startstop

BMW tvrdí, že spaľovacích motorov sa nevzdá minimálne do roku 2030

BMW tvrdí, že spaľovacích motorov sa nevzdá minimálne do roku 2030

Z Mníchova prichádza dobrá správa: BMW tvrdí, že ešte nezanevrelo na spaľovacie motory a na ich vývoji sa bude podieľať minimálne do roku 2030.

Nebolo to tak dávno, čo Audi oznámilo, že prestane vyvíjať nové spaľovacie motory, bude len modernizovať tie, ktoré má aktuálne v ponuke. Namiesto toho chce investovať viac zdrojov do elektrifikácie značky. Zdá sa však, že nie všetky nemecké automobilky majú rovnaký názor na situáciu. BMW sa totiž vyjadrilo, že v spaľovacích motoroch vidí budúcnosť aj v nasledujúcom desaťročí.

Motoristický novinár Phil LeBeau cituje v príspevku na sociálnej sieti Twitter predsedu predstavenstva BMW Olivera Zipse. Podľa neho značka neplánuje zastavenie vývoja spaľovacích motorov, pretože „dopyt po vozidlách so spaľovacími motormi je vysoký a bude tak aj po mnoho ďalších rokov“. To je dobrá správa, teda ak nie ste zarytý odporca jazdy na mŕtvych dinosaurov…

e-Mini? 

Tieto vyjadrenia Zipseho sú však v kontraste s tým, čo plánuje dcérska automobilka koncernu Mini. Tá totiž v posledných správach zverejnila, že posledný benzínový model plánuje verejnosti ukázať v roku 2025 a plne elektrifikovaná chce byť do roku 2030.

Predseda predstavenstva koncernu BMW totiž pripúšťa, že k elektrifikované automobily budú čoraz masovejšie. V kontraste k vyjadreniam vrcholových manažérov Audi alebo Mercedesu nepredpokladá, že to bude v dohľadnej dobe. Zipse tvrdí, že v roku 2030 nebudú mať elektromobily viac ako polovičný podiel na celkových predajoch automobilov.

Svet nie je len EÚ

Vyjadrenia Olivera Zipseho môžu a nemusia byť dobrou správou. Problém totiž spočíva v tom, že svet sa rozprestiera aj mimo Európsku úniu. A kým niekde sú politické tlaky smerom k elektrifikácii automobilového priemyslu silnejšie, v iných končinách zemegule to zrejme také jednoduché nebude ani o 10 rokov. Nejde teraz o najväčšie trhy, ako sú Spojené štáty alebo Čína, ale skôr o ostatné krajiny, ako napríklad Rusko, či Afrika, ale aj Kanada, kde sa o elektrifikácii dopravy určite tak skoro hovoriť nebude.

Problémom pritom nemusí byť len politická situácia v krajine alebo ekonomická a technologická vyspelosť. Niektoré krajiny jednoducho nie sú z klimatického prostredia vhodné na to, aby v nich mohla veľká časť ľudí používať elektromobily na dennej báze. Napríklad chladné podnebie Kanady či veľké vzdialenosti medzi osídlenými oblasťami na vzdialenom severe.

Proti tomu je síce možné oponovať, veď napríklad také Nórsko patrí k celosvetovým lídrom v oblasti elektromobility, no potom tu sú krajiny, ako napríklad miliardová India či Nigéria. Tá má podobný počet obyvateľov ako Spojené štáty, no elektromobilita ich pravdepodobne v súčasnej dobe trápi najmenej.

Budú na týchto trhoch automobilky, ktoré vyhlásili striktnú elektrifikáciu v blízkej dobe, ponúkať dekády zastarané motory? Pravdepodobne nie. Koniec koncov, je to práve Audi, ktoré sa spolu so sesterským Porsche podieľa na vývoji syntetických palív…

Exit mobile version