové pripojenie smartfónu SmartLink+ či viacero USB-C portov, ktorých môže byť dokopy až 5. Za príplatok bude možné dokúpiť aj 230V zásuvku pre pasažierov vzadu. O prehrávanie hudby by sa mal starať nový Sound System Canton.
Zmeny sa dočkal aj virtuálny kokpit. Ten síce po novom ponúkne “len” 10 palcov, no bude prehľadnejší. Na výber bude už tradične zo 4 možných základných rozložení. Basic, Classic, Navigácia a Asistenčné systémy. Každý s módov bude možné prispôsobovať pomocou tlačidiel na volante. Novinkou bude možnosť zobrazovania navigácie ako vo Virtual Cockpit tak aj na hlavnom displeji infotainmentu, ktorý bude mať tiež 10 palcov. Zaujímavým prvkom bude dotyková lišta displeja infotainmentu, ktorou sa bude ovládať klimatizácia. Pomocou novej dotykovej plochy pod displejom bude možné ovládať hlasitosť médií či približovanie navigácie.
Shift-by-wire pre DSG a bezpečnostní asistenti vyššej triedy
Absolútnou novinkou pre všetky vozy značky Škoda bude volič DSG, ktorý nebude mať mechanické prepojenie s prevodovkou. Technológia nazývaná shit-by-wire sa do Octavie dostala z nového Golfu. Zastupovať ju bude minimalistický prepínač, ktorý bude na mieste klasického voliča. Možné bude voliť z módov R (cúvanie), N (neutrál) a D/S (jazda vpred). Taktiež sa na ňom bude nachádzať aj tlačidlo parkovacieho módu P.
Po prvýkrát sa do Octavie dostávajú inovatívne asistenčné systému ako Asistent vyhýbania alebo Varovanie pri vystupovaní z vozu. Prvý menovaný v prípade krízovej situácie poskytne dostatočný vyhýbací manéver aby predišiel stretu s cyklistom, chodcom či iným vozidlom. Druhý, už ako názov napovedá, bude upozorňovať počas vystupovania na cyklistu alebo vozidlo, ktoré môže byť prehliadnuté. Navyše nová Octavia disponuje funkciou detekcie rúk, ktorá neustále kontroluje dotyk vodiča s volantom a v prípade zdravotnej indispozície alebo iného stavu dokáže vozidlo bezpečne odstaviť.
Nové motory so zameraním na ekológiu
Už po predstavení nového Golfu bolo zrejmé, že Octavia dostane nové motorizácie. Aj v tomto prípade sa dočkáme bohatého zastúpenia hybridov a benzínu a okresaného počtu dieslových agregátov. Najslabší motor z ponuky bude tvoriť litrové TSI s výkonom 81 kW. Ten je kompletne prepracovanou verziou aktuálne ponúkaného agregátu s rovnakým objemom. Nad ním bude zasadený benzínový 1,5-litrový turbomotor s výkonom 110 kW. Oba základné benzíny bude možné spojiť s automatickou prevodovkou či 48-voltovým mild hybridným systémom. Mild hybrid, podobne ako v novom Golfe, bude obsahovať štartér-generátor, ktorý je využívaný pri hladších štartoch, zrýchlení či plachtení. Rovnako tak pri brzdení kedy bude rekuperovať časť brzdnej energie.
Vyššie stupienky benzínového pohonu si rezervoval motor 2,0 TSI s výkonom 140 kW. Okrem toho má benzín zastúpenie aj pri plug-in hybridnom pohone. 1,4-litrový agregát TSI bude v kombinácii s elektromotorom k dispozícii v dvoch výkonových verziách 150 respektíve 180 kW. Zaujímavosťou je, že 1,5 TSI a všetky dieslové motory dostanú úplne novú 6-stupňovú prevodovku, ktorá bola vyvinutá špeciálne pre motory s vyšším krútiacim momentom.
Diesel nie je na ústupe
Aj napriek tomu, že Európska komisia bojuje proti dieslovým motorom ako sa len dá, spod kapoty novej Octavie nezmiznú. Dokonca sa ich objem ustáli na dvoch litroch. Takže žiadne 1,6 TDI už nehľadajte. Diesel bude dostupný až v troch výkonových verziách, Základ bude tvoriť 85 kW, nad ním bude zasadené TDI Evo s výkonom 110 kW a vrcholom ponuky bude 147 kW agregát. Nakoľko sa jedná o najnovšiu generáciu motorov, už teraz spĺňajú emisnú normu Euro 6d a navyše majú o 80% nižšie emisie NOx. Pri všetkých agregátoch ponuky Octavie 4. generácie bude montovaný filter pevných častíc. Pri silnejších motoroch bude samozrejmosťou možnosť voľby pohonu 4×4.
G-TEC v najlepšom veku
Štvrtým druhom pohonných jednotiek bude motor spaľujúci zemný plyn. Škoda do svojej novinky bude montovať motor G-TEC o objeme 1,5 litra, ktorý nebude vypúšťať do ovzdušia žiadne sadze. Jeho výkon bude 96 kW a oproti svojmu predchodcovi bude až o 25% ekonomickejším čo sa prevádzkových nákladov týka. Celková kapacita nádrží na zemný plyn bude tvoriť 17,7 kilogramu a rezervná benzínová nádrž bude mať 9 litrov. G-TEC novej Octavie bude možné kombinovať o 6-stupňopvým manuálom alebo 7-stupňovým DSG.
Simply Clever a dostupnosť
Už tradične je Škoda spojená so sloganom Simply Clever. Aj v tomto prípade ponúkne hneď niekoľko gadgetov. Už samozrejmosťou je škrabka na veku hrdla nádrže, dáždnik vo dverách či komfortné veko nádobky na ostrekovače. Okrem toho sa po novom dočkáme aj miesta na odkladanie metličky na sneh v dverách vodiča. Ďalšou novinkou pre Octaviu bude aj Spací paket či miesto na odkladanie smartfónov pre cestujúcich sediacich na zadných sedadlách. Ako je už vyššie spomenuté, za príplatok bude možné mať na palube až 5 USB-C konektorov. Dva z nich sa nachádzajú vpredu, dva vzadu a jeden na strope pri vnútornom spätnom zrkadle, ktorý bude pre mnohých slúžiť na napájanie kamery čiernej skrinky. Premiéru si odbije aj komfortné plniace hrdlo nádrže na AdBlue, ktoré po novom umožní nádobku naplniť aj pomocou hadice určenie pre nákladné autá.
Octavia bude spočiatku dostupná vo verziách Active, Ambition a Style. V priebehu roka 2020 sa dočkáme aj masívnejšej verzie Scout či športovej RS. Cena a dostupnosť na jednotlivých trhoch bude oznámená v priebehu najbližších týždňov.
Zdroj: Škoda