Parkovanie v hlavnom meste Slovenska je veľkým problémom posledných rokov. Počet obyvateľov z roka na rok narastá a úmerne s ním rastie aj počet vozidiel.
Najprv sa prišlo s parkovacou politikou na najväčšom sídlisku Petržalka. Tá zahŕňa parkovacie zóny, no počíta sa však aj s parkovacími domami. Stavby, ktoré by mali odľahčiť parkovanie pre rezidentov sa budú budovať na miestach, kde je počet parkovacích miest malý a nastáva problém pre obyvateľov zaparkovať po práci.
Výstavba samozrejme nie je jednoduchá a má nastolené pravidlá. Nemalo by sa zasahovať do zelene, ktorej je žalostne málo, a keď sa aj bude zasahovať, no minimálne. Budovy taktiež budú v dostatočnej vzdialenosti od bytoviek. Tieto parkovacie domy budú mať pozitívny dopad pre spoločenské, no aj životné prostredie. Na návrhoch je vidno, že tieto domy budú mať zelenú strechu a fasáda bude obložená drevom.
Ak sa ukráti zo spoločenského prostredia, bude musieť sa niekde pridať. Preto majú parkovacie domy prípravu na lezeckú stenu, prípadne umiestnené basketbalové koše. Domy budú určené výhradne pre rezidentov s trvalým pobytom v danej lokalite. Suma pre rezidentov? Symbolické 1 euro na rok. Kde všade môžeme očakávať výstavbu parkovacích domov?
Parkovací dom Petržalka
Začnime Petržalkou, ako najväčšou mestskou časťou Bratislavy. Vďaka dátam z aktuálnej parkovacej politiky v Petržalke vieme, že v zóne Dvory je v noci kapacita parkoviska prekročená nad úroveň odporúčanej hodnoty. Stavba by mala priniesť nových 173 parkovacích miest. Jedno poschodie bude na úrovni zeme, a k tomu budú pripojené ďalšie dve nadzemné. Do pôdorysu objektu sa viažu ešte stromy so spoločnou záhradou pre všetkých.
Parkovací dom Rača
Mestská časť Rača je hlavnou tepnou pre ľudí cestujúcich z Pezinka, Modry, či Svätého Jura pracujúcich v Bratislave. Na Závadskej ulici bolo síce vybudovaných 75 nových miest práve pre týchto ľudí, no kapacita je žalostne malá.
Kvôli veľkému počtu vozidiel sa teda uvažuje nad postavením parkovacieho domu, ktorý by parkovacie miesta odľahčil. Nebudú chýbať nabíjacie stanice pre elektromobily, či vyhradené miesta pre ZŤP.
Parkovací dom Karlova Ves
Parkovanie na Dlhých Dieloch, či v Karlovke je azda nočnou morou pre každého jedného Bratislavčana. Preto sa hovorí o zavedení parkovacieho domu na asfaltovej ploche, ktorá aktuálne slúži ako parkovisko. Výstavba by mala do lokality doniesť nových 186 parkovacích miest s jedným podzemným a dvoma nadzemnými podlažiami.
Parkovací dom Nové Mesto
Časť Nové Mesto aktuálne zažíva renesanciu a kompletnú obnovu. Račianska – Šancová – Kominárska sú oblasti, kde je s parkovaním najväčší problém. Otvorené parkovisko je však iba pred materskou školou. Niektorí parkujú pri potravinách, ostatné miesta však vlastní ŽSR, kde je zákaz vjazdu. Dom by mohol vyrásť na betónovom ihrisku.
Parkovací dom Lamač
Parkovací dom v mestskej časti Lamač by mohol vyrásť v bývalom areály zberných surovín, kde je aktuálne 55 parkovacích miest. Ráta sa, že s prestavbou by sme sa vedeli dostať na 99 miest, nakoľko na ulici Studenohorská je v noci extrémny problém s parkovaním. Parkuje sa tu doslova všade, kde sa len dá.
Parkovací dom Dúbravka
Dúbravka je lokalitou, kde si väčšina povie, že nie je až taká frekvencia vozidiel, nakoľko je o čosi ďalej od centra. Voľakedy to tak samozrejme bolo. Najrušnejšia, Saratovská ulica je cez deň z dvoch tretín obsadená. V noci je však problém nájsť čo i len jedno misto. Uvažuje sa o parkovacom dome, ktorý by mohol doniesť až 202 nových parkovacích miest. Pre zachovanie zelene by bol tento dom menší, než ostatné.
Parkovací dom Vrakuňa
Vrakuňa je akousi odvrátenou stranou mesta Bratislava, no stále je dosť lukratívnou štvrťou. Aj tu sa nachádza množstvo menších, no aj väčších parkovacích plôch. Pre lepšiu integráciu by malo byť zavedenie parkovacieho domu, ktorý poskytne extra 105 miest. Tento dom by mal odľahčiť parkovanie pre domácich cez deň ale prevažne v noci. Do budúcna sa však ráta s rozrastaním parkoviska, ktoré ponúkne až 193 parkovacích miest.
Garáž pomôže znížiť hluk, no bude taktiež bezpečná. Kamerový systém bude automaticky napojený na políciu a vjazd bude regulovaný informačnou tabuľou o obsadenosti.