Zdražovanie pohonných hmôt nie je jediným problémom. Vysoké ceny zemného plynu aktuálne obmedzili, respektíve na čas ukončili aj výrobu močoviny.
Močovina, lepšie poznaná ako AdBlue sa dáva do všetkých nových naftových agregátov po celej Európe. Málokto by však vie, že slovenská spoločnosť Duslo je jeho najväčším producentom. Zatiaľ si svoje záväzky voči aktuálnym partnerom plní, no nové neprijíma. Vyjadril sa tak na utorkovej tlačovej konferencii generálny riaditeľ spoločnosti Petr Bláha. Najväčšími odberateľmi spoločnosti Duslo sú zahraničné spoločnosti.
Situácia je natoľko vážna, že najväčší výrobca v EÚ Duslo Šaľa už ako sme spomínali neprijíma žiadne nové objednávky. Druhý najväčší výrobca v Nemecku výrobu obmedzil a tretí výrobca v Poľsku výrobu dokonca zastavil. Prednedávnom sám minister hospodárstva SR Richard Sulík, naznačil, že vývoz AdBlue môže byť zo Slovenska zakázaný.
„Keď tieto roztoky nebudú na trhu, znamená to, že všetky dieselové motory, od kategórie Euro 5, ktoré musia AdBlue kupovať, tak s najväčšou pravdepodobnosťou budú musieť byť odstavené,“ povedal šéf spoločnosti. Upozornil aj na to, že nejedná sa iba o osobné vozidlá, ktoré denne jazdia, no týka sa to aj nákladných vozidiel, či dokonca aj autobusov.
Podľa Bláhu sa množstvo domácich firiem v minulosti zameriavalo na dodávky z Poľska. Poľský výrobca však svoje dodávky pre extrémne vysoké ceny prerušil. Duslo aktuálne obmedzilo svoju výrobu na technologické minimum. Podľa generálneho riaditeľa Dusla Petra Bláhu je možné aj to, že prerušenie bude trvať dovtedy, kým nebudú ceny priaznivejšie. Duslo je každý mesiac aktuálne vo finančnej strate. Bláha upozornil aj na to, že cena plynu a ostatných energií, ktoré firma platí na Slovensku sú cca o 20 miliónov eur ročne vyššie, ako keby pôsobili v susednom Česku.
AdBlue nedostatkový tovar
Vyššie ceny však nemajú na starosti absenciu AdBlue. Môže sa to dotknúť aj zdravotníckych produktov, pokiaľ nebudú hnojivá, čaká nás pokles úrody, rast cien poľnohospodárskych produktov a potravín. „Sme na prahu extrémnej inflácie, ktorú si v aktuálnej dobe nik nepamätá,“ dodal Bláha.
Podnikatelia sú si strát vedomí a preto hovoria o tom, že štát by sa mal zamerať na kompenzáciu cien energií. Taktiež aj na zníženie tarify za prevádzku systému, ktorá ovplyvňuje aktuálnu cenu elektriny. Významnú časť nákladov na podporu obnoviteľných zdrojov energie by mal platiť štát a je aktuálne nutné zaviesť pásmové tarify podľa toho, kde sa nachádzate.