Plne elektrická novinka Nissan Ariya príde s výkonom až 400 koní a dojazdom 500 kilometrov. Čo má spoločné s modelmi Patrol a GT-R?
Elektrifikácia portfólií modelov je trendom už nejaký rok a japonský Nissan uvádza na trh už druhé plne elektrické vozidlo. Nissan Ariya, coupé crossover stojaci na úplne novej elektrickej platforme sa svojou dĺžkou takmer 4,6 metra bude vo svojej triede konkurovať vozidlám ako napríklad Volkswagen ID.4. Jeho najväčšou výhodou je rozmanitosť pohonných jednotiek, vďaka ktorej si ho zákazníci môžu zadovážiť aj ako čistú zadnokolku. Začnime však radšej dizajnom.
Exteriér sa nesie vo futuristickom nádychu a drží sa prístupu “Timeless Japanese Futurism”, v preklade teda nadčasový japonský futurizmus. Súčasne, je to jedno z mála áut, ktorých sériová podoba takmer dokonale kopíruje prvotný koncept. Predná maska sa nedá nazvať inak ako atypickou. Na rozdiel od často jednoduchých dizajnov, Ariya má vďaka nej dve tváre – prvú tvoria hlavné svetlomety s grillom, zatiaľ čo druhá, menej nápadná, je charakteristická LED svetelnými pásikmi v kombinácii s lesklým čiernym nasávacím otvorom. Bočnú časť tvorí jednoduchá línia, vďaka ktorej lepšie vynikne C stĺpik a čierna strecha. Piatym dverám dominuje jednotný zadný svetlomet, ktorý mi osobne pripomína nové modely od Peugeot-u.
Dynamika jednoznačne nechýba
Ako som už spomínal, Nissan Ariya príde na trh vo viacerých výkonnostných verziách. Ariya so 62kWh akumulátorom a pohonom iba zadných kolies je vhodnou alternatívou pre zákazníkov, ktorí plánujú auto využívať prevažne v meste. Jej výkon je 160 kW a 300 Nm, vďaka čomu toto takmer dvojtonové vozidlo zvládne stovku za úctyhodných 7.5 sekundy. Jedinou slabšou stránkou je dojazd 360 kilometrov a maximálna rýchlosť len 160 km/h. 87 kWh akumulátor posunie dojazd až na 500 kilometrov, zatiaľ čo výkon stúpne iba o 18 kW.
Úplne inou piesňou sú verzie s pohonom všetkých kolies e-4ORCE. Práve pri jeho vývoji sa konštruktéri inšpirovali “štvorkolkami” použitými v športovom Nissane GT-R a offroadovej legende Nissan Patrol. Variant s menším akumulátorom zvládne šprint na stovku za skvelých 5.9 sekundy aj vďaka výkonu 205 kW a 560 Nm. Lepšia dynamika a maximálna rýchlosť 200 km/h si však vyberú svoju daň na maximálnom dojazde 340 km. Výhodou 87 kWh verzie s pohonom oboch náprav je hlavne dojazd. Kým výkonnostný rozdiel je minimálny (20 kW a 40 Nm oproti slabšej verzii), dojazd sa vyšplhá až na 460 kilometrov. Vrcholová verzia 87 kWh Performance osloví najmä nadšencov rýchlej jazdy. Jej maximálny výkon je až 290 kW a 600 Nm, čo sú hodnoty, ktoré jednoznačne zatlačia do sedačky. Na jedno nabitie prejde 400 kilometrov a šprint z 0 na 100 dá za 5.1 sekundy.