Domov SPRÁVY News Mazda potichu oslavuje 100 rokov, na začiatku vyrábali drevo. Čo všetko dala...

Mazda potichu oslavuje 100 rokov, na začiatku vyrábali drevo. Čo všetko dala svetu?

mazda-cosmo-sport

Japonská Mazda práve oslavuje 100 rokov, jej príbeh vznikol v Hirošime a pôvodne nemala nič spoločné s automobilovým svetom.

Príbeh Japonskej automobilky sa začal písať v roku 1920, vtedy vznikla spoločnosť Toyo Cork Kogyo pod vedením Jujiro Matsuda. Firma sa zaoberala výrobou umelej náhrady korku. To však netrvalo dlho, firma takmer zbankrotovala a neskôr sa transformovala na výrobcu obrábacích strojov. Prvé vozidlo z tejto továrne uzrelo svetlo sveta až v roku 1931. Bola ním nákladná trojkolka pripomínajúca rikšu s názvom Mazda-Go. S príchodom druhej svetovej vojny však musela továreň preorientovať výrobu na zbrane. Spoločnosť sa premenovala na automobilku Mazda až v roku 1984.

Model R360 Coupe

Prvým skutočným automobilom sa stal až model R360 Coupe, ktorý bol predstavený v roku 1960. Dvojdverová karoséria so štyrmi miestami na sedenie priniesla nevídaný úspech. O pohon sa staral malý vzduchom chladený motor s objemom 356 cm3. Dosahoval výkon 16 koní, ale v tej dobe to stačilo hlavne kvôli ultra nízkej hmotnosti vozidla 380 kg. Pre Mazdu išlo o mimoriadne úspešné auto, vďaka ktorému obsadila značnú časť trhu s malými autami v priebehu pár rokov.

Prvý rotačný motor a skvost v podobe Cosmo Sport

V roku 1967 prišla Mazda s rotačným motorom, ten sa stal jej symbolom a pomohol automobilku presláviť, ako jedinečnú. Motor sa prvý krát objavil v nádhernom modele Mazda Cosmo Sports, mal výkon 110 koní. Auto vďaka nemu dosahovalo maximálnu rýchlosť 185 km/h.

O dekádu neskôr, v roku 1978, vzniká prvý model Savanna RX-7. Aj RX-7 používa rotačný motor a žne ešte väčší úspech než jeho predchodca. Do roku 2002, kedy bola ukončená jeho produkcia, sa vyrobilo takmer milión kusov. RX-7 v závere svojej produkcie disponovala výkonom až 280 koní, neskôr ju nahradil model RX-8 ktorý sa prestal vyrábať až v roku 2011.

Legenda menom Miata

U nás sa na námestiach štrngalo klúčami a svet sa pozeral na novú Mazdu MX-5, písal sa rok 1989. Legendárny roadster prežil až do dnešných dní. MX-5 nikdy neponúkala ohromujúci výkon no vždy vedela poskytnúť tú povestnú radosť z jazdy. Ľahká karoséria, nízke ťažisko a kompaktné rozmery spolu s cenou ju predurčili k úspechu.

Mazda MX-5 (NB)
100th Anniversary špeciálna edícia Mazdy k 100. výročiu

Mazda uvádza limitovanú edíciu k príležitosti jubilea. V celom modelovom rade vozidiel Mazda si budú môcť zákazníci vybrať svoj výročný model v dvojfarebnom bielo-vínovočervenom vyhotovení a s mnohými jedinečnými dizajnovými prvkami.

Tešiť sa môžte napríklad na jedinečné koberčeky, hlavové opierky, klúče, logo či špeciálne farebné vyhotovenie karosérie.

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokKodiaq RS pravdepodobne čaká koniec, Škoda tak stratí najrýchlejšie SUV
Nasledujúci článokNa Manhattane havaroval vzácny superšport