Renault predstavil novú elektrickú limuzínu Limo. Novinka má byť určená pre ľudí, ktorí uznávajú “udržateľné a zdieľané formy mobility”.
Renault s novinkou naskočil na vlnu puncu exkluzivity. Elektrická limuzína s príznačným názvom “Limo” je totiž určená len pre vyhradených záujemcov: predovšetkým taxislužby a firmy s veľkými vozovými parkmi, ktorým nie je budúcnosť planéty Zem ľahostajná. Ak sa ani vám nezdá Renault ako exkluzívna značka, ktorá by si mohla vyberať zákazníkov, nie ste sami. Samotný Renault totiž novinku predstavil pod úplne novou značkou. S podobne príznačným názvom “Mobilize”. A to všetko sa točí okolo jedného buzz-wordu: ride-hailing. Poďme ale pekne od začiatku.
Mobilize ako budúcnosť mobility
Francúzska automobilka uviedla svoje zámery s novou značkou Mobilize ešte v januári tohto roka. Podľa vtedy zverejnenej tlačovej správy je jej cieľom zvýšiť efektivitu využívania osobných a ľahkých nákladých automobilov. Podľa slov Renaultu sú moderné autá až z 90 % času nevyužite a zaberajú niekde parkovacie miesto. Práve tento problém má riešiť nová značka, ktorá sa zameriava na vývoj modelov určených pre car sharing. Druhým a možno oveľa dôležitejším cieľom automobilky je “zvýšiť zostatkovú hodnotu elektromobilov”. Pod týmto pojmom si Renault predstavuje asi najpálčivejší problém elektormobilov – čo s batériou po tom, čo jej kapacita nebude dostatočná na prevádzku elektromobilu. A riešením má byť uplatnenie akumulátorov v rámci stacionárnych a mobilných batériových úložísk či generátorov.
Prvým počinom, ktorý by mal nasledovať tieto ambiciózne ciele, je práve predstavená novinka Mobilize Limo. Ako napovedá samostatný názov, ide o limuzínu dlhú 4,67 metra s rázvorom náprav na úrovni 2,75 metra. Svojmu názvu teda ostala verná a o žiadneho drobčeka rozhodne nejde. Vďaka elektropohonu automobilka sľubuje veľkorysý priestor pre pasažierov na zadných sedadlách. Batožinový priestor má potom objem 411 litrov.
Limuzínu poháňa elektromotor s výkonom 110 kW, teda 150 koní, ktorý sľubuje maximálnu rýchlosť 140 kilometrov za hodinu. Zrýchlenie v tejto kategórií vozidiel a navyše s tak špecifickým zameraním nehrá významnú úlohu, čo zodpovedá približne 9,6 sekundám potrebným na dosiahnutie rýchlosti 100 km/h. Naopak, dôležitejší je dojazd, ktorý sa má podľa WLTP zastaviť na hodnote 450 kilometrov. Dojazd 240 kilometrov by malo byť možné “načerpať” za približne 40 minút. Samozrejmosťou sú potom jazdné režimy Eco, Normal a Sport a až 3 úrovne rekuperácie energie.
Interiéru dominujú dva veľké displeje: prvý, umiestnený priamo pred vodičom, má uhlopriečku 10,25 palca a displej infotainmentu zasa 12,3 palca. Nechýbajú viaceré USB porty, čítacie lampičky alebo dokonca chladiaci box v stredovej konzole.
Čo nás teda čaká?
Ako ukazujú viaceré aktuálne štúdie, mladá generácia nemá záujem vlastniť automobil. Na jednej strane to dáva zmysel – vlastniť vozidlo je nielen pre mladých ľudí finančne náročné a vo veľkých mestách navyše aj nepraktické. Na druhej strane to vytvára príležitosti pre rozmach zdieľanej mobility, v ktorej sa automobilky chcú angažovať čoraz častejšie. Okrem moderných taxislužieb v štýle Bolt alebo Uber preto môžeme čoskoro aj ďalšie alternatívy, ako napríklad ride-hailing či car sharing. Vymizne teda súkromné vlastníctvo automobilov úplne?