Carlos Ghosn pravdepodobne z domu unikol v krabici na hudobné nástroje, do Libanonu sa dostal cez Istanbul vďaka podplateným pilotom
Ak vám meno Carlos Ghosn nič nehovorí, tak ide o jedného z najznámejších a najvplyvnejších automobilových manažérov. Jeho hviezda začala výrazne stúpať koncom deväťdesiatych rokov, keď zachránil Nissan pred krachom. Kariéru odštartoval v Micheline, kde strávil 18 rokov, v roku 1996 sa stal viceprezidentom Renaultu, kde inicializoval radikálnu reštrukturalizáciu.
Rýchly vzostup, strmý pád
V roku 1999 vznikla Aliancia Renault – Nissan, Ghosn sa stal napokon šéfom Nissanu (historicky iba štvrtým „nejaponcom“, ktorý stál v čele japonskej automobilky). Tam zahájil ďalšiu výraznú reštrukturalizáciu a automobilke pomohol z existenčných problémov.
V roku 2005 sa stal aj šéfom Renaultu a historicky vôbec prvým manažérom na svete, ktorý súčasne riadil dve spoločnosti, patriace do rebríčku Fortune Global 500. V roku 2016 po rozšírení aliancie Renault – Nissan o Mitsubishi sa stal logicky šéfom aj tejto značky. Popritom aktívne pôsobil v správnych radách niekoľkých ďalších veľkých spoločností, bánk a univerzít. Dva roky bol šéfom Asociácie európskych automobilových výrobcov.
Jeho pád bol pomerne rýchly a strmý. Do problémov sa dostal v roku 2018, keď čelil podozreniu z rozsiahlych daňových podvodov v rokoch 2011 až 2015. K tomu sa vzápätí pridalo podozrenie, že dlhodobo zneužíval finančné prostriedky automobilky Nissan pre vlastné obohacovanie sa.
Zmanipulovaný proces, vykonštruované dôkazy?
Vyšetrovanie napokon v novembri 2018 viedlo k jeho zatknutiu v Tokiu. Krátko na to prišiel o kreslo predsedu predstavenstva Nissanu a celej aliancie Renault–Nissan–Mitsubishi, aj o post šéfa Renaultu. Rôznych funkcií a bol zbavený aj v ďalších spoločnostiach. Vo väzbe strávil spolu 130 dní, následne ho prepustili na kauciu.
Súdny proces s ním sa mal v Japonsku uskutočniť na jar tohto roku. Ghosn celý čas tvrdil, že obvinenia sú vykonštruované a dôkazy zmanipulované. Za komplotom proti nemu sú vraj ľudia z Nissanu, obávajúci sa o osud automobilky, ktorá smerovala k čoraz užšej spolupráci a previazanosti s Renaultom.
Zároveň tvrdil, že preto je aj celé vyšetrovanie v Japonsku zmanipulované, japonská polícia na neho vyvíja sústavný psychický nátlak, ktorému musia čeliť aj jeho deti, má zákaz komunikovať s manželkou a niektoré procesy voči nemu sú umelo odkladané preto, aby sa stihli „vyrobiť“ hodnoverné dôkazy.
To ho napokon viedlo k rozhodnutiu z Japonska tajne utiecť tesne pred koncom uplynulého roku. Jeho cieľovou destináciou sa stal Libanon. Ghosn má totiž popri francúzskom a brazílskom aj libanonské občianstvo a Libanon navyše nemá s Japonskom extradičnú zmluvu, čo značí, že podozrivých do tejto krajiny nevydáva.
Útek v krabici
Podľa rôznych zdrojov strážený dom opustil v krabici na hudobné nástroje, túto verziu jeho manželka stále popiera. Následne súkromným lietadlom s podplatenými pilotmi opustil krajinu a preletel cez Istanbul do Libanonu. Libanonské úrady doteraz tvrdia, že let bol legálny a Ghosn do krajiny vstúpil taktiež legálne, pričom využil svoj francúzsky pas, ktorý mu však mal byť v Japonsku odobraný spolu s brazílskym a francúzskym. Francúzske pasy však mal dva, druhý z ich zostal v jeho domácom uzavretom trezore, prístup k nemu mal však jeden z jeho právnikov.
Medzičasom už japonská prokuratúra prehľadala dom v Tokiu, v ktorom po prepustení na kauciu žil a libanonská prokuratúra dostala od Interpolu na neho medzinárodný zatykač. Ide o tzv. „červené oznámenie“, čo je žiadosť, aby polícia po celom svete dočasne zatkla osobu až do jej vydania, odovzdania alebo podobného právneho konania. V Turecku vraj bolo zatknutých sedem osôb, ktoré mu s útekom pomáhali – a to vrátane pilotov súkromného lietadla.
Čítajte viac: FCA a Renault sa spoja, vznikne najväčšia aliancia na svete!
Francúzi sa medzičasom vyjadrili, že ak by Ghosn zamieril do ich krajiny, nebude taktiež do Japonska vydaný, pretože Francúzi svojich občanov do zahraničia nevydávajú. Celý prípad budeme sledovať ďalej a počkáme si aj na bližšie vyjadrenia samotného Carlosa Ghosna, ktorý doteraz verejne povedal len to, že „neutiekol pred spravodlivosťou, ale pred nespravodlivým japonským justičným systémom a pred politickým prenasledovaním“.