startstop

TEST Mazda CX-30 – oplatí sa priplatiť si automat?

cx-30

Hladký motor bez turba s výkonom 122 koní nie je v CX-30 príliš dynamický ani v kombinácii s manuálom, bude teda v spojení s automatom na tom ešte horšie? Odpoveď nemusí byť tak jednoznačná, ako by mohol niekto vopred očakávať…

Mazdu CX-30 s motorom Skyactiv G 122 s manuálnou prevodovkou sme už testovali. Keďže ide o hladký motor bez turba, treba sa s ním naučiť pracovať trochu odlišným spôsobom, inak nedokážete využiť jeho potenciál naplno, bude sa vám zdať príliš lenivé a komótne. Konkrétne to znamená, že treba viac pracovať s radením a plynom – najmä pri pružnom zrýchľovaní, teda napríklad pri predbiehaní na diaľnici. Potenciál tohto motora sa naplno prejaví jednoducho až vo vyšších otáčkach, takže radiaca páka musí k slovu prichádzať častejšie. Vyššie otáčky ale pri tomto motore vôbec neznamenajú, že vám spotreba vystrelí tak vysoko, ako v podobných otáčkach pri downsizingových turbomotoroch s porovnateľným výkonom. Viac o tomto motorickom variante si môžete prečítať v našom teste Mazda CX-30 – je fajn, že tu ešte máme hladké motory.

Nie každému však musí takáto intenzívnejšia práca s radiacou pákou a vyššími otáčkami vyhovovať, preto je tu ešte alternatíva s automatom. Kým sa k nej dostaneme, pozrime sa do cenníku, ako sa prítomnosť  automatu prejaví na parametri, ktorý pri kúpe nového auta patrí k rozhodujúcim – základnej cene. Nenájdeme tam nič. Táto kombinácia totiž dnes platí už len pre skladové vozidlá ročníka 2019 – pár ich ešte v čase písania tohto článku v ponuke bolo. Rozdiel v cene oproti základu je vyše 4-tisíc eur. Daný je nielen prítomnosťou automatu, ale aj faktu, že automat je súčasťou výbavy Plus, ktorá má oproti základu aj pár ďalších vymožeností, vrátane 18″ hliníkových kolies, automatickej dvojzónovej klimatizácie, parkovacích senzorov s kamerou a pár ďalších doplnkov.  A v prípade, ak ste tento motor chceli aj s pohonom 4×4, znamená to priplatiť si ďalších cca 2500 eur navyše.

Na úvod pár čísiel

Keď sa pozrieme do najnovšieho cenníku, tak automat je k dispozícii za niečo vyše 30-tisíc eur s motorom Skyactiv-X180 GT vo výbave Plus, prípadne ako štvorkolka s veľmi  podobnou cenou no slabším motorom Skyactiv-G150 a aj s naftovým agregátom Skyactiv-D116,s ktorým cena presahuje len mierne hranicu 29-tsíc eur. Položme si ale zásadnú otázku – oplatí sa teda automat?

Auto má originálny svetelný podpis.

Pri motore G 122 je rozdiel v zrýchlení na stovku šesť desatín sekundy v neprospech automatu. Ten šprint zvláda za 11,2 sekundy, manuál za 10,6 sekundy. Maximálna rýchlosť a aj maximálny krútiaci moment sú pri oboch rovnaké. Teoreticky možno budú viacerí vodiči pociťovať automat napriek tomu ako dynamickejší. Pri výraznom zošliapnutí plynového pedálu podradí aj o viac stupňov rýchlejšie a jednoduchšie, než pri manuáli, pri ktorom má veľa vodičov pocit, že tlačiť ho rýchlo do vyšších otáčok „nie je zdravé“. Automat  to spraví za nich bez zbytočných okolkov.  Pravdou je, že skrátenie prevodov  a pridanie aspoň jedného navyše by dynamike dosť pomohlo, no kto chce, pomôcť mu môže aj teraz ručným radením.

Automat má 6 stupňov, aspoň jeden navyše by mu vôbec nezaškodil.

Pokiaľ hľadáte komfort a pohodlie a nepatríte k šoférom, preferujúcim aktívnu dynamickú jazdu, CX-30 s automatom nie je vôbec zlou voľbou. Platí to aj z hľadiska spotreby, pri takmer identickom jazdnom štýle sme napokon boli s automatom na to horšie len o nejakú jednu – dve desatinky litra. Inak povedané  – aj pri výraznej prevahe ciest v meste budete s priemerom len mierne nad 7-litrovou hranicou.

Inak je auto pohodlné, dobre odhlučnené a crossover vám poskytne aj značný pocit bezpečia. Viac sa o aute, jeho vybavení a bezpečnostných systémoch dozviete aj z nášho videotestu verzie s „revolučným“  motorom Skyactiv X.

Vec, ktorú možno konštatovať na záver, je, že jedinou drobnosťou, ktorá trochu narúša celkovo komfortný pocit z jazdy v tomto aute sú nedoladené asistenčné systémy, niektoré, napríklad asistent pre udržiavania v jazdnom pruhu, fungujú až príliš proaktívne, iné, napríklad adaptívne LED svetlá, s väčším oneskorením, než by bolo žiaduce. Niektoré sú v štandarde – a Mazde ku cti slúži, že už základ znamená, najmä v porovnaní s mnohými európskymi konkurentmi, veľmi slušnú výbavu, niektoré sú príplatkové. Ak bude k dispozícii vhodné auto, vyskúšajte si pred kúpou tie, ktoré chcete mať, aby ste zbytočne napokon neplatili za to, čo vám bude skôr na obtiaž, než na osoh.

Technické údaje
Mazda CX-30 Sky G122
Usporiadanie a počet valcov radový 4-valec
Zdvihový objem 1998 cm3
Max. výkon 90 kW/122 k pri 6 000 ot.
Max. krútiaci moment 213 Nm pri 4000 ot.
Palivo Benzín
Pohon 2WD
Prevodovka AT6
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 395 mm
Šírka 1 795 mm bez zrkadiel
Výška 1 540 mm
Rázvor náprav 2 655 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 335 – 1 409 kg
Objem batožinového priestoru 430 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,2 s
Max. rýchlosť 186 km/h
SPOTREBA
Kombinovaná (NEDC) 5,5 l/100 km
CENA
Základná cena modelu 21 390 eur
Základná cena testovanej verzie 25 490 eur

Test Mazda CX-30 Skyactiv-X, prečo by ste si ju mali kúpiť?


Exit mobile version