Toyota ukázala koncept s prívlastkom Prologue X, ktorý je predzvesťou budúcej generácie mestského modelu Aygo.
Budúcnosť nevyzerá ružovo pre mestské autá. Vozidlá „segmentu A“ sú síce medzi kupujúcimi stále populárne, no nízke ziskové marže z nich robia pre výrobcov veľmi nezaujímavý segment. Jedným z dôvodom je aj fakt, že implementácia elektrifikácie do malých lacných modelov bude v podstate nereálna. A to preto, že už jednoducho nebudú lacné… To ale otvára nové príležitosti a jednu z nich ukázala aj Toyota. Takto zrejme bude vyzerať budúcnosť malého mestského modelu Aygo.
Malé mestské autá sú prežitok
Rovnaký osud čaká aj model Up a jeho deriváty z koncernu VW Group. Ďalšia generácia jednoducho nepríde, hoci išlo o pomerne populárne autá či už pre donášky, alebo aj prvovodičov. Osud spečatil okrem iného aj absolútny predajný prepadák ich plne elektrických verzií. Koniec koncov, kto by sa pri tej cene čudoval…
Toyota sa však zaviazala, že segment tak skoro neopustí, no zvolí o mierne odlišný prístup, súdiac podľa nového konceptu Aygo X Prologue. Toyota ho nazýva „novou víziou pre segment A“.
Áno, s najväčšou pravdepodobnosťou to vyzerá tak, že budúce Aygo bude mestským crossoverom – slovné spojenie, ktoré v automobilovom priemysle vídame asi až príliš často. Nepochybne ide o šikovný spôsob, ako vystúpiť z davu, pretože v Európe de facto neexistuje konkurencia takéhoto auta. Okrem toho, keď vezmeme do úvahy absurdnú popularitu akéhokoľvek auta s mierne zvýšeným podvozkom, bolo by asi až trestuhodné, ak by sa Toyota nevydala touto cestou.
Výroba síce ešte nebola oficiálne potvrdená, no vyjadrenia automobilky nám dávajú určitý obraz. Navyše bolo známe, že Aygo dostane nástupcu aj napriek pochmúrnej perspektíve segmentu A. Údajne bude postavený na platforme GA-B, ktorú využíva väčší Yaris, čo má pomôcť znížiť výrobné náklady. Rovnako, ako jeho súrodenci Peugeot 108 a Citroen C1, sa bude vyrábať v Kolíne v Českej republike.
Koncept Prologue X má niektoré typicky koncepčné prvky, ako napríklad 19-palcové kolesá (v súčasnom Aygu si môžete vybrať maximálne 15-palcové) a výrazne rozšírené blatníky. Tie sa zrejme produkcie nedočkajú a zostane niečo, čo pripomína väčší Yaris Cross.
Toyota neposkytla technické špecifikácie konceptu, ale nástupca Ayga, nech už bude akýkoľvek, dostane takmer s istotou zážihový trojvalec s objemom 1,0 l a pohonom výlučne predných kolies. Príplatkový pohon všetkých kolies, ako ponúka Yaris Cross, by bol zaujímavý, ale v aute tejto kategórie nepraktický a hlavne príliš drahý.
Nové Aygo by malo prísť do konca tohto roka. Ak koncept naozaj predznamená budúcnosť, potom bude zaujímavé sledovať cenovú politiku. Súčasné Aygo totiž začína v akcii už na necelých 9-tisíc eur.
Zdroj: carthrottle / startstop