Kúpili ste si v rokoch 2010 až 2016 nový Volkswagen? Vďaka kartelovej dohode ktorú uzavrelo 18 slovenských predajcov môžete získať späť tisícky eur!
Nebolo to tak dávno, čo slovenskou automobilovou scénou otriasla správa o kartelovej dohode medzi predajcami značky Volkswagen v rokoch 2010 – 2016. Išlo o dohodu 18 predajcov z celého Slovenska, ktorej cieľom bolo udržať si stálu regionálnu klientelu a zamedziť vzájomnej súťaživosti. Predmetom dohody bola výška zliav na osobné a úžitkové vozidlá kupované súkromnými osobami a podnikateľskými subjektmi, ktorá bola vždy o 1% nižšia pre zákazníkov z iného regiónu. Predajcovia taktiež priamo inštruovali zákazníkov z iných regiónov, aby si vozidlo zakúpili u predajcu v regióne, odkiaľ pochádzajú. Aby toho nebolo málo, táto dohoda sa týkala predajcov aj v prípade, že zákazníci nakupovali vozidlá prostredníctvom verejného obstarávania či obchodných súťaží.
Prvé stopy po kartlovej dohode siahajú až do roku 2007, kedy boli hlavným problémom primalé predajné marže, z ktorých museli predajcovia pokrývať svoje náklady. V e-maili, ktorý dostali účastníci stretnutia rok predtým je zahrnuté odporúčanie, aby dávali zľavy v maximálnej výške 10% z celkovej ceny vozidla. Časom sa táto situácia začala kryštalizovať a predajcovia začali medzi sebou komunikovať o konkrétnych zľavách, ktoré poskytovali jednotlivým zákazníkom.
Ojedinelý prípad?
Ak vás tento prípad prekvapuje, musím pripomenúť, že kartelové dohody sa v automobilovom svete vyskytujú celkom často. S rastúcou konkurenciou sú dohody medzi spoločnosťami čoraz lákavejším spôsobom, ako si zaistiť silnú pozíciu na trhu. V roku 2019 dostali spoločnosti TRW a Autoliv pokutu od Európskej Komisie vo výške 368 miliónov eur. Dôvodom bola, podobne ako u spomínaných predajcov vozidiel, kartelová dohoda týkajúca sa dodávania bezpečnostných pásov, airbagov a volantov pre Volkswagen a BMW. Ďalší príklad kartelovej dohody v automobilovom priemysle siaha do roku 2015. Vtedy udelila španielska Konkurenčná Komisia pokutu 171 miliónov eur dvadsiatim predajcom vozidiel z dôvodu zdieľania prakticky všetkých informácií týkajúcich sa predaja, servisu či propagácie nových a jazdených vozidiel.
Protimonopolný úrad SR udelil slovenským predajcom značky Volkswagen pokuty v celkovej výške viac než 6,7 milióna eur. Ak si myslíte, že táto kartelová dohoda sa pri kúpe nového Volkswagenu v danom časovom období týkala aj vás, môžete na daného predajcu vozidiel podať súdnu žalobu. V tomto prípade musíte rátať so zdĺhavým a komplikovaným procesom, ktorý nemusí byť úspešný.
Kompenzácia aj bez súdneho procesu a poplatkov
Klienti však majú aj jednoduchšiu a finančne výhodnejšiu alternatívu. Česko-slovenská spoločnosť LitFin sa pred časom začala daným prípadom zaoberať a dnes ponúka všetkým poškodeným možnosť pridať sa do skupinovej žaloby, ktorej cieľom je získať od kartelistov kompenzáciu za spôsobené škody. Tí, ktorí si od kartelistov zakúpili vozidlo v danom období majú nárok na odškodnenie vo výške rozdielu medzi zaplatenou cenou a cenou, ktorá by bola účtovaná, keby k tejto kartelovej dohode nikdy nedošlo, plus úroky z omeškania. Výška kompenzácie sa tak môže pohybovať v rozmedzí 1 000 € až 3 000 €. Ak si chcete overiť svoj nárok, na stránke LitFin-u nájdete kompletný zoznam predajcov zapojených do kartelovej dohody.
Celý proces získavania kompenzácie je vďaka LitFin-u veľmi jednoduchý a hlavne bezplatný. Na ich internetovej stránke stačí vyplniť krátky formulár so špecifikáciou vášho vozidla, čo pomôže s odhadom výšky kompenzácie. Následne od spoločnosti obdržíte kompletnú právnu dokumentáciu s návrhom zmluvy na vzájomnú spoluprácu a nakoniec sa firma postará o celý priebeh procesu. Ten zahŕňa ekonomické výpočty, znalecké posudky, analýzu dokumentov a hlavne komunikáciu so súdmi a protistranou (predajcom, od ktorého ste vozidlo kúpili), vrátane právneho zastúpenia. Okrem ušetreného času je hlavnou výhodou tohto procesu to, že v prípade, ak sa spoločnosti nepodarí vysúdiť kompenzáciu, žiadateľ nemusí hradiť žiadne náklady. V prípade úspešného získania kompenzácie si LitFin v prípade prvej tisícky klientov nárokuje iba 25% podielovú odmenu.
Spoločnosť v danom prípade napreduje rapídnym tempom, pričom aktuálne spracuváva údaje a zazmluvňuje prvých nezáväzne registrovaných žiadateľov. V najbližších týždňoch bude podnikať počiatočné kroky na začatie súdneho konania v podobe skupinovej žaloby. Viac informácií o spoločnosti LitFin a samotnom procese nájdete na jej webovej stránke.