Domov SPRÁVY Doprava Pozor, od zajtra platí 130km/h na Bratislavskom obchvate, neplatí to ale vždy

Pozor, od zajtra platí 130km/h na Bratislavskom obchvate, neplatí to ale vždy

Na bratislavskej diaľnici D1 a D2 budeme môcť jazdiť vyššou povolenou rýchlosťou. Má to však jeden háčik…

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) prichádza s moderným riešením fungovania diaľnic, ide o líniové riadenie cestnej premávky. V jednoduchosti tzv. systém inteligentných diaľnic. Využívanie tohto systému by malo mať za následok zníženie kolón a ich rozsah či zlepšenie plynulosti dopravy. Zároveň systém bude slúžiť aj na zvýšenie bezpečnosti na cestách. Poďme si to rozobrať na drobné.

Po obchvate 130km/h, ale…

Po obchvate budeme môcť od zajtra 26.08.2021 jazdiť vyššou povolenou rýchlosťou teda 130km/h. V prvej etape bude spustené líniové riadenie dopravy v celej dĺžke diaľnice D1 od Bratislava-Pečňa až po výjazd na Vajnory. V druhej etape bude nasledovať úsek D2 výjazd Mlynská dolina- križovatka Jarovce.

Vyššia povolená rýchlosť však nebude platiť stále, bude sa počas dňa meniť. Faktorov, ktoré ovplyvnia rýchlosť je hneď niekoľko. V časoch nižších dopravných obmedzení a dobrých poveternostných podmienok bude možné jazdiť najvyššou povolenou rýchlosťou. Naopak, počas špičky alebo pri zhoršených poveternostných podmienkach ako je dážď či hmla, bude potrebné počítať s obmedzením rýchlosti. Aktuálna povolená rýchlosť bude zobrazovaná na tabuliach.

ssangyong-torres-evx
Koniec obmedzenia maximálnej rýchlosti

Polícia však upozorňuje vodičov aby nejazdili po pamäti. “Prosíme vodičov aby sledovali dopravné značenie počas celého dňa a najmä v jednotlivých úsekoch.” vyjadril sa plk. JUDr. Milan Pilip z krajského riaditeľstva PZ. Rýchlosť sa taktiež môže meniť aj v jednotlivých pruhoch, kým v ľavom pruhu môže byť rýchlosť upravená na 130 km/h v pravom to tak byť nemusí a rýchlosť môže byť znížená napr. na 100 km/h.

Ako to bude fungovať ?

Vstupné údaje pre riadiaci systém sa budú zbierať zo 178 senzorov, ktoré sú umiestnené na diaľnici. Ide najmä o detektory vozidiel, stavu vozovky a senzory ovzdušia napr. teplota, zrážky a dohľadnosť. Systém zozbierané údaje overí, vyhodnotí a následne namodeluje premávkové procesy a vytvorí predikcie ďalšieho vývoja. Riadenie premenných dopravných značiek bude prebiehať automaticky, pričom sa ich nastavenie bude prehodnocovať každých 60 sekúnd.

 

To však nie je všetko

NDS okrem tejto novinky, prichádza aj niekoľkými menšími. Od Septembra do približne Novembra bude prebiehať výmena dopravného značenia, tabúľ na diaľnici. Rekonštrukcia mostu v Lamači sa blíži ku koncu už tento týždeň budú zrušené obmedzenia. Práce sa podarilo predčasne ukončiť až o 11 dní. Samozrejme ani táto rekonštrukcia sa nezaobišla bez problémov. Najväčším z nich boli práve nedisciplinovaný vodiči. Najmä zahraniční vodiči kamiónovej dopravy, ktorí častokrát naschvál blokovali ľavý jazdný pruh a aj vďaka tomu vznikali zápchy.

V súvislosti s prácami na ceste sa natíska aj jeden obrovský problém. Tým je bezohľadná jazda vodičov, ktorí nie sú ochotní na daných úsekoch spomaliť, napriek tomu, že je to vyznačené značkou. Treba si uvedomiť, že nejde o to, že by sa daným úsekom nedalo ísť rýchlejšie ako napr. 60km/h ale ľudí, ktorí tam pracujú. Sami si predstavte, že zastavíte na krajnici cesty ako máva s vaším autom, keď autá idú okolo vás. Teraz si skúste vystúpiť a pracovať v takýchto podmienkach. Preto sa treba nad takouto jazdou zamyslieť.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.5 / 5. Počet hodnotení 54

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokBratislava sa dočká nových parkovacích domov. Kde všade sa budú nachádzať?
Nasledujúci článokKia chystá ofenzívu EV. O aké modely pôjde ?