startstop

Nepočujúci za volantom? Vďaka Uberu to ide.

Toto spojenie vzniklo v spolupráci s Občianskym združením Myslím. Uber tak na Slovensku spustil projekt s názvom Beethoven. Podstatou je zamestnanie nepočujúcich ľudí ako vodičov Uberu.

Používate aplikáciu Uber? Všimli ste si však nového upozornenia, ktoré vám aplikácia najnovšie ponúka? Toto upozornenie oznamuje to, že pre vás ide nepočujúci šofér. Áno, čítate správne. Vďaka tejto mobilnej aplikácií sa s ním však jednoducho dohovoríte.

K projektu sa vyjadril aj samotný riaditeľ OZ Myslím, Michal Hefty: „Nepočujúci patria k najbezpečnejším vodičom na cestách. Sú stopercentne koncentrovaní a podľa štatistík majú nízky počet nehôd. Nepočujúci od malička žijú vo vizuálnom svete a tým pádom tak majú širšie vizuálne vnímanie než bežní ľudia.“

Hlavnou myšlienkou projektu Beethoven je umožniť nepočujúcim zarobiť si. Aplikácia Uber uľahčuje komunikáciu s klientom výrazným spôsobom. Stačí vám smartfón, cieľ môžete zmeniť aj po nastúpení a platba prechádza automaticky po ukončení cesty. Ak natrafíte na nepočujúceho, dokážete s ním chatovať priamo v aplikácii. Hefty pripomína aj to, že je tiež dôležité udržiavať očný kontakt s vodičom. Pri poďakovaní treba zreteľne artikulovať „ďakujem“ a rozlúčite sa zamávaním, podobne ako pri príchode. Vodiča môžete upozorniť aj tým, že ho poklepete po ramene. Dajú sa použiť aj iné formy upozornenia ako písanie textov na papier alebo do mobilu.

Pravidlá komunikácie s nepočujúcim podľa OZ Myslím:

  1. Pri komunikácii s osobou s poruchou sluchu sa vždy snažte udržiavať očný kontakt. Sú odkázaní na odčítanie z pier, preto, ak sa pri rozprávaní otáčate, nerozumejú vám.
  2. Ak chcete niečo povedať osobe s poruchou sluchu, môžete sa jemne dotknúť ramena, aby sa k vám otočila.
  3. Ak sa chcú obe strany dorozumieť, pri komunikácii s nepočujúcim nie sú posunky nevyhnutné.
  4. Nekričte na nepočujúcich. Oni vás nepočujú.
  5. Ak rozprávate, prosíme, vždy plynule a pomaly, nie rýchlo.
  6. Počas rozhovoru nehýbte zbytočne hlavou ani sa neotáčajte.
  7. Pri komunikácii sa snažte zreteľne artikulovať, ale nepreháňajte to.
  8. Pri komunikácií stojte vždy smerom k zdroju svetla, aby vás osoba s poruchou sluchu dobre videla.
  9. Ak vám ani pri viacerých opakovaniach osoba s poruchou sluchu nerozumie, napíšte na papier názov miesta, inštrukciu, informáciu a pod.
  10. Nemali by ste žuť žuvačku, alebo si zakrývať tvár. Osobám s poruchou sluchu vadia tieto rušivé elementy.
Exit mobile version