Prémiový kompaktný model Audi A3 prichádza s plug-in hybridným pohonom. Vďaka kombinácii vysokonapäťovej batérie a spaľovacieho motoru sa tak stáva ďalším vozidlom tohto typu v ponuke výrobcu. Navyše, nová A3 oproti svojmu predchodcovi ponúka podstatne väčšiu batériu a tým pádom aj lepší dojazd na jedno nabitie. Na trh sa dostane už v priebehu tejto jesene!
Audi A3, podobne ako všetky koncernové autá na rovnakej platforme, ponúka plug-in hybridný systém pozostávajúci z 1,4-litrového agregátu TSI a elektromotoru. V prípade klasického motoru je výkon 110 kW a krútiaci moment až 250 Nm. Elektrický motor potom disponuje výkonom 80 kW a krútiaci moment až 330 Nm. Systémovo sú hodnoty podobné ako v Octavii, Golfe alebo Leone. Ide teda o 150 kW a 350 Nm. Tieto hodnoty by mali zaručiť šprint z 0 na 100 za 7,6 sekundy, pričom maximálna rýchlosť je až 227 km/h. O prenos výkonu na kolesá sa postará 6-stupňová prevodovka S tronic. Dvojspojková prevodovka je vybavená elektrickým olejovým čerpadlom, ktoré zaisťuje zmeny jednotlivých stupňov aj v prípade, že je spaľovací motor vypnutý.
Nová batéria poskytuje lepší dojazd
Slušný výkon je už tradične spriahnutý s príjemnou spotrebou. Audi udáva, že nová A3 40 TFSI e je schopná jazdiť v priemere za 1,5 litra na 100 km v cykle NEDC. Celkové produkovanie škodlivých plynov by malo byť vďaka hybridnému pohonu potlačené na 35 g CO2 na kilometer. Audi sa pri novej A3 pýši najmä tým, že kompakt disponuje až o 48% väčšou batériou ako je to v prípade predchodcu. Celková kapacita je 13 kWh, čo by malo zaručiť až 78 elektrických kilometrov (NEDC, 67 km WLTP). Batéria je umiestnená v zadnej časti vozidla. Značný nárast kapacity je zapríčinený vďaka zmenenému chemickému zloženiu jednotlivých článkov. Teplotu batérie navyše riadi samostatný tepelný okruh, ktorý v prípade potreby môže byť spojený s klimatizačným systémom. Tým pádom nebude batéria trpieť ani v prípade vyšších, respektíve nižších teplôt prostredia.
Okrem pohonu je A3 40 TFSI e od konvenčnej verzie odlíšená aj zvukovo. V nízkych rýchlostiach je zvuk generovaný generátorom, ktorý je zákonom predpísaný. Tento systém sa nazýva Acoustic Vehicle Alert System. Celkový manažment batérie rovnako ako aj jazdných režimov si môže vodič nastaviť v systéme MMI. Na výber je „Battery hold“ a „Battery charge“. V prvom z nich sa batéria bude udržovať na preddefinovanom stave nabitia. V druhom sa naopak batéria bude nabíjať vďaka dodávaniu elektrickej energie.
Nielen ekologická, ale aj dynamická
Audi A3 40 TFSI e však nie je zameraná len na ekológiu. Dynamický športový režim S jej dodáva dynamiku v spojení s nízkou spotrebou a emisiami. Okrem charakteru jazdy sa zmení aj dynamika riadenia a taktiež ďalšie palubné systémy. Audi A3 ponúka na výber z rôznych jazdných režimov. Medzi nimi sú Comfort, Automatic, Dynamic a Individual. V dynamickom režime sa pri zaradení prevodovky do režimu S automaticky aktivuje športový potenciál hybridnej sústavy. Plný krútiaci moment je k dispozícii po kickdowne po dobu 10 sekúnd. Ihneď po zložení nohy z plynového pedála sa aktivuje rekuperácia, ktorá je dostatočne silná na to, aby sa auto dalo ovládať jedným pedálom.
Počas rekuperácie brzdí motor silou 0,3G, čím pokrýva drvivú väčšinu bežných brzdných situácií v priebehu jazdy. Hydraulické brzdy, ktoré sú na Audi A3 40 TFSI e montované sa aktivujú až v prípade stlačenia brzdného pedála. Samozrejme, aj počas brzdenia je rekuperácia aktívna. Dokonca pri plnom brzdení dokáže vyprodukovať výkon až na úrovni 40 kW. Keďže A3 má nielen ekologický, ale aj športový potenciál, jej plug-in hybridná verzia je dodávaná so štvorprvkovou zadnou nápravou. Tá zabezpečuje dostatočný komfort, no zároveň aj pri dynamickej jazde poskytuje vynikajúce jazdné vlastnosti. Plug-in hybridná A3 dostane okrem špeciálnej techniky aj špeciálne disky kolies. Na výber je zo 17, respektíve 18-palcových diskov z ľahkých zliatin, ktoré sú navrhnuté s cieľom zlepšiť aerodynamiku vozidla.
Len na to nabíjanie…
Audi štandardne dodáva k plug-in hybridnej A3 aj 230-voltovú nabíjačku. Bohužiaľ, maximálny nabíjací výkon je 2,9 kW a k úplnému nabitiu príde do štyroch hodín. Vďaka bezplatnej aplikácii myAudi si môže vodič navoliť presný čas nabíjania podľa potreby a navyše diaľkovo ovládať klimatizáciu a iné systémy. Audi navyše do A3 implementovala techniku e-tron a tak je možné využívať klasické nabíjacie stanice.
V interiéri automobilka už tradične poskytuje to najlepšie, čo je k dispozícii. Máme tu možnosť bohatej konektivity. K dispozícii sú aj špeciálne displeje, ktoré sú montované do hybridných modelov značky. Za príplatok si je možné vybrať klasický virtuálny kokpit, ktorý zobrazuje nielen aktuálne údaje jazdy, ale taktiež aj stav hybridného systému. Centrálny 10,1-palcový displej MMI potom združuje všetky informácie a zobrazuje energetické toky.
Keďže je k dispozícii pripojenie pomocou LTE Advanced, čiže 4G sietí, je možné na palube vytvoriť hotspot či využívať navigáciu spojenú s Google Earth s aktuálnymi dopravnými informáciami. K dispozícii je taktiež aj komunikácia Car-to-X, ktorá funguje na základe dát z ostatných áut značky. Už tradične je na palube aj Apple CarPlay či Android Auto.
Zdroj: Audi