SEAT el-Born je prvým 100 % elektrickým vozidlom španielskej značky, skonštruovaným na báze stavebnice elektromobility MEB koncernu Volkswagen.
Vozidlo bolo skonštruované a vyvinuté v Barcelone a v sériovej podobe sa bude vyrábať v závode Zwickau koncernu Volkswagen v Nemecku. SEAT bude druhou značkou koncernu, ktorá začne ponúkať vozidlo s elektrickým pohonom na báze stavebnice MEB. Sériový model by sa mal začať predávať v roku 2020.
Ako vo väčšine prípadov, ani SEAT el-Born neunikol špionážnym fotografom. Podľa snímkov magazínu motor1 môžme povedať, že produkčný model zostal svojmu konceptu celkom verný. Aj napriek poctivému maskovaniu vidíme, že dostane svetlomety s intergrovanými smerovými LED svetlami.
Mierne sklonená strecha a aerodynamický zadný spojler bez turbulencií mu pridávajú na športovom dizajne. Bez ohľadu na výraznú mriežku chladiča sa pod podlahou bude nachádzať elektrický motor, ktorý bude mať výkon 150 kw. Z 0 na 100 km/hod zrýchli behom 7,5 sekundy. Mal by byť napájaný batériami s kapacitou 45, 58 a 77 kWh.
A práve batérie sú jedným z komponentov, ktoré bude zdieľať so svojim bratom ID.3. Tomu už najmenšia batéria poskytne dojazd 330 kilometrov pri jednom nabití, pričom najsilnejšia batéria mu umožní prejsť až 550 kilometrov.
S akumulátorovou batériou uloženou v podlahe karosérie medzi nápravami, čo prináša výhodne nízke ťažisko vozidla, má SEAT el-Born dojazd do 420 km podľa novej metodiky WLTP. Batériu bude možné dobiť na plnú kapacitu iba za 47 minút, ak bude mať po ruke výkonnú verejnú nabíjaciu stanicu.
Predné stĺpiky karosérie štúdie SEAT el-Born sú posunuté ďalej dopredu, čím sa vytvára úhľadnejšia silueta karosérie a súčasne zväčšuje vnútorný priestor kabíny posádky. Vďaka elektrickému pohonu, ktorý kladie menšie nároky na priestor, je predná deliaca stena kabíny posunutá ďalej dopredu.
Zlepšenie aerodynamiky hrá významnú rolu aj na bokoch vozidla. Do dizajnu sú integrované “vzduchové zásterky” na optimalizáciu obtekania kritických miest karosérie. Predstavujú odpoveď na riešenie konfliktu vyváženého výkonu a estetickej príťažlivosti.
Vozidlo je navyše vybavené vyspelým systémom tepelného manažmentu aby bolo možné dosiahnuť čo najväčší dojazd v extrémnych klimatických podmienkach. Na temperovanie kabíny posádky slúži tepelné čerpadlo, ktoré znižuje spotrebu elektrickej energie na vykurovania natoľko, že ušetrí až 60 km dojazdu – čo je zvlášť užitočné v krajinách s nízkymi teplotami.