startstop

Hyundai i20 N: Poriadne rozohnený mešťan

Hyundai i20 N (4.1)

Športová rodina N značky Hyundai sa práve oficiálne rozrástla o nový prírastok. Po európskych modeloch i30 N a i30 Fastback N prichádza malý nahnevaný i20 N. Mestský hothatch tak jasne cieli na Polo GTI, ktoré by sa malo začať oprávnene obávať o svoje postavenie. Aby bolo jasné, že ide o pravého športovca, gény si prevzal od majstrovského špeciálu i20 Coupe WRC.

Aktuálne najmenší člen portfólia s označením N prichádza krátko po modernizovanom i30 N. Ten si od roku 2017 získal obrovskú základňu zákazníkov a momentálne patrí k najpredávanejším hothatchom na našom trhu. i20 N chce na tento úspech nadviazať a priniesť športové gény do kategórie, v ktorej aktuálne okrem VW Polo GTI nie je príliš veľa možností. Zároveň chce Hyundai týmto modelom vzdať hold špeciálu i20 Coupe WRC. Vďaka nemu sa Hyundai stal majstrom sveta v hodnotení výrobcov.

„Naša vysoko výkonná línia N je veľmi úspešná odkedy sme v roku 2017 uviedli i30 N. Teraz sme sa rozhodli vyvinúť model inšpirovaný i20 Coupe WRC, ktorý nám v minulom roku vybojoval víťazstvo v majstrovstvách sveta v automobilových súťažiach,“ hovorí Thomas Schemera, člen predstavenstva Hyundai Motor Company pre výrobu. „Novým i20 N rozširujeme vysoko výkonnú líniu N, aby sme oslovili ešte viac zákazníkov, ktorí chcú zažiť vzrušenie z pretekárskej trate v každodennom živote.“

Drzý vzhľad s odvolaním na rodinu N

i20 N chce okrem prepracovanej techniky zaujať aj drzým vzhľadom. Jasným odkazom N je obrovský nasávací otvor prednej mriežky chladiča. Ostro tvarované lemy hmlových svetiel spolu s kontrastnou červenou linkou dodávajú „íDvadsiatke“ poriadne sebavedomie. Výrazné červené lemovanie sa okrem predného nárazníku tiahne aj pozdĺž celého profilu auta a je zakončené linkami na zadnom nárazníku. Tomu okrem červenej farby dodáva štýl aj masívny difúzor s jednou koncovkou výfuku. Zaujímavým prvkom je aj spojler 5. dverí, ktorý by mal mať za následok lepšie držanie na ceste. i20 N je sériovo dodávaný v celkovo šiestich farebných prevedeniach, z ktorých až 5 je možné kombinovať s čiernou farbou strechy. Patrí sem už klasicky Performance Blue, Intense Blue, Polar White, Sleek Silver, Brass alebo Phantom Black. Okrem športového zadného spojleru bude mať na jazdné vlastnosti dopad aj zníženie svetlej výšky o 10 mm.

Hyundai neodel do N kabátu len zovňajšok. Výrazných zmien sa dočkal aj podvozok, ktorý je oproti klasickej i20 zosilnený dokopy až na 12 miestach. Tým by sa mala docieliť zvýšená tuhosť a lepšie jazdné vlastnosti. Okrem zosilnenia podvozku prešlo zmenami aj zavesenie kolies. Máme tu nové zosilnené horné úchyty tlmičových vzpier McPherson spolu s nanovo odladenou geometriou prednej nápravy. i20 N dostal úplne novú prednú nápravu, ktorá bola vyvinutá špeciálne pre dosiahnutie najlepších jazdných vlastností. No a napokon vyladené a pozmenené boli samozrejme aj brzdy. Tie na prednej náprave sú po novom o 40 mm väčšie ako pri sériovom i20. Hyundai podobne ako pri i30 N, aj k malému i20 N prináša špeciálne obutie. Na 18-palcových diskoch kolies budú dodávané pneumatiky Pirelli P-Zero s rozmerom 215/40. Tie nesú označenie HN, čo v preklade znamená Hyundai N.

Nový motor s obrovským potenciálom

No a napokon sme sa dostali k samotnému klenotu celého nového i20 N. Ním bude preplňovaný motor 1,6 T-GDi s výkonom 150 kW a s krútiacim momentom až 275 Nm. Ide o úplne nový motor, ktorý je spojený výhradne so 6-stupňovým manuálom. Jeho maximálna rýchlosť je 230 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h je 6,7 sekundy. Motor je už od základov postavený tak aby spĺňal najprísnejšie predpoklady športovo zmýšľajúceho zákazníka. Jeho maximálny krútiaci moment je k dispozícii už od 1 750 otáčok za minútu a je k dostupný až po 4 500 otáčok za minútu. Vďaka tomu bude i20 N dostatočne agilný už v nízkych otáčkach. Maximálny výkon je k dispozícii od 5 500 otáčok za minútu.

Vysoký výkon je dosiahnutý vďaka použitiu nového variabilného časovania ventilového rozvodu značky Hyundai. Ním bolo docielené zvýšenie výkonu a zníženie spotreby až o 3%. Variabilné časovanie je dôležité najmä v prípade, že nechcete od auta maximálny výkon. Dokáže sa totiž prispôsobiť aktuálnym jazdným podmienkam a tým pádom je možné i20 N využívať aj ako normálne mestské auto a zároveň s ním cez víkend vybehnúť na okruh.

Zásadne len s manuálom

Prepracovaná bola aj prevodovka. Po novom dokáže pracovať s vyššími otáčkami. Celkovo je prevodové ústrojenstvo navrhnuté s cieľom dosiahnutia čo najvyššieho výkonu. Prevodovka navyše disponuje funkciou Rev Matching. Ide o automatické prispôsobovanie otáčok pri zmene prevodového stupňa. Samozrejmosťou je potom aj možnosť Launch Control či za príplatok aj montáž samosvorného diferenciálu N Corner Carving Differential.

Inak je i20 N klasickým členom rodiny N. V interiéri to prináša použitie viacerých nových materiálov spolu s úplne novými sedadlami. Novinkou pre radu i20 je aj N volant s možnosťou aktivácie športových funkcií pomocou Tlačidla N. Malé Nko má podobne ako i30 N k dispozícii celkovo až 5 jazdných režimov. Patrí sem Eco, Normal, Sport, N a N Custom. V poslednom zmienenom móde je možné si preprogramovať funkcie auta a taktiež aj pozmeniť odozvu riadenia, radenia a motora. Čerešničkou na torte je navyše aj elektrický generátor zvuku spolu s indikátorom opotrebovania brzdového obloženia.

TEST Hyundai i30 1,5 DPi dokazuje, že atmosféra stále žije

Zdroj: Hyundai

Exit mobile version