Detailne sme preverili novú Vitaru v hybridnom prevedení. V čom je lepšia než jej číro benzínová verzia a pre koho je určená?
Suzuki Vitara tak, ako ho dnes poznáme prišlo na trh v roku 2015. Od vtedy si našlo veľa zanietencov hľadajúcich ekonomické, no zároveň praktické malé SUV s pohonom všetkých štyroch kolies. Spoločne s jeho bratom menom S-Cross si za relatívne krátky čas dokázali pritiahnuť veľkú časť motoristov, ktorý predtým pozerali po Dacii Duster. Vďaka prepracovanej štvorkolke a jazdnému komfortu, ktoré ponúka za bezkonkurenčnú cenu si Vitara aj po minuloročnom facelifte udržiava veľmi silnú pozíciu na trhu. Ten okrem vynovených svetlometov priniesol mnoho iných zmien vrátane hybridnej verzie.
Na prvý pohľad iná
Už pri prvom pohľade na auto je vám jasné, že nejde o klasickú Vitaru. Aj keď nové, podľa môjho názoru veľmi elegantné, predné LED svetlomety by sa dali pripísať na vinu minuloročnému faceliftu, nie je to úplne tak. Predné a zadné LED svetlomety sú exkluzívnou záležitosťou len hybridnej verzie, pričom ich dostanete už od základnej výbavy Comfort. Aj keď našej testovacej Vitare chýbala k plnej výbave už len panoramatiká strecha, musím podotknúť, že zmeny medzi stupňami výbav sú marginálne. Väčšinu asistentov vrátane DSBS (Dual Sensor Brake Support), štart/stop systému či dokonca adaptívneho tempomatu a signálu núdzového brzdenia dostanete už v základnej výbave Comfort začínajúcej na 17 650€. Od 18 500€ môže byť Vitara vaša vo výbave Premium, v ktorej dostanete navyše asistent sledovania mŕtveho ulhu, SLDA Audio s dotykovým displejom, cúvaciu kameru a pár ďalších drobností.
Naša Vitara bola vo výbave Elegance, ktorej cenníková cena začína na 19 750€. V tomto balíku dostanete navigáciu, štýlové 17-palcové disky kolies, bezkľúčové štartovanie či poťahy sedadiel zo syntetickej kože a semišu.K dispozícií je aj ešte vyššia výbava Elegance +, ktorá má navyše len spomínané panoramatické okno. Na základe mojich nie veľmi príjemných skúseností s priestorom na zadných sedadlách by som tento prvok rozhodne neodporučil ľuďom, ktorí plánujú v aute prevážať viacero osôb naraz.
Len na elektrinu nepôjde
Predtým než sa vrhneme do detailov by som rád pripomenul rozdiely medzi motorizáciami. Klasickú Vitaru dostanete už len s benzínovým motorom 1.4 Boosterjet, pričom na výber je automatická aj manuálna šesťstupňová prevodovka. Tá môže posielať výkon výhradne na prednú či obe nápravy. Číro benzínové varianty pritom poskytujú výkon 103 kW a krútiaci moment 220 Nm. Spotreba paliva je podľa výrobcu v závislosti od prevodovky a pohonu 6.5 až 7.6 litra na 100 kilometrov (samozrejme podľa novej metodiky NEDC). Nakoľko hybridná verzia pracuje s podobným motorom, výkon a krútiaci moment sú takmer zhodné. Benzínový agregát v spolupráci s mild hybridným systémom produkuje 95 kW a 235 Nm.
Možno si pri názve auta predstavíte, že jeho hybridný systém mu umožňí jazdiť istý čas len na elektrinu a následne bude rekuperovať energiu z motora a brzdenia. Nie je to však úplne tak. Vo Vitare Hybrid nájdeme 48 V mild-hybdrinú jednotku, ktorej primárnou úlohou je asistovať spaľovaciemu motoru. Pri akcelerácií elektromotor svoju prítomnosť zdôrazňuje minimálne. Ak sa veľmi dobre započúvate, môžete počuť ako drží otáčky motoru pri menení prevodových stupňov. Zároveň je napojený priamo na rozvod motoru, ktorému pomáha dlhodobo znižovať spotrebu. Naše testovacie vozidlo bolo vybavené manuálnou prevodovkou a obľúbeným pohonom všetkých kolies.
Má to význam?
