Formulové preteky majú v Japonsku dlhú tradíciu. Zo slávnej histórie pripomeniem legendárny súboj Niki Lauda – James Hunt. Tento sa odohral na okruhu Fuji. Hunt sa stal majstrom sveta o jediný bod. Trpkosť prináša spomienka na rok 2013 a tragédiu pilota Marussie Julesa Bianchiho.
V novodobej histórii tu najviac víťazstiev získal M.Schumacher. Treba spomenúť ešte jedno prvenstvo. V roku 1976 sa odtiaľto uskutočnil prvý živý TV prenos pretekov F1.
Prvý tréning vyznel optimisticky pre Ferrari a Seba Vettela. Treba povedať, že v Japonsku to bola pre stajňu z Maranella posledná radostná vec. Druhý tréning bol poriadne mokrý. Väčšinu času vypĺňali mechanici aj jazdci modelárstvom. Z reklamných predmetov, fliaš a iného nepotrebného vybavenia skonštruovali plavidlá a už sa pretekalo. Tentokrát na riečke tečúcej popred boxy. Cenu za invenciu odo mňa by asi získal žltý plávajúci banán s logom Renaultu. Nakoniec na niekoľko záverečných minút vyšlo poumývať podvozok šesť monopostov. Hamiltonov Mercedes bol najrýchlejší. V poslednom tréningu sa konali crash testy. Bottas ľahký, ale Raikkonen poriadne vyskúšal pevnosť konštrukcie zadnej nápravy. Otras nevydržala prevodovka. Bottasov tím dal Mercedes dal do skvelého stavu a Valtteri skončil s najlepším časom.
Kvalifikácia bola pre Kimiho mechanikov psychocukatúrou. Havarované Ferrari organizátori priviezli 90 minút pred začiatkom. Už sa začalo jazdiť, keď sa nastavovala geometria. Raikkonen akurát stihol zajazdiť kvalifikačný čas. Následne nezvládol Grosjean svoj Haas. Prvá časť kvalifikácie skončila predčasne. Doplatili na to viacerí jazdci vo svojich rýchlych kolách a celé to bolo skreslené. Nakoniec zvíťazil Hamilton pred Bottasom. Z tretieho miesta sa (zatiaľ) vytešoval Vettel. Do prvej desiatky sa nakoniec dostalo aj druhé červené auto a Alonso s McLarenom-Honda. Celkovo ale na tom nezáležalo pretože nasledoval „chaosprvok“ s názvom technické penalizácie. Menoslov postihnutých: Bottas, Raikkonen, Palmer, Sainz, Alonso.
Na štarte Hamilton uhájil svoju prvú pozíciu pred Vettelom, Ricciardom a Verstappenom. V prvej zákrute si Red Bully dosť tvrdo prehodili pozície. Následne Sainz nezvládol zákrutu a poškodil monopost Torro Rosso. Raikkonen inkasoval v tej istej zákrute „bodyček“ od Hulkenberga, ten poslal fínovo Ferrari na chvost poľa. Nasledoval safety car. A smola bez konca pokračuje. Vettelovo auto stráca výkon a prepadá sa z pozície na pozíciu. Nakoniec motor ide iba na 5 valcov. To je pre Seba koniec a zrejme aj koniec ambíciám na ďalší majstrovský titul, aj keď teoretická šanca stále žije. Na treťom mieste sa usadil Ocon, no nie na dlho. V ôsmom kole mal kolíziu Sauber M.Ericssona. Kimi rozbieha veľkú stíhaciu jazdu a vracia Hulkenbergovi požičané. Výborná strategická práca v podaní Red Bullu. V 22. kole ide z druhého miesta prezúvať Verstappen so stratou 5 sekúnd. Mercedes L. Hamiltona v ďalšom okruhu vychádza na trať s novými pneumatikami a náskok sa zmenšil na 3 sekundy. Miestami to Max sťahuje na sekundu a pár desatín. To už ale Hamilton dobieha Bottasa. Nastáva čas pre veľkú réžiu z dielne Mercedesu. Treba povedať veľkú a nie dobrú. Zo začiatku turbulentný vzduch spomaľuje jazdca číslo jeden a Red Bull sa ocitá v detekčnom bode pod sekundou. Mohol by na rovinke otvoriť zadné krídlo. Chybu si vedenie strieborných šípov uvedomilo neskoro. Nasledoval striktný príkaz pre Valtteriho. Bottas dáva nohu z plynu a začína brzdiť Verstappena. Nie športové, ale účinné. Po štyroch kolách sa trápenie skončilo. Jazdec číslo dva odbočil do boxov na nutnú výmenu gúm. Karma dostihla Renault v 41. okruhu. Hulkovi zostalo otvorené zadné krídlo a z pretekov odstupuje. Poradie: Hamilton, Verstappen, Ricciardo, Bottas, Raikkonen. Okrem vedúceho jazdca všetci chceli vylepšiť umiestnenie. Stíhačky ako na leteckých dňoch. Koniec týmto snahám urobil Williams Lanca Strolla v podobe „šlusdefektu“ pravého predného kolesa. Monopost zostal vedľa trate. Opäť nastal režim VSC. Skončil dva okruhy pred koncom pretekov. Verstappen mal zopárkrát lídra šampionátu na dostrel. Jeho nádeje v závere pretekov prekazila stará garda Massa a Alonso. Spolu urputne bojovali o bodík za desiate miesto, ako keby viedli závod. To, že sú o kolo späť, im zápale boja ušlo. Je známe, že veteráni veľkou láskou k Holanďanovi nehoria, ale týmto nešportovým, rovno povedané hlúpym blokovaním si pokazili meno. Z víťazstva sa opäť tešil Hamilton. Pódium doplnili Verstappen a Ricciardo. Štvrtý skončil Bottas. Raikkonen stíhaciu jazdu premenil na piaty post. Šampionát v Ázii končí a sťahuje sa do Texaského Austinu. Pre zmenu bude doma tím Haasu.
Z boxovej uličky:
V sobotu sa majstrom sveta F2 predčasne stal Charles Leclerc. V budúcej sezóne by sme ho mali vídavať v tíme F1 Sauber. Jasno je už aj v F3, kde je novým šampiónom George Russel.
Zdravotné problémy Maxa Verstappena po oslavách víťazstva v Sepangu zľahčoval Danny Ricciardo aj na palube lietadla Renaultu, kde si robil zábavné selfie s utrápeným Maxom.
Niki Lauda o Vettelových problémoch s Ferrari: „Už je mi ho pomaly aj ľúto, ale stále treba s ním rátať.“
Výsledky:
- Hamilton Mercedes
- Verstappen Red Bull
- Riciardo Red Bull
- Bottas Mercedes
- Raikkonen Ferrari
- Ocon Force India
- Perez Force India
- Magnussen Haas
- Grosjean Haas
- Massa Williams
Priebežné poradie:
- Hamilton Mercedes 306
- Vettel Ferrari 247
- Bottas Mercedes 234
- Ricciardo Red Bull 192
- Raikkonen Ferrari 148
- Verstappen Red Bull 111
- Perez Force India 82
- Ocon Force India 65
- Sainz Torro Rosso 48
- Hulkenberg Renault Sport 34