Nemecká automobilka Volkswagen oficiálne potvrdila dlhoočakávané rozhodnutie. Na Slovensko mieri miliardová investícia. Passat sa po dvadsiatich rokoch vráti do Bratislavy, pribudne aj Superb.
Pôvodný zámer automobilky postaviť novú fabriku v Turecku sa nenaplnil. Novú generáciu modelu VW Passat a českej Škody Superb bude koncern vyrábať vo fabrike pri Devínskej Novej Vsi. Dlho pripravovaná investícia o ktorej svedčila aj podpísaná dohoda o investícií medzi nemeckým Volkswagenom a Slovenskou Vládou, sa potvrdila. Pôvodne sa spomínala investícia vo výške pol miliardy eur, dnes sa táto suma zdvojnásobila. Pre magazín Automobilwoche to uviedol šéf koncernu Herbert Diess.
Nemci sa odhodlali k tomuto kroku po nevydarenom pláne postaviť novú fabriku v Turecku. Pôvodne investícia vo výške 1,3 miliardy eur, mala smerovať do novo vybudovaného závodu v Turecku. Vzhľadom na napäté vzťahy Turecka a Sírie ako aj opakované vojenské konflikty, sa vedenie koncernu rozhodlo pozastaviť svoj zámer. Pôvodne počítal VW s produkciou Passatu a Superbu výlučne v novom Tureckom závode s kapacitou 300 000 vozidiel ročne. Vplyvom situácie sa na pozícií potencionálneho náhradníka ocitla aj Bratislava.
Passat nie je novinkou
Je treba poznamenať že Passat sa už v Bratislave vyrába a to od roku 1992, bol to vôbec prvý koncernový model ktorý sa tu vyrábal od momentu odkúpenia BAZ Volkswagenom. Po takmer dvadsiatich rokoch sa tak opäť vracia do závodu v Bratislave. Jedným z dôležitých faktorov, ktoré ovplyvnili toto rozhodnutie je, že Bratislavský závod sa sústreďuje na výrobu veľkých luxusných modelov koncernu. Fabrika tak bude zvládať požadovanú kvalitu spracovania. Okrem iného koncern plánuje vyplniť prázdne miesto po dosluhujúcej trojici modelov Citigo, Up, Mii.
Aj napriek súčasnej veľkosti závodu, bude nutné postaviť novú montážnu halu ale aj karosáreň. Obrovská fabrika sa tak rozšíri ešte viac. Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Herberta Diessa náklady na rozšírenie podľa odhadov dosiahnu cca miliardu eur.
Riaditeľ automobilky pochválil umiestnenie na Slovensko. „V porovnaní s Tureckom to neznamená žiadne nákladové nevýhody.“ Fabrika vybudovaním nového závodu chcela získať väčší podiel na tureckom trhu, čo teraz nemôže, a to podľa Diessa zostáva nevýhodou.
Poslednou otázkou znie, ako sa k rozhodnutiu postaví Škoda, je totiž známe že Mladoboleslavská automobilka dlhodobo trvá na produkcií modelu Superb v Kvasinách. Ide o ich vlajkovú loď a tak je pochopiteľné že si ju chcú udržať na domácej pôde a hlavne s nálepkou Made in Czech Republic.