Beštia hlási návrat! Najpredávanejší hothatch na našom trhu sa dočkal modernizácie. Nový Hyundai i30 N ponúkne lepší pôžitok z jazdy, vyšší výkon a po prvýkrát aj automatickú dvojspojkovú prevodovku N DCT. Už na prvý pohľad zaujme novým dizajnom prednej časti, ktorá spôsobila, že auto vyzerá dravo a poriadne drzo.
Hyundai i30 N, ktorý si medzi našincami našiel nemalú klientelu prichádza s rozsiahlou modernizáciou. Navonok sa síce zmenil len mierne, no technologicky je poriadnym skokom vpred. Už na prvý pohľad zaujme pozmenená predná časť, ktorá sa vyznačuje obrovskými nasávacími otvormi po bokoch nárazníka a ostro tvarovanou mriežkou chladiča. Novinkou je aj LED podpis denného svietenia, ktorý bol predstavený už počas prvých jázd s novou i30. V prípade Fastbacku sa v zadných partiách zmeny nekonali. Inak je to ale pri hatchbacku. Tu môžeme vidieť nové masívne prítlačné krídlo, ktoré nebude mať len estetickú funkciu. Taktiež sa podstatne zväčšili koncovky výfukov, na ktoré sme upozornili už pred pár dňami, keď nám automobilka ukázala prvé fotografie.
Navonok pôsobí sebavedomejšie ako kedykoľvek pred tým
N-ko bude už tradične dostupné v obľúbenej modrej Performance Blue, ktorá je špecialitou pre Hyundai N. Okrem toho sa do ponuky dostali aj tradičné farby ako Polar White, Engine Red, Sunset Red, Shadow Gray, Dark Knight a Phantom Black. Celkovo by sa dal exteriér nového i30 N vystihnúť slovami ako výkon, emócie a vyžarovanie. Podľa automobilky bol kladený veľký dôraz na to, aby si N-ko zachovalo svoju identitu a zároveň posunulo pôžitok z jazdy na novú úroveň.
„Od svojho debutu na trhu v roku 2017 získal originálny vysokovýkonný automobil Hyundai N množstvo vynikajúcich hodnotení a ocenení. Vodiči, ktorí hľadajú maximálnu zábavu za volantom na ceste aj na trati, majú teraz s novým Hyundai i30 N ešte širšie spektrum výkonových a dizajnových prvkov,” povedal Thomas Schemera, výkonný viceprezident a šéf produktovej divízie v spoločnosti Hyundai Motor. „Najmä nový dizajn, nové kolesá, N Light Seats (pozn. sedadlá) a nová osemstupňová dvojspojková prevodovka mokrého typu robia zážitok z Hyundai N športovejším a pohodlnejším viac ako kedykoľvek predtým.”
Nový Hyundai i30 je nielen krajší, ale aj výrazne bezpečnejší
Znižovanie hmotnosti bolo témou číslo jedna
Hyundai i30 N sa dočkal aj nového exkluzívneho obutia. V základe bude hothatch dostupný s 18-palcovými diskami kolies. Za príplatok a vo verzii Perfromance bude na aute obutá sada 19-palcových za studena kovaných diskov. Tie by mali byť až o 14,4 kilogramu ľahšie ako klasické 19-palcové disky z ľahkej zliatiny. Charakterizovať ich bude matná čierna farba, v ktorej vyniknú červené strmene bŕzd. Hyundai v spolupráci s Pirelli pre ne vytvoril špeciálne pneumatiky P-Zero, ktoré majú ponúknuť lepšie držanie na vozovke vďaka zvýšenej lepivosti. V klasickej verzii bude na 18-palcových kolesách sada Michelin Pilot Super Sport.
Miernych zmien sa dočkal aj interiér. Novinkou sú sedadlá N Light Seats, ktoré poskytujú zlepšené bočné vedenie a zároveň sú vyrobené z jedného kusu. Hyundai tým docielil zníženie hmotnosti celkovo až o 2,2 kilogramu. Povrchová úprava sedadiel bude taktiež exkluzívna. Nájdeme tu prémiovú kožu v spojení s Alcantarou, čo zvýši pocit kvality a prémiovosti. Sedadlá budú mať modré prešívanie Performance Blue spolu s vyšitým logom N na zabudovanej opierke hlavy. Podobné prešitie dostanú aj bezpečnostné pásy, čo bude pre i30 N novinka. Z pohľadu komfortu poteší vyhrievanie sedadiel a volantu. Hyundai i30 N ide v interiéri v klasickom športovom trende. Nechýba ani veľmi obľúbená analógová prístrojová doska, ktorá má už tradične ukazovateľ ideálneho času na preradenie. Mimochodom, analógový rýchlomer končí na číslovke 300. Infotainment sa bude zobrazovať na novom 10,25-palcovom displeji.
