Koncern Stellantis predstavil stratégiu na budúce dva roky. Počíta v nej s rozsiaholou elektrifikáciou a hovorí sa aj o Alfa e-Romeo.
Novovytvorený koncern Stellantis v rámci konferencie EV Day 2021 odhalil strategické plány na najbližšie 2 roky, ktorých hodnota má presiahnuť 30 miliárd eur. V dokumente sa hojne spomína elektrifikácia modelového portólia značiek patriacich koncernu a hovori sa aj o rebrandovaní Alfa e-Romeo. A, samozrejme, hovorilo sa aj o optimalizácií nákladov…
Elektromobilita ako základný stavebný kameň…
“Zákazníci sú srdcom spoločnosti Stellantis, preto sme sa zaviazali ponúkať výkonné, schopné, štýlové, komfortné a ikonické vozidlá s dostatočným elektrickým dojazdom, ktoré zapadnú do ich každodenného života,” poznamenal k strategickému plánu koncernu generálny riaditeľ Carlos Tavares. Koncern to chce dosiahnuť predovšetkým vďaka inovovaným batériám.
Kľúčom má byť nedávno podpísané memorandum o porozmení, ktoré koncern uzavrel s dvoma strategickými partnermi dodávajúcimi lítium. Lítium, ako jeden zo základných stavebných prvkov akumulátoriov, sa ťaží predovšetkým v Čile či Austrálii a jeho samotná ťažba má výrazne negatívny vplyv na životné prostredie, ako ukázali viaceré štúdie.
Vedenie koncernu však predpokladá, že v blízkej budúcnosti sa dočkáme výrazného zníženia cien akumulátorov (a to údajne až o 40 % v rokoch 2020 až 2024), čo má hrať v prospech strategického plánu rozšírenia modelového portfólia ponúkaných elektromobilov Stellantisu. Dokument spomína aj maximalizáciu životného cyklu batérie opravami, repasovaním alebo inými technikami, čo má viesť k zníženiu záťaže na životné prostredie.
…no omnoho dostupnejšie
Samozrejme, jedným z najväčších nedostatkov trhu elektromobilov v súčasnosti je ich vyššia obstarávacia cena. Podľa strategickej správy koncern Stellantis verí, že elektromobily budú do roku 2026 na rovnakej cenovej úrovni, ako vozidlá s konvenčnými automobilmi so spaľovacími motormi. K naplneniu tohto plánu sa totiž zaviazalo všetkých 14 automobiliek patriacich do koncernu.
Jedným z riešení má byť aj štvorica elektrických platforiem, ktoré budú zdieľané naprieč automobilikami v koncerne, ktoré majú poskytovať dojazd od 500 do 800 kilometrov a rýchlonabíjanie na úrovni 32 kilometrov za minútu. Platformy majú byť pomenované Small, Medium, Large a Frame podľa kategórií automobilov, ktoré ju budú využívať.
Pozitívnou správou je, že Stellantis aj v budúcnosti ráta so zadným pohonom. Okrem toho má byť k dispozícii aj 4×4 a, tradične, predný pohon. Platformy potom majú byť modulárne a podľa slov koncernu majú byť prispôsobiteľné pre rôzne veľkosti automobilov od Fiatu 500 až po RAM.
Alfa e-Romeo?
Od roku 2024 sa má jedna z najstarších automobiliek sveta s najbohatšou motoršportovou históriou stať “Alfa e-Romeo”. Toto tajuplné vyjadrenie však zatiaľ nebolo rozvité detailnejšie, no vedenie koncernu všetkých ubezpečilo, že nemá ísť o kompletný rebranding značky. Na druhej strane, na rok 2024 je naplánované uvedenie prvého plne elektrického automobilu značky s názvom Biscione. Podľa zverejnených informácií má ísť o elektrické SUV segmentu B, ktoré sa hierarchicky postaví pod model Tonale.