Atmosférický motor V12 je akousi modlou pre všetky aktuálne vyrábané superšporty. Tie sú však aktuálne nahrádzané hybridnými V8. Aký je ich osud?
Ferrari je dnes tlačené ísť do nízkoobjemných motorov, ktoré sú doplnené turbom a elektrickou jednotkou. Všetko vychádza z osemvalcového motora. Otázkou znie, či vôbec aj tieto osemvalce prežijú a nepôjde sa do nižších, šesťvalcových motorov. Doba je neúprosná a znižovanie emisií a spotrieb paliva je na dennom poriadku pri všetkých automobilkách. Podľa najnovších informácií, aby V12 motory nezmizli z povrchu zemského nastálo im majú pomôcť práve turbodúchadlá.
Klasický atmosférický dvanásťvalcový motor nie je jednoducho udržateľným v dnešnej dobe. Niekedy až nezmyselné európske normy takéto „jednorožce“ mrzačia a niet im pomoci. Pôvodne sa hovorilo o elektrifikácií V12-tok, teraz sa však prichádza s novou špekuláciou. To, aby Ferrari dokázalo udržať motor V12 vo svojich TOP modeloch, budú musieť prejsť preplňovaním v podobe turbodúchadiel. To však nie je jediným aspektom. Znížiť sa bude musieť aj objem motora z pôvodných 6,5 litra.
Ako to nakoniec bude?
V roku 2017 vtedajší šéf Ferrari Sergio Marchionne povedal, že si nevie predstaviť preplňovaný dvanásťvalcový motor. Bohužiaľ. Doba sa mení a niekedy je potrebné pristúpiť k radikálnym riešeniam.
Ako to nakoniec všetko dopadne uvidíme časom. Každopádne, talianska automobilka má s turbo-elektrickými-motormi skúsenosti v podobe slávneho LaFerrari, plug-in hybridnom SF90 Stradale a aj najnovším prírastkom 296 GTB.
Samotná automobilka sa však téme preplňovaného dvanásťvalca zatiaľ stráni. Aktuálne informácie tak treba brať s nadhľadom. Ferrari pred istým časom taktiež povedalo, že sa bude snažiť o to aby V12 ostalo v ponuke čo najdlhšie a pokiaľ to emisné normy dovolia. V12 by sa mali ukázať v nástupcovi 812, pripravovanom hyperšporte a taktiež pripravovanom SUV Purosangue.
Budeme tak pevne veriť, že nasledujúce modely o ktorých sa hovorí prinesú poctivú V12 bez akejkoľvek reštrikcie. My budeme pochopiteľne talianom držať palce, aby sa im podarilo zachovať tohto jednorožca medzi jednolitrovými trojvalcami. Prípadne, automobilky ako Ferrari, Lamborghini, či Maserati by mohli mať výnimku od EÚ, aby sa ich nezmyselné zákony o emisiách netýkali.