Nová prevodovka umocňuje pôžitok z jazdy
Poďme teraz k tomu najpodstatnejšiemu. K tomu, čo robí N-ko N-kom. Modernizovaný dvojlitrový motor môže byť po novom spriahnutý buď so 6-stupňovým manuálom alebo 8-stupňovým automatom s mokrou dvojitou spojkou. V prípade automatu dostane vodič možnosť podvolantového radenia a podľa automobilky bude vďaka novej prevodovke jazda s N-kom ešte zábavnejšia. Samotná prevodovka využíva na svoje chladenie olejový kúpeľ, ktorý okrem iného znižuje aj vnútorné trenie. Dosiahlo sa tým podstatné zvýšenie točivého momentu, ktoré je citeľné hlavne pri verzii Performance. Samotná prevodovka umožňuje jazdu v troch nezávislých režimoch.
Prvý z nich nazvaný ako N Grin Shift (NGS) poskytne na 20 sekúnd maximalizovanie sily motora a prevodovky, čím dodá kolesám výkon, ktorý by mal vodiča zatlačiť hlboko do sedadla. Vodič tento mód aktivuje tlačidlom na volante a odpočítavanie zvýšeného výkonu sa objaví na prístrojovej doske. Druhým režimom je tzv. N Power Shift (NPS), ktorý sa aktivuje pri zrýchľovaní s viac ako 90%-ným využitím výkonu. Pri radení smerom nahor by nemalo prísť k žiadnej strate prenosu rýchlosti na kolesá. Vďaka tomu príde k push-feel efektu a umocní sa zábava z jazdy. Napokon tretím režimom je N Track Sense Shift (NTS), ktorý automaticky rozpozná aktuálne podmienky ideálne pre dynamickú jazdu, napríklad na okruhu. Pri voľbe prevodového stupňa a najideálnejšieho času na preradenie využíva moment optimálneho výkonu na rovnakej úrovni ako profesionálni pretekári.
Motorový klenot dostal vylepšenia
Samotný motor bude pri klasickej verzii i30 N dostupný s výkonom 184 kW a s krútiacim momentom 353 Nm. Pre tých odvážnejších je tu možnosť dokúpenia balíčku Performance Package, ktorý dostane motor so zvýšeným výkonom na úroveň až 206 kW. Ide teda o zvýšenie výkonu oproti predchodcovi o 4 kW. Krútiaci moment sa pri verzii Performance podarilo navýšiť až na 392 Nm, čo je nárast o 39 Nm. Motor disponuje maximálnym krútiacim momentom v rozpätí 1950 až 4600 otáčok za minútu. Maximálny výkon je k dispozícii pri 5200 otáčkach za minútu. Obe verzie majú maximálnu rýchlosť limitovanú na 250 km/h, no i30 N Performance má zrýchlenie z 0 na 100 kmh/h na úrovni 5,9 sekundy. Medzigeneračne si teda prilepšil o 0,2 sekundy.
Samozrejmosťou je režim radenia N Grin Control System, ktorý vodičovi poskytuje možnosť výberu spomedzi až piatich jazdných režimov. Eco, Normal, Sport, N a N Custom dodávajú vodičovi ideálne možnosti na personalizáciu vozidla. Jednotlivé jazdné režimy v závislosti od aktuálnej situácie upravujú vlastnosti riadenia, radenia a tlmenia vozidla. Hyundai i30 N dostal taktiež aj pozmenené naladenie tlmičov a riadenia samotného. Tým sa zlepšilo ovládanie vozidla s oboma typmi prevodoviek. Zákazníci, ktorí sa rozhodnú pre balíček Performancne dostanú aj elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál N Corner Carving Differential. V prípade výkonnejšej verzie došlo aj k aktualizácii brzdnej sústavy. Priemer nových predných kotúčov narástol z 345 mm na 360 mm a tým sa zvýšil brzdný účinok.
Nezabudlo sa ani na bezpečnosť
No a napokon tu máme poslednú kategóriu a ňou sú bezpečnostné asistenčné systémy. O aktívnu bezpečnosť posádky na palube a chodcov sa postará nová funkcia autonómneho brzdenia. Tá dokáže detegovať aj chodcov. Ďalej tu máme automatické udržiavanie v jazdnom pruhu v strede a to aj v prípade, že auto pred vami pôjde príliš po kraji vozovky. Karosárska verzia hatchback s prevodovkou N DCT dostáva aj aktívne monitorovanie mŕtveho uhla s možnosťou spustenia brzdnej sústavy v prípade vybočenia z pruhu. Pre krátku verziu je k dispozícii aj upozornenie na blížiace sa vozidlá pri cúvaní. Vo verzii s automatickou prevodovkou tento systém dokonca aktivuje brzdy. Pre tých, ktorí sa dočítali až sem je tu informácia o dostupných karosárskych verziách. Bohužiaľ Hyundai zatiaľ plánuje vyrábať len i30 N a i30 Fastback N. Kombi nie je momentálne na programe dňa. Dostupnosť noviniek bude v úvode roka 2021.
Zdroj: Hyundai