Vyzerá to tak, že dve veľké čínske automobilové spoločnosti by už onedlho mohli vlastniť pätinu nemeckého koncernu Daimler. Nie sú však spojencami.
Tá čínska spoločnosť, ktorá získa väčší vplyv na nemeckú automobilku Daimler, bude mať možnosť zároveň kontrolovať obrovský čínsky trh. Na ňom má Mercedes pomerne silné postavenie a záujem o autá tejto značky navyše stále stúpa. A autá tam aj vyrába.
Aktuálne je jeho dôležitým partnerom a celkovo tretím najväčším držiteľom akcií čínska štátna spoločnosť BAIC. V spolupráci s ňou riadi prostredníctvom BBA (Beijing Benz Automotive) výrobu svojich luxusných áut v Číne.
BAIC už ani u nás nie je celkom neznámou firmou. Zviditeľnil sa najmä júlovou veľkou investíciou do Daimleru, keď približne za 2,5 miliardy eur získal 5 percent jeho akcií (aj s hlasovacím právom) a taktiež tento rok kúpil licencie na Saaby 9-3 a 9-5. A aby sme nezabudli to najdôležitejšie – má spoločný podnik s kórejskou spoločnosťou Hyundai. Už po pár mesiacoch unikli informácie, že BAIC chce osloviť menších akcionárov s cieľom kúpiť ďalších 5 percent akcií, zvýšiť tak svoj podiel na 10 percent. Tým by sa stal vôbec najväčším akcionárom Daimleru.
To je pre BAIC veľmi dôležité, pretože v súčasnosti je najväčším akcionárom Daimleru s podielom 9,7 percenta akcií iná veľká čínska spoločnosť – Geely. Tá je pre zmenu v našich končinách známa ako vlastník Volva. Najväčším akcionárom sa stala začiatkom roku 2018 a odvtedy sa snaží získať väčší vplyv pri rozhodovaní o čínskych aktivitách Daimleru.
Až dovtedy bol pre Daimler najväčším partnerom BAIC, ktorý chce opätovne získať kontrolu. S desaťpercentným podielom si dokonca chce nárokovať na miesto v dozornej rade Daimleru, kde momentálne nemá zastúpenie ani on, ani Geely.
Čítajte viac:
Test Mercedes-Benz CLA 180d, vyzerá dobre a navyše je aj úsporný
Netreba asi dodávať, že nie všetci akcionári a ani členovia dozornej rady Daimleru s rastúcim čínskym vplyvom na automobilku, patriacu k výkladným skriniam nemeckej ekonomiky súhlasia. Obávajú sa totiž, že Nemci nad ňou stratia kontrolu – najmä preto, že tretím najväčším investorom v automobilke je kuvajtský investičný fond, vlastniaci necelých 8 percent akcií.