Bezpečnosť automobilov je čoraz diskutovanejšou témou. Elektronické asistenty, ktoré sa aktuálne montujú do nových áut, už v najbližšej dobe obohatí ponuka noviniek, ktorá však bude otravnejšia ako by sa mohlo zdať. Istým spôsobom bude dokonca vodičovi zamedzené kompletné vypnutie asistenčných systémov. Pripraviť sa na to môžeme už v roku 2022.
Drvivá väčšina nových áut má aktuálne bohatú ponuku asistentov, ktorú tradičný slovenský vodič tak či onak nepoužíva alebo nepozná. Osobne mám palubné asistenty vždy aktívne, no zásah do riadenia je v niektorých prípadoch krkolomný alebo až nebezpečný. Býva to najmä pri asistentovi udržiavania vozidla v jazdných pruhoch, ktorý si z času na čas zmýli asfaltový spoj s čiarou a tvrdo “kopne” do volantu. Našťastie, je tu možnosť deaktivácie, ktorá ostane v pamäti vozidla uložená, a tým pádom vás už viac asistenty nemusia zaujímať.
Niektoré automobilky dokonca majú centrálne tlačidlo umiestnené na stredovej konzole, ktoré umožňuje deaktiváciu, respektíve nastavenie viacerých asistentov jedným kliknutím. Dokonalým príkladom takéhoto zmýšľania je BMW. Bohužiaľ, po roku 2022 tomu bude koniec. Európska rada totiž schválila sprísnenie deaktivácie asistentov vodiča. Už viac nebude stačiť jedno stlačenie alebo podržanie. Podľa najnovšieho nariadenia 2019/2144 v článkoch 6 a 7, ktoré začne platiť za dva roky, bude automobilkám znemožnená deaktivácia asistentov jedným tlačidlom. K ich vypnutiu bude potreba urobiť niekoľko úkonov a to dokonca vždy po naštartovaní auta. Zatiaľ nie je zrejmé, či bude postačovať stlačenie tlačidla na deaktiváciu a následné potvrdenie na displeji, no z papierov vyplýva, že takýchto úkonov bude musieť byť viacero.
Test asistenčných systémov Hyundai Tucson, dokáže včas zastaviť?
Okrem sprísneného režimu deaktivácie treba počítať aj s ďalšou komplikáciou. Tou bude povinná montáž vybavenia pre alkoholový imobilizér. Vodiči teda budú musieť pred každou jazdou “fúkať” a v prípade zistenia alkoholu v dychu, dôjde k znefunkčneniu, respektíve odpojeniu štartéra. Novinkou taktiež bude aj inteligentné dodržiavanie rýchlosti, ktoré neskôr dokonca nahradí dodržiavanie rýchlosti s rýchlostnými obmedzeniami podľa prečítaných značiek.
Novým asistentom bude po roku 2022 aj upozorenie na pohyb vozidla vzad, asistent sledovania únavy vodiča v štandardnej výbave či systémy núdzového brzdenia alebo “čierna skrinka”. Či a ako sa tieto nové nariadenia odrazia na samotnej cene vozidla je zatiaľ otázne. Každopádne musím za seba povedať, že napríklad asistent sledovania mŕtveho uhlu či multikolízna brzda je pomerne užitočná vecička. Na druhú stranu si neviem predstaviť používanie auta s neustálou nutnosťou testu alkoholu a podobné európske vychytávky.
Otrasná scéna z Maďarska: Vodič na diaľnici odbočil do protismeru