Náklady na výrobu elektromobilov by sa podľa najnovšej štúdie mohli výrazne zredukovať a dosiahnuť tak úroveň bežných spaľovacích vozidiel. Mohli by sme sa tak dočkať dostupnejších cien pre konečného spotrebiteľa a to už o štyri roky!
Analýzou sa zaoberali odborníci investičnej banky UBS, ktorý publikovali spomínanú štúdiu. Podľa prognózy by sa mal rozdiel v nákladoch na výrobu elektromobilu eliminovať a cena by tak dosiahla zhodnú úroveň so súčasnými spaľovacími vozidlami už v roku 2024. Štúdia sa opiera najmä o analýzu produkcie batérii, práve batérie sú aktuálne tou najdrahšou súčasťou elektromobilu. Pokiaľ nepočítame cenu vývoja, ktorú museli automobilky taktiež zapracovať do konečnej ceny vozidla.
Ak si zoberieme ako príklad Teslu, jej batérie v súčasnosti stoja zhruba 140€ za kWh kapacity. Podľa UBS by sa cena mohla do roku 2022 znížiť až na úroveň približne 90€ za kWh kapacity. Zistenia vychádzajú na základe dát od siedmich najväčších výrobcov batérii na svete.
Samozrejme kľúčovú úlohu pri finálnej cene elektromobilov zohrá aj trh samotný. Rastúci podiel elektrických vozidiel a dopyt po nich by mohol ich cenu výrazne stlačiť. Podľa predpokladov investičnej banky UBS by mohol predaj čisto elektrických vozidiel tvoriť v roku 2025 až 17% všetkých predaných vozidiel. V roku 2030 by sa mohli vyšplhať až na 40% podiel na trhu a to práve vďaka rôznym legislatívnym zmenám, ktoré by výrazne obmedzili predaj čisto spaľovacích vozidiel.
Magazín The Guardian uvádza aj vyjadrenie Mathiasa Schmidta, nezávislého automobilového analytika, ktorý predpovedá že súčasná situácia by mohla viesť až k miliónom predaných elektromobilov a hybridov na európskom trhu. To by predstavovalo takmer 10% podiel.
Nórsko sa už dávno vydalo vlastnou cestou
Nórsko ako škandinávska krajina patrí dlhodobo k hlavným prispievateľom do programu zlepšenia klimatických podmienok. Nielenže sa v krajine výraznou mierou podporuje kúpa elektromobilu, respektíve áut na alternatívny pohon, ale už teraz drží tento štát jeden svetový rekord. V roku 2019 totiž dosiahol predaj elektromobilov hranicu 42,4% z celkového množstva predaných vozidiel. Táto hodnota je svetovým unikátom a dokazuje, že aj s elektromobilom sa dá viesť plnohodnotný život aj v chladných podmienkach.
Je potrebné pripomenúť že Nórsko sa následne muselo vyrovnávať s nedostatkom nabíjacích miest a celkovo podcenenou infraštruktúrou. Tamojšie úrady totiž veľmi striktne podporovali elektromobilitu čo malo za následok rapídny a nezvládnutý nárast takýchto vozidiel na tamojšom trhu.