Na diaľnici je zmena v charakteristike auta oproti jeho benzínovej verzií minimálna, ba dovolil by som si tvrdiť že až neexistujúca. Hybridnú jednotku začnete vnímať viac na okresných cestách. Akonáhle pri zaradenom prevodovom stupni dáte nohu dole z akcelerátora, auto začne automaticky rekuperovať energiu do 48 V akumulátora. Samotná rekuperácia je veľmi podobná tej v elektromobiloch, pričom je najefektívnejšia pri jazde z kopca. Pre čo najvyššiu energetickú efektivitu by som odporučil každému majiteľovi hybridnej Vitary zbaviť sa zlozvyku vyraďovania do neutrálu pri jazde z kopca. Akonáhle totiž vyradíte, auto prestane brzdením rekuperovať energiu do akumulátora. Z krátkodobého hľadiska to nemusí spôsobiť komplikácie, no ak jazdíte v hornatej oblasti na dennej báze, rekuperáciou predĺžite život brzdám. Navyše, nabitý akumulátor dokáže spaľovaciemu motoru pomôcť viac a ušetriť vám na palive a hlavne emisiách.
Správanie mild-hybridnej jednotky je najdominantnejšie v mestskej premávke. Tu pomáha autu pri rozjazde a pri každom brdení si dobíja akumulátor. Z neho, ako som už spomínal, čerpá energiu elektromotor, ktorý asistuje spaľovacej 1.4-ke. Prekvapivo, aj napriek vyššiemu krútiacemu momentu je Vitara s klasickým motorom svižnejšia. Častým brzdením v mestskej premávke si akumulátor drží najviac enegrie, čo sa príjemne odrazí aj na spotrebe. Pri pokojnej jazde si auto v závislosti od premávky vystačí s 5,7 až 6 litrami benzínu na 100 kilometrov. Na rozdiel od väčšiny áut, ktoré testujeme, Vitara mala najnižšiu spotrebu práve v meste. Na okresných cestách si zapýtala rovných 7 litrov, zatiaľ čo na diaľnici sa spotreba vyšplhala ešte o liter vyššie. V krátkosti – v porovnaní s nehybridnou Vitarou sa spotreba okrem tej v meste takmer vôbec nezmenila. Hlavným plusom hybridu sú najmä nižšie emisie, vďaka ktorým má auto lepší potenciál pretrvať vo veľkomestách aj po sprísnení emisných noriem.
Zostáva sama sebou
Vitara si aj v hybridnej verzií zachováva všetky atribúty, ktoré ju robili tým, čím je. Už po prvých pár kilometroch toto dostupné kompaktné SUV vyčarí šoférovi úsmev na tvári. Aj keď sedadlá by som nezaradil medzi tie najpohodlnejšie, v ktorých som kedy sedel, auto tento nedostatok zakrýva hneď viacerými vecami. V prvom rade, ó áno, tá lahodná spojka. Okrem toho že pedál ide ako po masle, dokáže odpustiť mnoho chýb či nie veľmi príjemne zaobchádzanie. Spojke asistuje skvelá 6-stupňová manuálna prevodovka s presnými dráhami. Podobne pozitívny dojem na mňa urobilo ľahké a realtívne presné riadenie. Aby toho nebolo málo, na rozdiel od väčšiny mild-hybridov, hybridná jednotka vo Vitare neuberá ani jeden kubický centimeter z batožinového priestoru.
Toto všetko spolu s už spomínaným hybridom robia z Vitary skvelé prvé auto, auto do autoškoly, či menej skúseným vodičom. Vďaka nízkym emisiám po nej budú pravdepodobne siahať aj zákazníci zastávajúci filozofiu “budem na ňom jazdiť kým sa nerozsype”.
Technické údaje
Suzuki Vitara 1.4 I Boosterjet Hybrid | |
Usporiadanie a počet vlacov | R4 |
Zdvihový objem | 1 373 cm3 |
Max. výkon | 95 kW / 129 k |
Max. krútiaci moment | 235 Nm |
Palivo | Benz9n |
Pohon | Allgrip |
Prevodovka | M6 |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 175 mm |
Šírka | 1 775 mm |
Výška | 1 610 mm |
Rázvor náprav | 2500 mm |
Prevádzková hmotnosť | 1 275 kg |
Objem batožinového priestoru | 375 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,2 sek |
Max. rýchlosť | 190 km/h |
SPOTREBA | |
Kombinovaná (WLTP) | 6,2 – 6,4 l/100km |
CENA | |
Základná cena modelu | 17 650€ |
Základná cena testovanej verzie | 21 850€ |