Arrivabeneho eufória a oči pre plač.
Kimi ochudobnil poisťovne a obohatil stávkové kancelárie.
Už je to desať rokov, čo vtedajší šéf F Berie Ecclestone presadil svoj nápad uskutočniť GP v Singapure na nočnej trati. Nápad na prvý pohľad určite lákavý. Vidieť Formulu 1 potme, respektíve vo svetle reflektorov – senzácia. Nie až taká veľká pre televíznych divákov. Úplná absencia vysvietenia okolia trate znemožňuje identifikáciu konkrétneho miesta. V pozadí máme iba mihotavé svetielka. Možnosť určiť časť mestského okruhu je mizivá. Z môjho osobného hľadiska je to štýl večerných cirkusov a strelníc pri hodoch. Dúfam, že Liberty Media (nový majiteľ cirkusu F1) podrobí toto podujatie revízii. Majú si z čoho vyberať. Iba tento rok – konkrétne do septembra – sa o organizáciu pretekov kráľovnej motošportu uchádzalo ďalších 40 kandidátov.
Po fiasku v Monze Maurizio Arrivabene sústredil všetko tímové úsilie na nápravu mena Ferrari. V prvých tréningoch to nevyzeralo veľmi presvedčivo. No nakoniec monoposty z Maranella ukázali svoje prednosti. Kvalifikácia bola o inom. Ferrari nakoniec vytiahol králika z klobúka a začal ťažiť z menšej dĺžky monopostov (až o 20 cm), čo je veľká výhoda v pravouhlých zákrutách.
Všetko je to o nastavení, mysleli si aj v Mercedese. Namiesto šprintérskeho králika z čarovného klobúka zostala upotená myš. Dieru v rýchlosti vyplnil Red Bull a bolo vymaľované. Štartovný rošt pre preteky: na prvej čiare Vettel a Verstappen, za nimi Ricciardo a Raikkonen, ďalej Hamilton a Bottas, nasleduje Hulkenberg a podržte sa – Alonso, za nimi kolega Vandoorne a čerstvo predaný Sainz. Zápletka hodná drámy. Fascinujúce double McLarenu v prvej desiatke – Alonso a Vandoorn a pri chuti bol aj čerstvý majiteľ sedačky v Renaulte Carlos Sainz, ktorého Red Bull zo svojej juniorky požičal Renault Sportu. Základom tohto zemetrasenia je rozhodnutie McLarenu. V sezóne 2018 chce používať motory Renault. Tým sa spustil dominový efekt prestupov. Honda zakotví v juniorke Red Bullu – Torro Rosso, preto aj ďalšie rošády. Poznámka autora: Pokiaľ vychytá tento tím problémy so spoľahlivosťou motorov Honda, môže sa stať čiernym koňom šampionátu. Isté je, že už teraz má väčší výkonový potenciál ako Renault.
Vráťme sa späť do svetiel Singapuru. Štart pretekov okorenila tropická spŕška. Hneď v prvej zákrute dirigoval preteky Raikkonen. Asi chcel prerezať monopost Dana Ricciarda, keďže sa mu chcel zaradiť medzi nápravy. Následne katapultovaný zostrelil svojho kolegu Vettela. Katastrofa však pokračovala ďalej. Vďaka zablokovaniu trati monopostmi Ferrari dostal Verstappen ranu pod pás, a to doslovne. Podpísal sa pod to Alonso. Poškodilo sa aj zopár ďalších formúl, ktoré museli ísť do depa. Takže 80% šampiónov mimo hru, nastal čas pre Hamiltona. Ten sa svojej šance chytil a nepustil až do cieľa. Ricciardo preukázal snahu, ale preteková rýchlosť klesala spolu s vysychaním trate. Dramatické boli mikrosúboje: Sainz – Ocon v deviatom kole, Vandoorne – Stroll v dvadsiatom kole, neúspešný pokus Magnusena a Massu v dvadsiatom piatom kole (prvé prezúvanie na slicky, unáhlili sa však o tri okruhy, kedy nastalo hromadné prezúvanie). Nechcenú šancu na zmenu poradia v dvadsiatom ôsmom okruhu vyrobil Marcus Erricson, keď sa na moste otočil o 180 stupňov a zostal stáť. Nasledujúci SC však už nič nezmenil. Smoliar Ricciardo skončil až za Hamiltonom. Bottas s kyslým úsmevom a vypálenou tímovou dvojkou doplnil pódium. Ďalej to už bolo zaujímavejšie. Štvrté miesto Carlos Sainz – čerstvý držiteľ žltej sedačky na rok 2018. Perez, novo zazmlúvnený pilot Force India. Ďalej čerstvo vyhodený Palmer, za ním neuveriteľný Sotto Vandoorne na McLarene.
O dva týždne čaká malajzijský Sepang dorniera – v najbližších rokoch vypadáva z kalendára F1. Slzy za tento okruh roniť nebudem. Dúfam, že Liberty Media nájde viac ako plnohodnotnú náhradu.
Z boxovej uličky:
Notorický sťažovateľ Helmut Marko (športový poradca Red Bullu) ronil krokodílie slzy nad tým, že Renault (zabudol povedať Tag Heuer) nemá špeciálny ostrý mód (amatéri tomu hovoria kvalifikačný). Ako sa v kvalifikácii ukázalo, vôbec nebol potrebný.
Lewisa Hamiltona zaujali kravy. Konkrétne ich chov na mäso a produkcia bioplynu. Dal sa na vegánstvo, je teda už úplne in.
Výsledok kvalifikácie označil športový šéf Mercedesu Totto Wolff za najhorší možný scenár. Bez komentára.
Ďalším oficiálne zazmluvneným jazdcom na budúci rok je Sergio Perez. Kontrakt s Force Indiou predĺžil o jednu sezónu.
Jolyon Palmer sa o nepredĺžení zmluvy s Renaultom dozvedel ako na Slovensku: prečítal si to na internete.
Robert Kubica vycúval z predbežnej zmluvy s Renaultom. Jeho nový manažér, akýsi Nico Rosberg, vraj hľadá cestičku do Williamsu.
Výsledky:
- Hamilton Mercedes
- Ricciardo Red Bull
- Bottas Mercedes
- Sainz Torro Rosso
- Perez Force India
- Palmer Renault Sport
- Vandoorne McLaren
- Stroll Williams
- Grosjean Haas
- Ocon Force India
Priebežné výsledky:
- Hamilton Mercedes 263
- Vettel Ferrari 235
- Bottas Mercedes 212
- Ricciardo Red Bull 162
- Raikkonen Ferrari 138
- Perez Force India 68
- Verstappen Red Bull 68
- Ocon Force India 56
- Sainz Torro Rosso 48
- Hulkenberg Renault Sport 34