Krupobitie a bleskové povodne sú azda najhoršou nočnou morou každého motoristu bez ohľadu na to aké auto vlastní. Živelná pohroma, ktorá môže najmä v lete prísť bez ohlásenia dokáže napáchať veľa škôd. Ako treba postupovať v prípade, že ste sa stali obeťou počasia a vaše auto je poškodené? Spýtali sme sa priamo v poisťovni, čo v takomto prípade musíte urobiť.
Letné horúčavy a búrky s nimi spojené si nevyberajú. Krupobitie a bleskové povodne dokážu zlikvidovať ako staré tak aj nové auto. Vo veľkej väčšine prípadov potom úraduje poisťovňa, ktorá škody spôsobené počasím kryje. Našťastie aj po dopadoch počasia sa auto môže dať stále používať. Na druhú stranu je možné, že aj obyčajné krupobitie urobí z auta “totálku”. Keď už ste sa teda stali obeťou letnej živelnej pohromy, musíte zachovať chladnú hlavu. Rozbité auto neopravíte hulákaním na policajtov, poisťovákov či príbuzných.
Začnite privolaním polície
V prvom rade, ak sa rozhodnete škody riešiť cez poisťovňu, bude lepšie ak sa obrátite na políciu. Pokiaľ totiž škoda na aute presahuje 3 990€ alebo jej výšku neviete určiť, máte na privolanie ochrancov zákona plné právo. Dokonca je to lepšie z hľadiska dokladovania škôd pre plnenie poisťovne.
Keď už máte prvotnú obhliadku policajtmi za sebou, pripravte si zopár vecí. Ako prvé bude po vás poisťovňa požadovať preukázanie poškodenia vozidla. V tomto bode sa vykoná obhliadka, ktorú urobí likvidátor poisťovne. Je potreba vozidlo dostaviť na dohodnuté miesto, respektíve na miesto kde je likvidátor k dispozícii. Ak ste sa ale stali obeťou bleskovej povodne a vaše auto je nepojazdné, likvidátor môže prísť za vami. Následne, po samotnej oprave vlastnou cestou je potreba poisťovni doručiť všetky doklady, ktoré ste dostali v servise. Okrem toho si poisťovňa môže vyžiadať aj iné doklady podľa potreby. Opravu v zazmluvnenom autorizovanom servise máte jednoduchšiu z hľadiska dokladovania. O väčšinu papierovačiek sa totiž postará samotný servis.
Krytie poisťovňou býva zväčša dohodnuté priamo v zmluvných podmienkach. Treba však dodať, že PZP (Povinné zmluvné poistenie) sa nevzťahuje na škody spôsobené povodňami alebo krupobitím. Odporúčal by som preto, hlavne ak bývate v lokalitách kde počasie rado vyčína, aby ste si zriadili aj havarijné poistenie, ktoré tieto škody pokrýva. V ňom budete mať aj presne určené podmienky spoluúčasti, ktorá sa môže v rôznych prípadoch líšiť. Avšak pozor! Aj škoda spôsobená krupobitím sa môže považovať za “totálku”. Je to v tom prípade, ak náklady spojené s opravou vozidla presiahnu zmluvne dohodnuté percentá všeobecnej hodnoty auta ku dňu poistnej udalosti. V tomto prípade sa majiteľ vozidla musí rozhodnúť čo ďalej. Dám auto opraviť a budem potom musieť riešiť zložitú byrokraciu alebo auto ponúknem na odpredaj niektorej inštitúcii a zaobstarám si za vyplatené peniaze nové?
Používanie “totálky” by ste mali dôkladne zvážiť
Máte k autu citový vzťah alebo momentálne nemáte na nové A preto sa rozhodnete “totálku” znovu prihlásiť. Tu si treba dať pozor na zopár dôležitých vecí. V prvom rade by ste sa mali pripraviť na to, že určite nedostanete dobré podmienky na nové poistenie. Je to z toho dôvodu, že auto už bolo vyhlásané za technický alebo ekonomický vrak. Navyše, ak bolo opravené za “dobrú cenu” v neautorizovanom servise, je pohľad poisťovne na opätovné prihlásenie ešte prísnejší. Podobne je to aj v prípade bleskových povodní. Vytopenie vozidla je zväčša brané ako totálna technická škoda a auto je preto lepšie vyradiť z evidencie. Áno, môžete si ho dať opraviť u kamaráta, no už nikdy nebude v rovnako technickom stave ako pred škodovou udalosťou. V mnohých prípadoch dokonca dochádza k ohrozeniu nielen posádky, nakoľko elektronika v aute aj keď bola na 100% vysušená, môže skratovať a spôsobiť vážne problémy.
Na poistke nešetrite
Dobrou správou je, že plnenie poistnej udalosti pri bleskových povodniach je dané smerodajnou platnosťou poistenia. V reči bežného človeka to znamená, že poisťovňa by nemala dať ruky preč od plnenia v prípade, že ste stáli pred babkou v “jarku” keď vaše auto vzala voda. Samozrejme ak babka býva v územnej platnosti poistenia. Škodu je taktiež možné nahlásiť telefonicky alebo na špeciálnej stránke poisťovne. Ak máte poistku v Allianz, číslo na ktoré by ste mali volať je 0800 122 220. Plnenie škodovej udalosti je splatné do 15 dní od ukončenia šetrenia poisťovňou. Je možné, že si auto dáte opraviť v zazmluvnenom autorizovanom servise. Vtedy by sa mala celá finančná stránka veci zaobísť prevažne bez vášho zásahu. Čo ďalej s týmto auto potom urobíte je na vás. Treba si však v každom prípade prečítať všetky body a podmienky poistky. A hlavne nešetriť. Aj keď sa vám za 20 rokov nestalo, že by vám auto poškodili krúpy, môže prísť jeden deň blbec, rýchle krupobitie či blesková povodeň, a potom už bude neskoro na pripoisťovanie.