O problémoch s výstavbou diaľnic počúvame denne. Denne tiež počúvame o tom, že nie sú peniaze. Bodaj by boli, keď sa strácajú vo vreckách súkromnej firmy!
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky (NKÚ SR) zverejnil správu z kontroly fungovania mýtneho systému. Výsledky sú v optike problémov s nedostatkom financií na budovanie nových ciest alarmujúce. Len desať centov z jedného eura zaplateného prostredníctvom mýta za užívanie spoplatnených úsekov ciest bolo v rokoch 2014-2018 použitých na výstavbu nových diaľnic. A kde sa podelo ďalších 90 centov? 45 centov dostávala štátna Národná diaľničná spoločnosť a 48 centov išlo na účet SkyTollu, ktorý mýtny systém od roku 2010 prevádzkuje. Sedem centov získavajú ďalší zmluvní dodávatelia. Za roky 2014-2018 bol teda čistý výnos mýta viac ako 474 mil. eur, z čoho NDS na pokrytie svojich vlastných nákladov použila 123 mil. eur, teda o 26 mil. eur viac ako išlo na budovanie diaľnic. Ide o sumu, ktorá mala byť použitá na rozvoj cestnej infraštruktúry a nie na potreby NDS. NKÚ SR preto odporúča stanoviť záväzné limity pre NDS na použitie čistého výnosu mýta.
Zvláštna logika
Ak by bol mýtny systém vybudovaný za peniaze prevádzkovateľa, označili by sme stav za zlý výber dodávateľa. Veci sa však majú ešte inak. Za vybudovanie mýtneho systému totiž zaplatil štát prostredníctvom NDS 256 mil. eur. A napriek tomu nevlastní nielen technické zariadenia, ale ani systém ako taký. Mýtny systém je vo vlastníctve spoločnosti SkyToll. Takýto stav je podľa kontrolórov NKÚ SR v rozpore s princípmi hospodárnosti a otázkou je tiež možné porušenie povinností pri správe cudzieho majetku zo strany kľúčových manažérov NDS či rezortu dopravy – ľudí, ktorí pripravovali súťažné podklady a zmluvu so spoločnosťou. Skutočnosť, že NDS nie je vlastníkom majetku mýtneho systému, bude podľa NKÚ SR zásadným spôsobom ovplyvňovať rozhodovanie NDS o predĺžení zmluvy so SkyTollom. Platí do konca roku 2022. Je možné predĺžiť ju až do roku 2027.
Štátny bankomat
Platby mýta za deväť rokov dosiahli sumu viac ako 1,576 mld. eur. Z tejto sumy odišlo za uvedené roky na účet spoločnosti SkyToll až 48 %, t. j. 760 mil. eur. Táto suma bola už v roku 2018 vyššia o 44 mil. eur ako bola stanovená cena za komplexné služby výberu mýta za roky 2010-2022. Na účty iných zmluvných partnerov odišlo z výberu mýta 108 mil. eur a zvyšnú sumu 709 mil. eur získala NDS. Na výstavbu nových úsekov, diaľnic a rýchlostných ciest však bolo použitých iba 97 mil. eur.
Ak súčasné nastavenie fungovania mýtneho systému považujete za zlý vtip, nie ste ďaleko od pravdy. Ale na druhej strane si už dnes asi nikto nedovolí povedať, že na Slovensku nedokážeme efektívne postaviť funkčný tunel. Škoda len, že neslúži motoristom.
Zdroj: NKÚ SR, foto NKÚ SR a archív
Na čerpacích staniciach bude čoskoro benzín, ktorý môže poškodiť motor