SEAT Leon ST po rokoch tak trocha zišiel z očí. Ale o čo menej sebavedomo sa tvári, o to lepšie vám dokáže slúžiť.
Klasické kompakty s karosériou kombi v poslednom čase vyšli z módy, dnes hrajú prím crossovery. Ak ale odoláte lákaniu stáda a posadíte sa za volant tohto auta zistíte, že je oveľa lepšie, pohodlnejšie a praktickejšie, než ste si predtým boli ochotní pripustiť. Na prvý pohľad nenápadný SEAT Leon ST totiž výbavou Black Limited ožil, no ani zďaleka to nie je všetko.
Nasadanie do klasického auta je menej pohodlné, treba zohnúť chrbát. Nuž dobre, koľko krát za deň tento telocvik absolvujete? Rad? Dvakrát? Trikrát? V aute nám to vadí, no potom ideme do fitka rozhýbať stuhnuté telá. Keď už ste usadení v sedadle, ktoré tvarom nevyzerá príliš športovo, no napriek tomu v zákrutách podrží, obklopí vás solídne spracovaný a prehľadne usporiadaný interiér. Dizajnér sa skrátka rozhodol, že nie všetky materiály a povrchy, ktoré aktuálne v sklade má, na tomto aute aj využije. A urobil dobre.
Prehľadne a pohodlne
Vodič má všetko po ruke, nič nehľadá, v aute je dosť odkladacích schránok a poličiek. Klimatizácia má výborný ovládací panel, nad kruhovým ovládačmi sú okrem iných aj tlačidlá vyhrievanie predných sedadiel. Takže žiadna skrývačka v prešpekulovanom menu dotykového displeja sa nekoná. Hoci bol testovací kus vo výbave FR, interiér nie je na emócie zameranými okrasami presladený. Je ich tak akurát, pekný je športový volant aj sedadlá, červenou niťou je obšitá aj kožená manžeta kulisy radenia. Tento koncept je na jednej strane vkusný a čo je dôležité, športové vylepšenia neobmedzujú každodennú využiteľnosť auta. A aby som nezabudol, vďaka výbornej polohe za volantom má vodič z vozidla veľmi dobrý výhľad.
Pre dvoch fajn
Na zadných sedadlách je pre dvoch dospelých miesta tak akurát, deficit komfortu som nepociťoval pred kolenami a ani nad hlavou. Potešilo ma, že zadní cestujúci majú k dispozícii sklopnú lakťovú opierku aj dva napájacie konektory. Leon ST je teda síce športovo ladené, ale súčasne aj praktické rodinné auto. A to je dobre, lebo klasické kombi si predsa kupujete na to, aby ste s rodinou jazdili na výlety a nie na to, aby ste sa s ním preháňali po pretekárskom okruhu. Poďme ešte do batožinového priestoru, lebo Slovák kupuje auto cez kufor. Veď čo keď príde mobilizácia a ja budem spotrebovať presťahovať celú domácnosť… Takže kufor má primeraný objem (587 litrov), nízko položenú nakladaciu hranu, veľký nakladací otvor a pod dnom miesto na rezervu. V porovnaní s SUV má kufor Seatu Leon ST podstatne väčší pôdorys, čo je podľa mňa fajn. Určite sa totiž zhodneme na tom, že je lepšie ukladať batožinu vedľa seba, ako na seba.
Veľké, väčšie a kde je guma?
Auto jazdilo na parádnych čiernych diskoch s priemerom 18 palcov, na pneumatiky už teda logicky veľa miesta nezostalo. Mali rozmer 205/45 R18, čo na diaľniciach hladkých ako list papiera nie je problém, no na štandardných cestách si už asi poviete, že ani tie menšie disky neboli úplne škaredé. Takže ja by som zvolil radšej menej disku a viac gumy. Je to totiž síce športové auto, ale aj kombi a teda aj rodinné auto. A na kráse menšími diskami SEAT Leon ST príliš neutrpí.
Benzín a manuál
Pod kapotou sme mali preplňovaný benzínový štvorvalec 1,5 TSI s maximálnym výkonom 96 kW (130 k) a najvyšším krútiacim momentom rovných 200 Nm. Motor spolupracoval so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Zladenie motora a prevodovky bolo podľa očakávania veľmi dobré. Neuroticky reagujúci športovec to síce nie je, no má dosť sily už v nízkych otáčkach, a tak na pokyn vodiča reaguje bez váhania. S plne naloženým autom si treba predbiehanie naplánovať, no potom príde čas účtovania na čerpacej stanici. Hoci som s autom jazdil normálne, teda na dosiahnutie nízkej spotreby paliva som sa špeciálne nesústredil, výsledný priemer na konci testu ma veľmi príjemne prekvapil. Jazdiť s takto veľkým kombi so spotrebou pod šesť litrov benzínu na 100 kilometrov je parádny výsledok. Na tomto výsledku sa podpísali dva faktory. Rozumné odstupňovanie prevodovky a nízka karoséria. Odhlučnenie motora je na štandardnej úrovni, pri ustálenom tempe ho takmer nepočuť, pri akcelerácii svojim prejavom výrazne neruší. V podstate korešponduje s tým, že ste stúpili na plyn dôraznejšie.
Radšej manuál
Ak by som si toto auto kupoval, pri voľbe prevodovky by som uvažoval. Dvojspojkový automat DSG je na jazdu v meste určite podstatne komfortnejší, no v porovnaní s manuálom si výrazne priplatíte. Ak by ste totiž chceli automat, musíte siahnuť po výkonnejšej verzii motora (110 kW/150 k). A ak k tomu pripočítame príplatok za automat, navýšenie bude výrazne prekračovať 3 000 €. A to je veru aj medzi bratmi dosť.
Kúpil by som si SEAT Leon ST? Áno. Nie je totiž afektovanou módnou ikonou s maniermi, ale autom na každý deň. A to už sa dnes začína stávať čoraz viac vzácnym. Okrem tejto vyváženosti medzi sľubmi a realitou ma potešil aj kvalitne spracovaným interiérom, rozumne vyskladanou výbavou a v neposlednom rade aj dobrou svetelnou technikou. Predné reflektory aj zadné skupinové svetlá využívajú LED technológiu, čo vodiči so slabším zrakom určite ocenia. A ešte jeden detail. Skúste za túto cenu nájsť súci, podobne vybavený crossover.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R4 |
Zdvihový objem | 1 498 cm3 |
Max. výkon | 96 kW/130 k |
Max. krútiaci moment | 200 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | Predná náprava |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 535 mm |
Šírka | 1 816 mm |
Výška | 1 454 mm |
Rázvor náprav | 2 636 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 271 kg |
Rozmer pneumatík | 205/45 R18 |
Objem batožinového priestoru | 587 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,5 s |
SPOTREBA | |
Mesto | 7,1 l/100 km |
Diaľnica | 6, l/100 km |
Okresky | 5,1 l/100 km |
Priemer | 5,8 l/100 km |
CENA | |
Základná cena modelu | od 13 290 € |
Cena testovanej verzie | 18 762 € |
Test Seat Tarraco 2.0TDI, nie vždy platí, že menej je niekedy viac!