Podľa štatistík poradenskej spoločnosti JATO Dynamics je európsky trh oproti minulému roku v 18 % poklese, pokiaľ sa jedná o predaj nových áut. Niet sa čo čudovať, počas krízy veľa ľudí nechce riskovať. Ktoré autá sa teraz predávajú najviac?
V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka sa predalo 880 200 vozidiel v 27 krajinách Európskej Únie, čo je oveľa menej ako v rokoch 2018 alebo 2019, no pritom podstatne viac ako napríklad v roku 2016. Najviac podielu na trhu si prekvapivo ukradol Renault so svojou Zoe.
Kvôli všeobecnému poklesu sa predaj elektrifikovaných modelov medziročne zvýšil o 121 % a ich podiel sa teraz blíži k nafťákom – pomer 21 % oproti 27 %. Len pre rokom bol tento pomer 8 % a 29 %. U čisto elektrických automobilov nastal skok v hodnote 111 %, pričom najvyšší individuálny rast zaznamenal Renault (112 %), Hyundai (107 %) a Volkswagen (97 %). Poďme sa ale pozrieť na podrobnejší zoznam modelov podľa využitia a veľkosti.
Mestské auto: Fiat 500 (9 205 kusov), Fiat Panda (8 446 kusov), Toyota Aygo (5 671 kusov)
Malé auto: Renault Clio (16 339 kusov), Peugeot 208 (15 382 kusov), Opel Corsa (15 261 kusov)
Kompakty: Volkswagen Golf (22 386 kusov), Škoda Octavia (15 122 kusov), Mercedes A-Klasse (12 872 kusov)
Stredná trieda: Volkswagen Passat (8 650 kusov), BMW 3 (7 696 kusov), Tesla Model 3 (6 972 kusov)
Bussines class: Audi A6 (4 709 kusov), Mercedes E-Class (4 523 kusov), BMW 5 (4 506 kusov)
Luxusná trieda: Mercedes S-Klasse (753 kusov), BMW 7 (472 kusov), BMW 8 Grand Coupe (311 kusov)
Kompaktné MPV: Mercedes B-Klasse (3 566 kusov), VW Touran (3 110 kusov), BMW 2 Grand Tourer (3 088 kusov)
Športové autá: Porsche 911 (1 097 kusov), BMW Z4 (703 kusov), Audi TT (644 kusov)
Crossovery: Peugeot 2008 (13 452 kusov), Renault Captur (13 090 kusov), VW T-Roc (11 924 kusov)
Úžitkové vozidlá: Fiat Ducato (5 080 kusov), VW Caddy (4 176 kusov), Peugeot Rifter (3047)
Hybridy: Toyota Corolla (9 916 kusov), Toyota CH-R (8 368 kusov), Ford Puma (6 355 kusov)
Elektromobily: Tesla Model 3 (6 922 kusov), Renault Zoe (6 136 kusov), Hyundai Kona (4 012 kusov)
Pandémia COVID-19 zasiahla mnoho priemyselných odvetví, ale automobilový priemysel zrejme trpí najviac. Spotrebitelia na celom svete naďalej čelia zdravotným a finančným hrozbám. Zdá sa však, že domácnosti s vyššími príjmami po celej Európe ako aj luxusnejšie značky nie sú ovplyvnené až tak negatívne.
Počas tejto krízy sa celková mobilita znížila vo všetkých druhoch dopravy a väčšina obyvateľstva, ak má tú možnosť, radšej cestuje individuálnou dopravou. Výnimkou nie je ani medzimestské cestovanie, kde je využitie vlastného auta momentálne atraktívnejšou možnosť ako jazda vlakom či autobusom.
TEST Seat Leon Sportourer – Španielsky Golf s odvážnym infotainmentom
Zdroj: JATO